پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
ورزش بانوان ايران آرام و آهسته به سمت حرفه اي شدن پيش مي رود. بايد پذيرفت حتي با وجود تمام پيشرفت هاي سال هاي اخير هنوز حرفه اي بودن در بخش ورزش بانوان به صورت کامل ديده نمي شود.

شعار سال: ورزش بانوان ايران حالا از المپيک صاحب مدال است، ورزشکاران رشته هاي مختلف مانند ووشو و کاراته مدام در صحنه رقابت هاي جهاني مدام مدال مي گيرند و تيم هاي ملي رشته هاي ورزشي مدام در رقابت هاي جهاني و آسيايي شرکت مي کنند. اما هنوز همه چيز کامل نيست. با وجود تمام مشکلات اما به نظر مي رسد که سطح درآمد در ورزش بانوان ايران و در ليگ هاي مختلف بيشتر شده است. هر چند هنوز بازيکنان و ورزشکاراني هستند که به صورت رايگان بازي مي کنند اما نکته مهم تر اين است که مبلغ قراردادها بيشتر شده است. در حال حاضر ورزشکاران چهار ليگ بسکتبال، واليبال، فوتبال و فوتسال بيشتر از هر ورزشکار ديگري در ايران کسب درآمد مي کنند.

1- ليگ برتر بسکتبال ، پولدارترين


در ورزش بانوان ايران هيچ ورزشکاري به اندازه بازيکنان بسکتبال بانوان خوب دستمزد نمي گيرند. نکته بسيار جالب اين است که بسکتبال به استثناي حضور يک ماه پيش در رقابت هاي داخل سالن آسيا هيچ حضور بين المللي ديگري در سال هاي اخير نداشت. نه حضور در آسيا نه حضور در هيچ تورنمنت معتبر ديگري. بسکتبال بانوان به دليل اينکه حچاب از سوي فيبا (فدراسيون جهاني بسکتبال) پذيرفته شده نبود در تمام سال هاي اخير فرصتي براي حضور در رقابت هاي بين المللي پيدا نکرد. اما عجيب اينکه رشته هاي فوتسال، واليبال و فوتبال براي بانوان به راحتي در تمامي رقابت هاي سطح آسيا شرکت مي کنند اما بازيکنان اين رشته ها نسبت به بسکتباليست ها درآمدي کمتري دارند. از اوايل دهه نود بود که درآمدهاي دختران بسکتباليست شروع به جهش کرد. بر اساس آخرين شنيده ها يکي از بازيکنان مطرح بسکتبال بانوان 73 ميليون تومان براي يک فصل با يک باشگاه تهراني قرارداد بسته که در نوع خودش رکورد است. قراردادها در ليگ برتر بسکتبال بانوان به 40، 50 و 60 ميليون تومان هم مي رسد. با توجه به اينکه ليگ برتر بسکتبال بانوان چندان طولاني مدت نيست بازيکنان درآمد خوبي به دست مي آورند. البته مبالغ قرارداد گران ترين بازيکنان بسکتبال بانوان هرگز به پاي يک بازيکن متوسط مرد در ليگ مردان نمي رسد.

2-ليگ برتر واليبال؛ جهش ها شروع شد

واليبال بانوان ايران را با تمام کاستي هايش مي توان يکي از کامل ترين رشته هاي ورزشي براي بانوان در ايران قلمداد کرد. بانوان واليباليست هم ليگ برتر دارند و هم ليگ هاي دسته هاي پايين تر. رقابت هاي رده هاي سني نوجوانان و جوانان به طور مرتب برگزار مي شود و هر چند وقت يکبار شاهد برگزاري جشنواره هاي ميني واليبال نيز در شهرهاي مختلف هستيم. واليبال بانوان، تيم ملي هم دارد و اين تيم ملي در سال هاي اخير به طور مرتب در رقابت هاي قهرماني آسيا شرکت کرده است. هم رده جوانان و هم رده بزرگسالان. تيم هاي باشگاهي نيز هر سال به جام باشگاه هاي آسيا مي روند. در واقع هر سال اوضاع براي واليبال بانوان بهتر مي شود و کار تا جايي پيش رفت که دو فصل پيش براي نخستين بار رقابت ها از راديو پخش مستقيم شد و حالا زمزمه هايي هم مبني بر پخش محدود از تلويزيون هم به گوش مي رسد. در کنار تمام اين پيشرفت ها ليگ برتر واليبال بانوان هم پيشرفت کرد و بازيکنان به صورت حرفه اي تري کسب درآمد کردند. اکنون بانوان واليباليست بهتر از هر زماني از اين ليگ پول در مي آورند. پول يکي از مهم ترين انگيزه ها براي ادامه ورزش حرفه اي است. بر اساس آخرين اخبار بالاترين مبلغي که يک بازيکن براي فصل جديد مي گيرد 49 ميليون تومان است. اين بازيکن که نمي خواهد نامش فاش شود، گفت:« اين مبلغ اصلا بالا نيست. برويد ببينيد آقايان واليباليست به ازاي فصل چند صد ميليوني پول مي گيرند اما ما بالاترين مبلغ قراردادمان حدود 50 ميليون تومان است. اين پول و اصلا بيشتر از آن حقمان است. از زندگي و دانشگاه مي زنيم و تمام وقتمان را روي واليبال مي گذاريم. »

البته مبالغ ديگري همچون 30 الي 40 ميليون تومان هم در قراردادها وجود دارد اما مشخص است که براي فصل آينده مبالغ حتي از 50 ميليون تومان هم بيشتر مي شود.

3-ليگ برتر فوتبال ؛ شوت به سمت حرفه اي شدن


ليگ برتر فوتبال بانوان در مقايسه با بسکتبال، فوتسال و واليبال مشکلات مالي بسيار زيادي دارد اما اوضاع فصل به فصل بهتر مي شود. اکنون سقف قراردادها در اين ليگ به 45 ميليون تومان رسيده است. قراردادهاي بالاي 40 ميليون تومان البته بيشتر به بازيکناني مربوط مي شود که ملي پوش محسوب مي شوند.

البته در ليگ برتر فوتبال بانوان بازيکناني هم هستند که هر چند قرارداد دارند اما تقريبا رايگان بازي مي کنند.

مبلغ برخي از قراردادها در ليگ برتر فوتبال بانوان به پنج ميليون تومان هم مي رسد اما افزايش مبلغ قراردادها از دو فصل پيش شروع شد و دستمزدها به سمت حرفه اي شدن پيش مي رود.

4-ليگ برتر فوتسال، تفاوتي وجود ندارد

ليگ برتر فوتسال نيز با تمام مشکلات به صورت منظم برگزار مي شود. اگر بخواهيم با پنج فصل پيش مقايسه کنيم بازيکنان بهتر و بيشتر پول مي گيرند اما معيار مقايسه با فصل گذشته باشد چنين چيزي وجود ندارد. بازيکنان فصل گذشته در بهترين حالت ممکن 36 ميليون تومان مي گيرد و اين فصل نيز تفاوتي ندارد. اما حداقل اوضاع نسبت به پنج سال پيش بهتر است. در آن زمان حتي بهترين بازيکنان 12 ميليون تومان مي گرفتند، رقمي که هنوز هم در ليگ برتر فوتسال بانوان ديده مي شود.

سهم اندک ورزشکاران رشته هاي ديگر

در بقيه ليگ ها اوضاع خيلي بد است. در رشته هايي همچون تيراندازي با کمان و يا سوارکاري فرد نه تنها دستمزدي ندارد که تمامي هزينه هاي مربوط به مسابقه را خودش تامين مي کند. «رايگان» بازي کردن نيز اتفاقي معمول در رشته هاي مختلف ورزشي است و اين نشان مي دهد يکي ازدلايل مهم کنار رفتن سريع ورزشکاران زن از عرصه ورزش حرفه اي همين موضوع است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار 13 مهر 96، کد مطلب: 120171005102135501، www.aryanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین