پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
حجت الاسلام و المسلمین شبستری، لازمه موفقیت یک نظام را در گرو نظارت بر رفتار سازمان‌ها و ارگان‌های آن حکومت دانست و گفت: هیأت اندیشه‌ورز باید تشکیل شود تا گروهی بر روند مسیر نظام نظارت داشته باشند.

شعار سالحجت الاسلام و المسلمین جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری  با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با اعضای خبرگان رهبری، اظهار داشت: رهبر انقلاب در این دیدار فرمایشات مختلفی داشتند اما اصلی‌ترین مطالبه رهبر انقلاب تأکید بر تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز و مطالبه‌گری درباره تحقق اهداف انقلاب بود.

وی ابراز داشت: مقصود رهبر معظم انقلاب از چنین مطالبه‌ای این بود که اعضای خبرگان رهبری در کنار وظایف محوله قانونی و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، نگاهی کلان و راهبردی به مسایل مختلف کشور، وضعیت قوا و دستگاه‌های مختلف کشور نیز داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هیأت اندیشه‌ورزی که ناظر بر اهداف انقلاب است، باید نگاه کند که جمهوری اسلامی ایران به کدامیک از اهداف انقلاب نزدیک و از کدام هدف خود دور شده‌ است. پیشرفت‌ها و پس‌رفت‌ها را استخراج کرده و بر این اساس تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

وی با اشاره به دیدار اعضای خبرگان رهبری با رهبرمعظم انقلاب، گفت: رهبر انقلاب سابقاً فرمایشی مبنی بر مطالبه‌گری مجلس خبرگان از نهاد‌های مختلف نظام، ارگان‌های ذیربط و مسؤولان مختلف حکومت داشته‌اند، به همین علت به نظر می‌رسد مطالبات اخیر ایشان تکمله فرمایشات قبلی معظم‌له باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب رسیدن جمهوری اسلامی ایران به جایگاهی بود که در آن جامعه، عدالت اجتماعی برقرار شود و ثروت به صورت صحیحی در کشور تقسیم شود؛ یکی از کار‌های هیأت اندیشه‌ورزی که باید انجام دهد این است که در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام داده و میزان موفقیت در این عرصه را بسنجد.

وی بحث تدین در نظام اسلامی را مطرح کرد و گفت: برخی می‌گویند که با اجبار نمی‌شود مردم را به بهشت برد لذا باید در جامعه الزامی نباشد، اما رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این مسأله فرمودند؛ اصل این سخن درست است ولی وظیفه نظام اسلامی ایجاد زمینه‌ای برای تدین مردم است، از این رو در یک سری کار‌ها لازمه نظام اسلامی تبعیت از دستورات دینی و امر به معروف و نهی از منکر است، بر همین اساس ضروری است تا در جاهایی به وسیله قهر و اجبار، مجرم مجازات و تنبیه شود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: با توجه به مسأله‌ای که بیان شد، هیأت اندیشه‌ورز موظف است تا بررسی کند آیا جمهوری اسلامی ایران در ایجاد زمینه‌ برای تدین مردم موفق بوده است یا خیر؟!

وی لازمه موفقیت یک نظام را در گرو نظارت بر رفتار سازمان‌ها و ارگان‌های آن حکومت دانست و اظهار داشت: یکی از شئون خبرگان رهبری رسیدگی به مسایل و امور نظام است، از این رو ضروری است هیأت اندیشه‌ورز تشکیل شود تا گروهی بر روند مسیر نظام نظارت داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تشکیل هیأت اندیشه‌ورز مبحثی نیست که در قانون اساسی وجود داشته باشد، بر همین اساس تشکیل چنین هیأتی یک مسأله شخصی برای اعضای خبرگان نخواهد بود، بلکه وظیفه جدیدی است که رهبر معظم انقلاب برای این مجلس تعریف کرده است.

وی ادامه داد: چنین نگاه کلان و راهبردی به مسایل کشور از وظایف رهبری است و رهبر انقلاب این امر را بر مجلس خبرگان رهبری تفویض کرده‌ است، چرا که کار این مجلس تقویت رهبری و پشتوانه بودن برای ایشان است و باید در این مسیر رهبر معظم انقلاب را یاری رساند.

حجت الاسلام و المسلمین مجتهد شبستری با اشاره به روند تشکیل هیأت اندیشه‌ورز، عنوان کرد: برای این منظور باید کمیسیونی مرکب از اعضای مجلس خبرگان تشکیل شود اما در چارت فعلی مجلس چنین کمیسونی پیش‌بینی نشده است و برای تحقق این امر ضروری است یک طرح دو فوریتی ارایه شود تا چنین کمیسیونی ایجاد شود.

وی اظهار داشت: برای امتثال مطالبه رهبر معظم انقلاب مقتضی است تا هیأت رییسه مجلس خبرگان یا یک‌ سوم نمایندگان این مجلس اجلاس فوق‌العاده‌ای تشکیل بدهند ولی در صورتی که این مسأله بخواهد روال طبیعی خود را طی کند، باید تا اسفند‌ماه سال جاری صبر کنیم، چرا که اجلاس سالیانه دوبار برگزار می‌شود و دومین اجلاس سال جاری در اسفند‌ ماه برگزار خواهد شد.

این استادحوزه علمیه افزود: ضروری است این مسأله سریع‌تر به نتیجه برسد و تصمیمات لازم اتخاذ شود، راهکار این مسأله آن است که اجلاس فوق‌العاده‌ای تشکیل شده و برنامه‌ مدونی برای این کار تنظیم شود تا هیأت اندیشه‌ورز در کوتاه‌ترین زمان ایجاد شده و نتایج مبارکی بر آن مترتب شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رسا ، تاریخ انتشار مهر 96، کدمطلب:۵۲۸۳۸۸، www.rasanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین