پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش ببنی می شود تا پایان سال جاری 9 هزار و 800 تن ماهی سردآبی و گرم آبی در استخرهای پرورش آبزیان این استان تولید شود.

شعارسال: رحمان میرزایی اظهار کرد: از این مقدار چهار هزار تن ماهی سردآبی و پنج هزار و 800 تن ماهیان گرم آّبی (کپور) است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 9 هزار و 300 تن ماهی سردآبی و گرم آبی در این استان تولید شد، افزود: پیش بینی می شود تولید ماهی در این استان نسبت به سال گذشته 550 تن افزایش یابد.

مدیرامور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه تولید شیلات در استان باید به بیش تا از 18 هزار تن برسد.

میرزایی صادرات آبزیان به خارج از کشور را یکی از برنامه های شیلات استان کردستان اعلام کرد و یادآور شد: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بیش از 6 میلیون قطعه بچه ماهی سردآّبی در مراکز تولید و تکثیر آبزی پروری استان تولید شود.

به گفته وی، تاکنون بیش از 130 تن ماهی سردآبی بسته بندی و فرآوری شده از شهرستان دهگلان به کشورهای روسیه، عراق و امارات و میزان قابل توجهی ماهی زنده نیز از طریق بازارچه های مرزی استان به کشور عراق صادر شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون 256 مزرعه پروش ماهیان سرد آّبی در قالب سه مجتمع و 130 مزرعه خرد و 2 منظوره و انفرادی در استان در تولید ماهی فعالیت دارند.

وی مجتمع سیروان سروآباد را یکی از بزرگترین مجتمع های پرورش ماهیان سردآبی کردستان معرف کرد و گفت: فاز اول این مجتمع هم اکنون در حال بهره برداری است و فاز دوم آن به ظرفیت یک هزار و 120 تن در صورت تامین اعتبار تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

میرزایی با بیان اینکه مزرعه 120 تنی پرورش ماهی سردآبی در پایاب سد آزاد سنندج نیز هفته دولت امسال به بهره برداری رسید، افزود: مزرعه پرورش ماهیان سردآبی در پایاب سد سیازاخ دیواندره نیز به ظرفیت 400 تن از سوی بخش خصوصی در حال احداث است.

وی اضافه کرد: هم در 2 سد زیویه کامیاران و گلبلاغ بیجار نیز دو طرح پرورش ماهی در حال بهره برداری است و برنامه ریزی برای توسعه پروژه 2 سد سورال و سنگ سیاه دهگلان نیز با همکاری شرکت آب منطقه ای استان در دست اقدام است.

میرزایی با اشاره به نامگذاری سال با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری، تحقق این شعار و توسعه روش های نوین آبزی پروری (قفس های شناور) در سدهای غیر شرب استان را از برنامه های شیلات اعلام کرد.

وی توسعه آبزی پروری را نیازمند همکاری شرکت آب منطقه ای و تخصیص آب برای این منظور دانست و افزود: صدور مجوز تخصیص آب منجر به تحول چشمگیری در زمینه تولید، تکثیر و پرورش ماهیان سردآّبی شود.

وی کامیاران، سروآباد، سقز، سنندج، مریوان و بیجار را از شهرستان های شاخص در زمینه آبزی پروی اعلام کرد و گفت: هم اکنون حدود یک هزار و 500 نفر در بخش آبزی پروری و صید و صیادی در این استان مشغول فعالیت هستند.

میزان سرانه مصرف آبزیان در استان کردستان 6900 گرم است در حالیکه این شاخص در کشور 10 هزار و 900 گرم است که حدود چهار هزار گرم بیشتر سرانه مصرف استانی است.

خوزستان، مازنداران، گیلان، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد از استان های شاخص در زمینه تولید آبزیان هستند و کردستان در زمینه تولید ماهیان سردآّبی و صید و استحصال از منابع آبی در رتبه نهم کشوری قرار دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 6مهر1396، کدخبر: 82680202: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین