پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۵۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش در خصوص انتقاد رئیس‌جمهور بر محتوای کتاب‌های درسی، گفت: نگاه ما این است که رئیس جمهور آگاهی کامل از اقدامات ما دارد، اما احتمالا فرمایش وی از باب تاکید و آینده‌نگری بوده تا توجه را به موضوع کتاب‌های درسی جلب کند.

شعارسال : محمود امانی طهرانی در نشست خبری که با حضور مولفان و سرگروه‌های کتب درسی برگزار شد، گفت: کتاب درسی در هر کشوری به دلیل اینکه باید گستره وسیعی از سلایق و خواسته‌ها را پاسخ دهد همواره مورد نقد و انتقاد قرار می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه کتاب درسی آینده یک ملت را تعیین می‌کند، افزود: به همین دلیل تالیف کتاب درسی باید همواره مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر تالیف کتب نظری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص انتقاد رئیس جمهوری بر محتوای کتاب‌های درسی، گفت: نگاه ما این است که رئیس جمهوری آگاهی کامل از اقدامات ما دارد اما احتمال فرمایش وی از باب تاکید و آینده‌نگری بوده است تا توجه را به موضوع کتاب‌های درسی جلب کند ما معتقدیم اگر می‌گوییم کتاب درسی آینده یک ملت است، باید دید آینده نگر داشته باشیم. ما در بخش کتاب‌های درسی یک ایمان و عقیده عمیق نسبت به این موضوع داشته‌ایم.

تغییر اهداف آموزش

وی افزود: در اوایل دهه 70 کتاب علوم تجربی که در اختیار دانش آموزان قرار می‌‌گرفت دانش محوری را به حافظه محوری پیوند زده بود اما ما با انجام مطالعه عمیق سه ساله اهداف دانشی، بینشی و نگرشی را مدنظر قرار دادیم و مهارت‌های پایه یادگیری را در کتب علوم گنجاندیم.

امانی یادآور شد: پژوهش‌های ما نشان داد این روش تدریس در بیش از دو سوم کلاس‌های درس ما اجرا می‌شود و نمره تراز دانش آموزان در آزمون علوم و ریاضی از 360 به 420 رسیده است که در این فاصله زمانی کتب ریاضی، فارسی، مطالعات اجتماعی و دینی مشمول تغییرات چشمگیری از حیث محتوا، روش و آماده سازی شده است.

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عملکرد سازمان پژوهش و دفتر تالیف کتاب‌های درسی نسبت به سایر بخش‌های وزارتخانه دارای وضعیت مطلوب‌تری است، خاطرنشان کرد: ما در هر کتاب درسی پشتوانه پژوهشی داریم و در این خصوص می‌توانیم وزارت آموزش و پرورش را با وزارت عالی مقایسه کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص مدت زمان استاندارد بازبینی و بازتالیف کتاب‌های درسی، عنوان کرد: بازبینی کتاب‌های درسی هر 5 سال یکبار و بازتالیف کتب درسی هر 10سال یکبار صورت می‌گیرد.

امانی با بیان اینکه هر کتاب درسی در ابتدای تالیف قبل از آنکه چاپ و منتشر شود توسط 64 معلم از 32 استان کشور مورد بازبینی قرار می‌گیرد، افزود: هرکتاب درسی دو سال آزمایشی اجرا، رصد و اصلاح و ارزشیابی های دوره‌ای انجام می‌شود.

اجرای شتاب‌زده ساختار 6.3.3

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش درباره ادغام کتاب‌های درسی دانش آموزان دوره ابتدایی، یادآور شد: ساختار 6.3.3 یک طرح پرمحتوا بود اما متاسفانه به دلیل اینکه یک شبه اجرا شد مشکلات فراوانی را ایجاد کرد که البته در این خصوص سازمان پژوهش و دفتر تالیف نیز انتفاد‌هایی داشت.

وی افزود: اصل این طرح بر این اساس بود که با توجه به اینکه آموزش کودکان در دوران ابتدایی به ویژه سال‌های اول تاثیر بسزایی در رشد آنها دارد یک پایه تحصیلی به سال اول افزود شود، اما متاسفانه این طرح و برنامه مهم یک شبه تحت عنوان افزوده شدن پایه ششم به اجرا درآمد و این در حالی بود که برای این پایه کتاب و معلم در نظر نگرفته شده بود به همین دلیل مجبور شدیم محتوای درسی سایر پایه‌های بالاتر را به صورت خلاصه در این پایه لحاظ کنیم که این مساله نه تنها در رشد کودکان تاثیر خوبی نداشت بلکه مشکلات فراوانی را نیز به همراه داشت.

کنکور محتوای کتاب درسی را دفرمه می‌کند

امانی کنکور را عامل دفرمه شدن محتوای کتاب درسی دانست و یادآور شد: نظام نادرست ارزشیابی، آموزش و پرورش را دفرمه می‌کند. اگر سوال امتحانی خوب تعریف شود در رسیدن به اهداف آموزشی کمک کننده و اگر بد طراحی شود دشمن رسیدن به اهداف است. مهم‌ترین آزمون کشور، کنکور است و سال‌هاست قانون تکلیف کرده وزارت علوم اجرای این آزمون را بهبود ببخشد اما متاسفانه 40 سال سازمان سنجش هیچ اقدامی انجام نداده است.

وی درباره شایعات ایجاد شده در خصوص محتوای کتاب ریاضی پایه اول دبستان، گفت: شایعاتی در خصوص ترویج روابط جنسی نامشروع در کتاب ریاضی دانش آموزان پایه منتشر شد این در حالی است که تصاویر منتشر شده نه تنها ارتباطی به ترویج این روابط نداشت بلکه در کتاب درسی نیز منتشر نشده بود بلکه تصاویر مربوط به کتاب کمک درسی بود که توسط یک ناشر گمنام منتشر شده بود که حتی ما ناشر را نیافتیم.

امانی با تاکید بر اینکه نقدها باید جان‌دار و پخته باشد، افزود: در حیطه نقد باید به بلوغ برسیم و ما از هر گونه نقدی جدی و پربار استقبال می‌کنیم.

اختصاص کتب ضمیمه‌ای برای دانش آموزان اهل تسنن و اقلیت‌های دینی

امانی درباره تشکیل کارگروه رسیدگی به مسائل اهل تسنن از سوی وزارت آموزش و پرورش و وظایف بخش تالیف کتب درسی، گفت: مبنای حرکت ما قانون اساسی است و برای همه ایرانیان حقی بدون تبعیض قائل شده است. از گذشته در سازمان در خصوص مساله مناسب سازی محتواها حرکت سامان دهی شروع شده؛ نه تنها درباره اهل تسنن بلکه درباره اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی هم همینطور است و برای پایه‌های تحصیلی کتب ضمیمه‌ای برای آنها داریم که ممکن است در یک پایه 10 صفحه و در یک پایه 40 صفحه باشد.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ارتباطی با نمایندگان اقلیت‌ها داریم و محتوای مربوط حاصل تولید مشترک بین ما و نمایندگان اقلیت‌هاست. اظهارات وزیر وسیع‌تر از کتب درسی است اما اگر موردی باشد که بخواهیم مساعدت کنیم سازوکار لازم را داریم.

امانی در ادامه در پاسخ به سوال در خصوص عدم خروجی مناسب کتاب‌های درسی در دانش آموزان، گفت: نتیجه و خروجی محتوای کتاب‌های آموزشی به عوامل مختلفی از جمله محتوای کتاب درسی، نحوه آموزش و ... بستگی دارد اما باید گفت متاسفانه در کشور ما مردم برای هر کاری دولت را مسئول می‌دانند این در حالی است که اگر هر کس به اندازه سهم خود اقدامی برای جامعه و کودکان انجام دهد نتیجه خوبی خواهد داشت.

وی با تاکید براینکه دفتر تالیف کتاب‌های درسی نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کرده است، افزود: برای مثال پس از تالیف کتاب‌های درسی جدید با معاونت آموزشی گفت‌و‌گوهایی انجام گرفت تا معلمان دارای علاقه و علم برای تدریس انتخاب شوند اما اگر در جایی کم کاری شده متوجه دفتر تالیف نیست.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ، تاریخ انتشار: 19 مهر 1396 ، کدخبر: 293785   ،  www.ana.ir   

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین