پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
متاسفانه در جوامع امروزی، نهادهای پیچیده ای مانند بانک، شیوه های نوین از ربای چند لایه را پدید آورده اند که فهم آن حتی برای متخصصین این امر دشوار شده است. «جنبش ممانعت از جنگ با خدا» وظیفه خود می داند تا با ارتقاء سواد مالی جامعه با این شیوه های نوین ربا مقابله کند.

شعار سال: قرآن کریم ربا را جنگ با خدا و رسولش خوانده است. سوال اینجاست که ما تا چه حد به این جنگ توجه داریم؟ آیا ربا همچنان در حد مدل سنتی آن باقی مانده است؟ آیا شیطان که گناهان را برای هر عصر و هر امتی به شیوه ای تزئین و توجیه می کند، در این عصر از این مهم چشم پوشیده است؟ و یا اینکه شیوه و مدل ربا در عصر و جامعه ما تغییر کرده است؟

بهمن هر سال یادآور انقلاب باشکوهی است که ملت قهرمان ایران به رهبری امام بزگوار ما و به خواست خداوند تعالی در سال 57 آغازشد تا شروعی مبارک برای نابودی کفر و طاغوت و زمینه سازی حکومت جهانی حق بر زمین باشد؛حال که امت بزرگوار ایران بر سر عهدی الهی است، شیطان با تمام توان پا به میدان گذاشته است تا در این واپسین لحظات آخرالزمان ما را از سر سفره های خویش به جنگ با خدا ببرد و ایمان مان را به ثمن بخس دنیا بخرد.

امام خمینی در ماه های آخر حیات پربرکت خود در نامه معروف خود به گورباچف رئیس اتحادیه جماهیر شوروی نوشت: «مشکل اصلی شما مبارزه طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است.» فروپاشی و نابودی، امر محتوم امت هایی است که به جنگ با خدا روی آورده اند، اما سوال اساسی اینجاست که آیا سرنوشت امتی که در ابتدا عهد الهی می بندد و سپس عهد شکنی کرده و به جنگ و تعدی و سرکشی رو می آورد نیز تنها فروپاشی و نابودی است و یا اینکه باید منتتظر لعن و خشم و غضب الهی نیز باشد؟ آیا برای امت رسول خاتم درسرنوشت قوم موسی، عبرت قابل تأملی نیست؟

یکی از مصادیق اساسی انحراف قوم بنی اسرائیل درگیر شدن بزرگان و متولیان حکومت و به تبع آن مردم، به ربا بود. ربا نوعی زیاد شدن است که شبیه بزرگ شدن حباب می ماند، سریع و زیبا، اما تو خالی و خدا به این زیاد شدن قول به محاق رفتن داده است.

در کمتر از 300 سال گذشته، ربا به صورت فردی بود و افراد مشخصی در زمینه ربا و نزول فعالیت داشتند که معمولا وجهه و اعتبار اجتماعی نداشته و مورد سرزنش عموم مردم قرار می گرفتند و اگر حکومت سند مناسبی پیدا می کرد، قطعا با آنها برخورد می کرد.

اما با شکل گیری تمدن مدرن پس از رنسانس و عصر روشنفکری و بروز و ظهور نظریه های توسعه که ازدیاد و تکاثر ثروت به هر روش و قیمت را در دستور کار خود قرار داده بود، استفاده از راهکار ربا برای ایجاد رونق در بازار در نظر اندیشمندان غربی جلوه کرد. (آدام اسمیت، جرمی بنتام، مینارد کینز و ...)

این دانشمندان بر این عقیده بودند که باید ربا به صورت سازمان یافته و نظام‌مند وارد زندگی مردم شده به نحوی که افراد ناگزیر از استفاده از آن باشند تا چرخه عرضه و تقاضا رونق بگیرد. این چرخه با وجود عرضه و تقاضا و ربا همچنان یک نقص اساسی داشت و آن مردمی بودند که به قناعت خو کرده و مازاد بر نیاز اساسی خود خرید نمی کردند به عبارت دیگر به بازار رجوع نمی کردند. برای جبران این نقص تبلیغات و رسانه ها به میدان آمده تا مخاطب را برای خرید بیشتر ترغیب کنند و این ممکن نبود جز با تطهیر و پرورش صفت مذموم طمع.

حال چرخه به کار افتاده بود و باید سازمان مناسبی برای عرضه پول مازاد ایجاد می شد، در اینجا بود که بانک ها به عنوان رکن اساسی اقتصاد لیبرالی پا به میدان گذاشتند و نظام های حکومتی را با خلق پول بدون پشتوانه به خود درگیر کرده و سفره ملت‌ها را به ربای سازمان یافته آلودند. یکی از علائم وجود خلق پول در اقتصاد جامعه، وجود تورم در آن جامعه است.

یکی دیگر از انواع ربا وجود بدهی‌های هر کشوری یا بر اثر خلق پول ایجاد شده و یا بر اثر استقراض از کشور دیگر است. درجهان استکباری امروز هیچ دولتی قرض‌الحسنه به دولت دیگر نمی‌دهد! پس بدیهی است که قرض ربوی است و اگر خلق پول هم باشد، آن هم ربا است.

اما شیوه دیگر ربا که در نظم سازمان یافته جهانی ربا نقش کمتری دارد ولی سهم بسزایی در اثرگذاری وضعی ربا در میان خانواده ها دارد، وام بانکی و سودهای ربوی آن است.

ماهیت انقلاب 57 یک انقلاب سیاسی بود که باید برای استمرار آن، انقلاب های دیگری و به دفعات صورت بگیرد؛ از جمله انقلاب های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی.

سیستم اقتصاد لیبرالی باقی مانده از دوران طاغوت، نه تنها کمک کار ما در زمینه سازی حکومت حق نخواهد بود؛ بلکه موجودیت انقلاب را نیز تهدید می کند، چرا که امام فرمود: «اگر چنانچه ربا در یک کشوری مثل کشور ما خدا نخواسته، باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمی توانیم بگوییم که ما جمهوریمان جمهوری اسلامی است. از این حیث، باید کارشناسان، علما در این مسأله بسیار فعالیت کنند که ما را از این گرفتاری نجات بدهند (صحیفه امام جلد 18ص434).
حال ممکن است گفته شود این خواست امام محقق شده است. در جواب باید گفت پس چرا نائب بر حقش مقام معظم رهبری بار دیگر در شهریور سال 90 در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری می فرماید: «امروز مسائل تازه‌ای در زمینه‌ پول و بانکداری وجود دارد؛ اینها را بایستی حل کرد؛باید اینها را در بانکداری اسلامی- بانکداری بدون ربا- دید. کی باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌ جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسی های بحث آزاد فقهی در حوزه‌ قم -که مهمترین حوزه‌هاست برآورده نشده است.» البته تنها ایشان نیست که بارها این توصیه ها را داشته، بلکه در دهه اخیر شاهد اعتراض مکرر مراجع عالیقدر به سیستم ربوی اقتصاد کشور بودیم که گهگاه به گلایه تبدیل شده و به بغض و اشک مراجع در جلسه درس خارج منتهی شده است.

حال که دشمن به جنگ تمام عیار اقتصادی با ما رو آورده است؛ بر ماست که به عنوان سربازان خدا در این جبهه جنگ جهانی به دفاع از خدا و رسولش برخیزیم و همانگونه که سربازان دلیر اسلام در سوریه و عراق از حرم و حریم ولایت به دفاع می پردازند، ما در خانه به جنگ موریانه هایی برویم که از داخل، نظام ما را نشانه رفته اند و در این نبرد مقدس از حریم خدا و رسولش دفاع کنیم. در این جنگ نابرابر، هسته های مقاومتی به نام «جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا» شکل گرفته که به یاری خدا در سراسر ایران عزیز در حال جوانه زدن است.

این جنبش در پی نگرانی علما و مردم از اعلام جنگ با الله متعال در سال 1391 آغاز بکار کرد؛ متاسفانه در جوامع امروزی، نهادهای پیچیده ای مانند بانک، شیوه های نوین از ربای چند لایه را پدید آورده اند که فهم آن حتی برای متخصصین این امر دشوار شده است. خلق پول، ترکیب بیمه و وام و ربای مرکب، لایه های پیچیده تری از سود و دیرکرد را پدید آورده‌اند که این جنبش وظیفه خود دانست تا با ارتقاء سواد مالی جامعه با این شیوه های نوین ربا مقابله کند. چرا که ما با پیروی از پیر جماران، اشخاص و موسسات و موضوعات را از مردم نمی گیریم؛ بلکه مردم را از آنها می گیریم و در این مقابله با آگاه کردن مردم، گرایش و استقبال مردم از سیستم اقتصاد ربوی را می گیریم. هدف این جنبش، مبارزه با لیبرالیسم اقتصادی است که ان‌شاءالله به انقلاب اقتصادی منجر خواهد شد. در این زمینه، سایت reba.ir و کانال @reba_ir به ارائه مطالب مفید و آگاهی‌بخش مبادرت می ورزد.

بهمن ماه امسال، توفیق الهی با ما یار شد و توانستیم پرچم مبارزه با جنگ با خدا را برای اولین بار در شهر کاشان و در راهپیمایی 22 بهمن بلند و غرفه جنبش ممانعت از جنگ با خدا را برپا کنیم. این غرفه از دو بخش نمایشگاه و گفتگو با کارشناس تشکیل شده بود که در بخش نمایشگاهی پوسترهایی با موضوعات پیرامون فتاوا و موضع گیری مراجع نسبت به اقتصاد و بانکداری ربوی و نظر اندیشمندان داخلی و خارجی در این زمینه به معرض نمایش درآمد.

در بخش گفتگو با کارشناس، کارشناسان به سوالاتی که برای بازدید کنندگان پس از بازدید از نمایشگاه ایجاد شده بود پاسخ می گفتند و بروشورهای حاوی مطالب پوسترها و توضیحات اضافه‌تر را در اختیار مخاطبان قرار می دادند.

سوالات مخاطبان بیشتر حول این موضوعات بود که چرا حالا که ما حکومت اسلامی داریم؛ بانک های ما باید این شکل باشد؟ و یا چرا اصلا باید بانکی وجود داشته باشد که بعد ما بخواهیم اصلاحش کنیم و یا اینکه چرا رهبری در این موضوع ورود پیدا نمی کنند؟ و یا اینکه خب بقیه دنیا چه کار می کنند؟ اینکه شما می گویید ربا اقتصاد دنیا را دچار مشکل کرده؛ پس چرا ما از نظرات آنها پیروی می کنیم و تازه می‌خواهیم مناسبات مالی‌مان را با آنها گسترش دهیم؟ و یا اینکه آیا این پولی که ما در بانک می گذاریم و سود دریافت می کنیم ربا است؟ و یا وام هایی که از بانک می گیریم ربا است؟ خب اگر بانک نباشد، پس چه سیستمی باشد؟ مگر بدون بانک هم می شود؟ و

«جنبش ممانعت از جنگ با خدا» از همه ی مردم مومن و همیشه در صحنه ایران برای حضور در این جبهه دعوت به عمل می آورد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی صاحب نیوز، تاریخ 24 اسفند 95، کد مطلب: 650029: www.sahebnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین