پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۰۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۲
یک کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب گفت نظام تصمیم‌گیری دولت علیل و ناتوان است و متاسفانه با سیاست‌های دولت دوازدهم، نه تنها فقر مطلق ریشه‌کن نمی‌شود بلکه گسترده‌تر و عمیق‌تر هم خواهد شد.

شعارسال: حسین راغفر  درخصوص اظهارات اخیر وزیر تعاون و کار مبنی بر ریشه‌کن کردن فقر مطلق طی دوسال آینده گفت: شاید بهتر باشد آقای وزیر ابتدا به این سؤال پاسخ دهند که آیا این ادعا در چارچوب علمی است یا کلا در یک فضای دیگر ایشان زندگی می‌کنند؟ ضمن اینکه وقتی رئیس‌جمهور هم گفتند که می‌خواهند طی 4سال فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم‌‌، من معتقد بودم این با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد.

وی افزود: آمارهای دولت می‌گوید جمعیت‌ زیادی در کشور مسکن مناسبی ندارند و این تعداد طبق آمار وزیر مسکن حدود 15 میلیون نفر هستند که در مناطق آسیب‌پذیر زندگی می‌کنند. خب چگونه می‌خواهند طی 4سال برای این 15میلیون نفر مسکن مناسب تامین شود؟ ضمن اینکه تا امروز حتی یک برنامه جامع و کاربردی هم از سوی دولت ارائه نشده است که چنین اقدامی را چگونه می‌خواهند انجام دهند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: من معتقدم که ادعای دولت بسیار بزرگ است و به هیچ وجهی امکان‌پذیر نیست که چه در چهار سال و چه حتی بیشتر بتوانند، با تعاریفی که در منابع علمی وجود دارد، فقر مطلق را ریشه‌کن کنند. اما حداقل انتظار ما و مردم این است که ‌اشکال عریان بیعدالتی را که خودش را در مصیبت‌های تاسف‌آور گروه‌هایی از جامعه نشان می‌دهند‌، به حداقل برسانند.

راغفر گفت: به نظر من آقایانی که درباره ریشه‌کن کردن فقر مطلق طی دو یا حتی چهار سال صحبت می‌کنند اصلا توجیه نیستند و تصور درست و منطقی از این ماجرا ندارند و مسئله را اصلا نشناختند.

راغفر اظهار کرد: آقای معاون وزیر صنعت اعلام کرد که هزار میلیارد تومان جریمه دیون معوقه خام فروش‌ها که اصلا اینها غارتگران معادن و منابع هستند، بخشیده شده است. اما واقعا بر اساس چه منطقی و مجوزی چنین تصمیمی می‌گیرند؟ یا هزاران میلیارد دیگر که بخشودگی شرکت‌های نفتی و پتروشیمی هم از همین دست اقدامات است. اینها مسئول فقر و فلاکتی هستند که کشور را فراگرفته است. واقعیت این است که به نظر من نظام تصمیم‌گیری ما علیل و ناتوان از حل مسئله فقر است و متاسفانه باید بگویم که فقر مطلق نه تنها ریشه‌کن نخواهد شد بلکه با سیاست‌های دولت دوازدهم گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد شد.

راغفرگفت: سیاست‌هایی که در جهت جبران نابرابری‌های اجتماعی باشد یکی از ضرورت‌های حال حاضر اقتصاد است و بهترین راه آن، ‌اشتغال‌آفرینی برای افراد است. باید قبول کرد که بهترین روش رفع فقر در کشور فراهم آوردن فرصت شغلی برای افراد یک جامعه است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه کیهان، تاریخ انتشار: 20شهریور1396، کدخبر: 113756: www.kayhan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین