شعار سال: در مطلب به هفت نکته مهم جهت عبور از سد منشیهای و مدیران دفاتر و دست یافتن به تصمیم گیرنده اصلی در بازاریابی تلفنی اشاره می کنم.
نکته شماره ۱) منشیها و مدیران دفاتر دشمن شما نیستند.
منشیها و مدیران دفاتر دشمن شما نیستند ، آن ها فقط کارشان را انجام میدهند. با آن ها به مانند یک ماشین اتوماتیک پاسخگویی تلفن نگاه نکنید، بلکه به جای آن بر ایجاد روابط خوب با آن ها متمرکز شوید. در اولین مکالمه فامیل آن ها را بپرسید و در مکالمات بعدی از آن استفاده کنید. منشیها جایگاه طلایی در سازمان دارند و چشم انسانهای استراتژیک به آن ها نگاه کنید. اگر به آن ها به چشم دشمن نگاه کنید این باعث یک ایجاد یک سد و مانع روانشناختی میشود و برای شما مشکل ایجاد میکند.
نکته شماره ۲) بزرگ به نظر بیایید.
مدیران هرگز مانند افراد عادی رفتار نمیکنند. اگر شخص مقابل شما اعتقاد داشته باشد که شما مهم هستید آنگاه با شما به گونهایی دیگر رفتار می کند. یک صدای آرام و راحت و با اعتماد به نفس داشته باشید. اگر در لحظات ابتدایی مکالمه تلفنی با منشیها و مدیران دفاتر عصبی باشید و یا دستپاچه شده باشید ،این احساسات را با صدا ،رفتار و کلمات خود انتقال می دهید.تمام این ها بر روی ادراک منشی ها نسبت به شما اثر می گذارد.اگر احساس عصبیت میکنید قبل مکالمه چند نفس عمیق از بینی خود بکشید و آن را از دهان خود بیرون دهید و خودتان را در حالت آرامش قرار دهید. زمانی که منشی گوشی تلفن را برداشت لبخند بزنید و با او با اطمینان و آسودگی احوال پرسی کنید.
نکته شماره ۳) سوال نپرسید.
اگر فامیل تصمیم گیرنده اصلی را میدانید از منشی یا مدیر دفتر نپرسید که شخص مورد نظر هستند یا نیستند! شما حضور و غیاب نمیکنید! زمانی که منشی گوشی را برداشت مودبانه از او بخواهید شما را به فرد مورد نظرتان وصل کند.زمانی که سوال میپرسید خودتان را بیشتر در معرض شنیدن پاسخ منفی قرار می دهید.
مثال:
سلام،وقت بخیر.لطف کنید جناب آقای …….
نکته شماره ۴) بر روی منفعت کالا و خدمات خود تکیه کنید.
اگر منشی دلیل تماس شما را پرسید بر روی منفعت کالا و محصول خود تکیه کنید.
مثال :
فروشنده : سلام وقت بخیر.لطف کنید جناب آقای …….
منشی: شما؟
فروشنده : من …… هستم. ما در زمینه افزایش بهرهوری نیروی فروش فعالیت میکنیم.
نکته شماره ۵) توضیح دهید که با چه کسی کار دارید.
در بازاریابی تلفنی بسیاری از فروشندگان زمانی که فامیل تصمیمگیرنده را نمیدانند، هنگامی که منشی گوشی را برداشت به او می گویند: لطفا وصل کنید به مدیرتان یا لطفا به مدیر عامل وصل کنید. این طرز مکالمه عموما با این جواب روبرو می شود : ایشان نیستند و یا ایشان جلسه هستند. به جای دنبال مدیر گشتن، با منشی رو راست باشید و دلیل مکالمهتان را بگویید و از او کمک بخواهید.
مثال:
سلام.وقت به خیر. من ……. هستم از شرکت مدیر آینده ما در زمینه آموزش و توانمندسازی کارکنان واحد فروش فعالیت میکنیم. میتوانید به من راهنمایی کنید در این زمینه با چه کسی میتوانم صحبت کنم؟
نکته شماره ۶) منشیها یک منبع عظیم دانش هستند.
منشی ها و مدیران دفاتر یک منبع عظیم اطلاعات در رابطه با تصمیمگیرنده اصلی و همچنین شرکت هستند. شما میتوانید اطلاعات خود را با آنها چک کنید و احتمالا بر آن ها بیافزایید. هر چه اطلاعات بالاتری داشته باشید در حوزه بازاریابی و فروش تصمیمات بهتری میتوانید بگیرید.
نکته شماره ۷) از یک راه غیرمعمول استفاده کنید.
اکثر فروشندگان تلفنی از منشیها و مدیران دفاتر میخواهند آن ها را به تصمیم گیرندگان اصلی وصل کنند و در این فرآیند بسیاری ار فروشندگان حذف می شوند. شما میتوانید از یک روش غیر معمول استفاده کنید و از آن ها بخواهید شما را به واحد فروش وصل کنند. به احتمال خیلی زیاد شما میتوانید تماس خود را برقرار سازید. برای کسی که در واحد فروش هست دلیل تماس خود را بیان کنید. او به احتمال زیاد به شما کمک می کند به هر صورت شما یکدیگر را درک می کنید.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مدیر آینده، تاریخ انتشار 17 خرداد 96، کد مطلب: - ، www.modireayandeh.com