پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۶۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموع هر کتابی که پنج سال از عمرش بگذرد با توجه به نیازهای عمومی مورد بازنگری قرار می گیرد گفت: از سوی وزیر آموزش و پرورش به همه دستگاههای دولتی و ملی نامه ای ارسال شده تا هرچه را لازم می دانند در کتب درسی وارد شود تا پایان آذر اعلام کنند.

شعارسال: حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: بر حسب سیاست برنامه درس ملی که هر 5 سال یکبار بازنگری صورت می‌گیرد برای سال تحصیلی 98-99 سه پایه اول تحصیلی را مورد بازنگری قرار می دهیم.

وی افزود: این بازنگری ها مبتنی بر اسناد بالادستی خودمان خواهد بود و نظرات منتقدان و پژوهش ها و مطالعات انجام شده و مطالعات بین المللی در این زمینه دخیل است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در مجموع هر کتابی که پنج سال از عمرش بگذرد با توجه به نیازهای عمومی مورد بازنگری قرار می گیرد، گفت: از سوی وزیر آموزش و پرورش به همه دستگاههای دولتی و ملی نامه ای ارسال شده تا هرچه را لازم می دانند در کتب درسی وارد شود تا پایان آذر اعلام کنند.

وی افزود: انتخاب این محتواها شرایطی دارد. باید موارد اعلام شده نیاز ملی را برطرف کنند و تبلیغ دستگاه محسوب نشوند.

درس مدیریت و سلوک خانواده سال آینده وارد کتب درسی می‌شود

محمدیان با بیان درس مدیریت و سلوک خانواده سال آینده وارد کتب درسی می‌شود گفت: خانواده، آموزش زنان در آستانه ازدواج، مشکلات و پاسخ به سوالات پیرامون تحکیم خانواده در این کتاب لحاظ می‌شود. جلسات مربوط تشکیل و نیازسنجی ها برای تدوین این کتاب انجام شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: نیازمند آن هستیم پابه پای نوسازی کتب درسی، آموزش معلمان به‌روز رسانی شود و امکانات و تجهیزات لازم برای تدریس آنها فراهم شود.

نباید آموزش و پرورش را با بنگاه کاریابی اشتباه گرفت

وی با اشاره به ضرورت وجود نیروی انسانی مناسب  و کارآمد در دوره ابتدایی گفت: در دوره ابتدایی نیروی انسانی رو به تحلیل رفته و اضافه شدن معلمان جدید در قالب تصمیمات قانونی اقتضایی نمی‌تواند جامعه معلمان ابتدایی را بهسازی کند.  برخی تصورمیکنند دوره ابتدایی دوره دست ورزگی و کارآموزی است.

محمدیان ادامه داد: تزریق و تحمیل نیروی انسانی آموزش ندیده باعث می‌شود دوره ابتدایی نحیف و ناتوان شود. به گوش نمایندگان مجلس برسد که اگر تعالی تعلیم و تربیت را می‌خواهید باید به دوره ابتدایی توجه کنید و از تحمیل نیروهای آموزش ندیده حرفه ای به آموزش و پرورش جلوگیری شود. نباید آموزش و پرورش را با بنگاه کاریابی اشتباه گرفت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توجه به خلاقیت‌ها، مهارت‌ها و توجه به فرصت‌های یادگیری در برنامه درسی را از جمله برنامه های مدنظر در آینده دانست و گفت: باید معلمان و مدیران بخشی از برنامه درسی را راهبری کنند و بخشی را به دانش‌آموزان بسپارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار کارنامه ضعیف یکی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش در فضای مجازی گفت: باید فرایندی را طراحی کنیم تا کسانی که به عنوان معلم جذب می‌شوند صلاحیت و توانمندی لازم را برای شغل معلمی داشته باشند. در غیر اینصورت آموزش و پرورش لطمه می خورد.

محمدیان درباره فاصله محتوای آموزشی ارائه شده به  دانشجومعلمان در دانشگاه‌ها با آنچه در کلاس درس باید تدریس شود، عنوان کرد: علم همواره در حال ارتقا و پیشرفت است و باید با دانش همراه شویم. برای رفع این نقیصه دوره های ضمن خدمت برگزار می کنیم و در مجلات رشد اطلاعات جدید را منتشر می کنیم.

وی افزود: نوع جهان بینی افراد در تولید علوم انسانی تاثیر دارد. در علوم. انسانی تغییرات، اصلاحات و تکمله ها دائما اتفاق می افتد. باید دانش را بروز آوری و بومی کرده و نوع جهان بینی خود را وارد آن کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره انتقاد رئیس جمهور مبنی بر اینکه " کتاب های درسی دانش آموز را برای دیروز تربیت می کند" گفت: رئیس جمهور گفتند محتوای درسی روزآمد به حد کفایت نیست. ما هم معتقدیم کتاب هاب درسی نه تنها باید برای امروز باشد بلکه باید برای فرداها باشد. یک دانش آموز اول ابتدایی 12 سال آینده وارد جامعه شود و حداقل آن این است که حداقل 12 سال آینده را رصد کنیم. ما در پژوهشگاه مطالعات دائما پژوهش های آینده محور انجام می دهیم.

وی افزود: ضمن آنکه معتقدیم کتاب درسی یک بخش تعلیم و تربیت است و باید سایر امکانات و بسترهای لازم نیز برای آموزش خوب فراهم شود.

محمدیان درباره کتب کار و فناوری و موکدات مربوط به مهارت آموزی گفت: مشکل عدم اسقبال از فنی و حرفه ای در کشور ما مشکل فرهنگی است؛ فرهنگ یقه سفید و یقه آبی. متاسفانه کار کردن در فرهنگ ما بد شمرده شده است. باید فرهنگ کار مقدس شمرده شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: از سوی دیگر باید یک مرکز و نهاد ملی چون وزارت کار استانداردهای و نیازهای بازار کار آینده را به آموزش و پرورش ارائه دهد تا ما بتوانیم سیاست گذاری کنیم که تا کنون انجام نشده است. نکته سوم آنکه هنرستان های ما باید جاذبه داشته باشند و آینده مشاغل روشن باشد.

محمدیان با بیان اینکه معتقدیم در حوزه کار و فناوری و مهارت آموزی زودتر از دیگران اقداماتی را انجام داده‌ایم عنوان کرد: اصحاب حرف و مشاغل را دعوت کردیم و از آنها درباره نیازهای بازار کار سوال کرده ایم. طراحی برنامه انجام شده است. در حالی که باید وزارت کار استانداردهای کار را بروز رسانی می کرد. ما استاندارد بین المللی مشاغل (ISCO) را در برنامه درسی لحاظ کردیم. آموزش های ما باید به گونه ای باشد که بتوانیم در آینده نیروی کار صادر کنیم.

محمدیان با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری طبق برنامه درس ملی کتب پایه یازدهم جدید التالیف بودند عنوان کرد: از ابتدای هفته هم کلید تدوین کتب جدید پایه دوازدهم زده شد و در سال تحصیلی 97_98 همسوسازی با برنامه درسی ملی پایان می پذیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اعلام کرد: یکشنبه آینده در دارالفنون از 770 نفر از مولفان کتب درسی که سال گذشته با سازمان همکاری کردند تقدیر می شود و در کنار آن نمایشگاهی از کتاب های درسی جدید التالیف برگزار می شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار :26 مهرماه 96، کد خبر:96072614829،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین