پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۱۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
سرپرست وزارت علوم در اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای سخنرانی کرد.

شعارسال: ضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم و فناوری در در اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای امید هایی را ایجاد می کند که تلاش مضاف مدیران این مراکز نقش مهمی را در پیشرفت اهداف دارد.

او در ادامه گفت:این جلسه فرصتی است تا طرح بازاندیشی در آرایش دانشگاه های فنی و حرفه ای مطرح شود، ما در نقطه عطفی هستیم که باید عالمانه به شرایط توجه کنیم و از شرایط استفاده کنیم.

هاشمی در ادامه گفت: دوران تفاضای گسترده برای ورود به دانشگاه به سر رسیده، بسیاری از رشته های دانشگاهی خالی مانده اند، واحد های آموزشی ما نقش زیادی در هدایت دانش اموختگان به بازار کار دارند.

او در ادامه گفت: ما به عنوان جماعت دانشگاهی باید آسیب شناسی شرایط کار خودمان ابایی نداشته باشیم و پیشگام باشیم،اگر به ریشه های تاسیس فنی و حرفه ای بازگردیم متوجه می شویم این مراکز با هدف رفع نیاز صنعت کشور تاسیس شده اند.

سرپرست وزارت علوم در ادامه گفت: از زمانی که در دهه ۹۰دانشگاه غنی و حرفه ای زیر مجموع وزارت علوم شد ۱۵۰هزار نفر دانشجو داشته است،یکی از نقاط پیوند کار و دانشگاه می بایست دانشکاه فنی و حرفه ای باشد، حالا پس از سال ها فعالیت آنان باید این سوال پاسخ دهیم این که واحد ها تا چه اندازه موفق بوده اند؟ ما در سال های گذشته نتوانسته ایم پیوندی میان دانش و صنعت بنا کنیم، و همچنین بین علمای علوم مختلف این پیوند ایجاد نشده است، بر همین اساس مهمترین اولیت های ما در ایجاد سیستم پایش برای ارزیابی خروجی دانشگاها است .

هاشمی در ادامه گفت: باید تلاش کنیم که روشن شود کدام واحد های اموزشی ما برای هدایت به سمت بازارکار موفق بوده است،ما باید تشخیص دهیم در میان واحد های فنی و حرفه ای کدام موفق تر و به چه دلیلی است، شاخص مهم باید جذب به کار دانشجویان و موفقیت انان در ارایه خدمات به جامعه باشد.

او در ادامه گفت: تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاره ها و معرفی واحد های موفق به جامعه برنامه ای است که باید برای فنی و حرفه ای صورت بگیرد ، در دو دهه گذشته ارزش های مادی گرایانه تقویت شده است، نگاه دانشجویان کسب علم برای علم نیست ،گروهی برای منزلت اجتماعی، گروهی برای کسب درامد درس می خوانند.

سرپرست وزارت علوم در ادامه گفت: در حال حاضر این دانشگاه نتوانسته در این حوزه دانشجویان را جذب کند، همچنان قاعده های اصلی هدایت تحصیلی و جهت دهی دانش اموزان به سمت دکتر و مهندس شدن است. با این ساختار، انتظار اینکه دانشگاه بر اساس نیاز های جامعه نیرو تربیت کند اشتباه است، نمی توانیم از یک سو نیرو های خود را به رشته هایی هدایت کنیم که بر اساس نیاز های هاب جامعه تامین نشده اند و انتظار اشتغال داشته باشیم، دانشگاه های فنی و حرفه ای باید اگاهی درمورد حقوق شان در محیط کار باشد.

او در پایان گفت:اگر واحد های فنی و حرفه ای متوجه دوران گذار نباشند و تصور کنند می توانند با همین شرایط ادامه دهند نباید انتظاری جز کم شدن مراجعان داشته باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 28 شهریور 1396 ، کدخبر: 614698 ، www.bornanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین