پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس رد شد.

شعارسال: «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه  پیرامون وضعیت طرح تغییر سازمان برنامه و بودجه به وزارت‌خانه و تعیین تکلیف آن در کمیسیون متبوعش گفت: طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس رد شد.

او ادامه داد: این موضوع مورد بحث در میان نمایندگان مجلس است تا معاونت‌های زیرمجموعه رییس جمهوری به وزارتخانه تبدیل شوند، همانند سازمان ملی جوانان، سازمان تربیت بدنی. در این صورت نمایندگان می توانند با تبدیل این سازمان ها به وزارتخانه وزرا را نسبت به عملکرد خود با توجه به مکانیزم استیضاح به پاسخگویی مجاب کنند.

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اینکه "این طرح در کمیسیون اجتماعی هم رد شد" تصریح کرد: این طرح باید فرایند خود را در مجلس طی کند. کسی نباید به نمایندگان بگوید حق ندارند طرحی را به مجلس بدهند یا ندهند. ممکن است که نمایندگان مربوطه استدلال خود را داشته باشند. نباید اصرار داشت که بر اساس اصل 75 قانون اساسی طرحی که امضا شده مورد بررسی قرار نگیرد. مشکلات ما در حوزه برنامه و بودجه با تغییر سازمان برنامه و بودجه به وزارت‌خانه حل نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه با بیان اینکه "طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه با هدف ارتقاء پاسخگوی سازمان برنامه و بودجه در مجلس تهیه شده است" افزود: ایرادات و اشکالاتی در این طرح وجود داشت که سبب رد آن شد. ایراد نخست اصل 126 قانون اساسی است که این طرح با این اصل مغایرت داشت، چرا که مسئولیت امور بودجه و استخدامی و اداری مستقیما برعهده رییس جمهوری است.

او ادامه داد: تغییر سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه به دلیل تغییر ساختار و تشکیلات و همچنین تامین مخارج مایحتاج اولیه برای تشکیل این وزارتخانه مغایر با قانون اساسی بوده و به دلیل داشتن بار مالی برای دولت با اصل 75 قانون اساسی نیز در تعارض است.

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به "ظرفیت ماده 226 آیین نامه داخلی مجلس" گفت: این ماده سازمان برنامه و بودجه را مکلف به پاسخگویی می کند. همچنین اصل 90، اصل 76، اصل 88 قانون اساسی علاوه بر ماده 226 از جمله مواردی بوده که نمایندگان از طریق آن می توانند اقدام کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خاتمه پیرامون وضعیت نهایی این طرح در مجلس گفت: وقتی نمایندگان در کمیسیون‌های فرعی و اصلی پیرامون یک طرح اعلام مخالفت می‌کنند، به معنی رد این طرح است. به هرحال ما نظر خود را در قالب گزارش کمیسیونی به هیات رییسه اعلام می‌کنیم و معمولا هیات رییسه برای اینکه وقت گرفته نشود، طراحان را صدا می‌کند و نتیجه مخالفت‌ها را با طرح به آنها نشان می‌دهد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 17مهر1396، کدخبر: 621672: www.bornanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین