پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
مشاور عالی امنیت ملی «دونالد ترامپ» در نشستی با حضور سناتورهای دموکرات آمریکا به این نکته اشاره کرد که «اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد».

شعارسال: «هربرت مک مستر» مشاور عالی امنیت ملی «دونالد ترامپ» هفته گذشته در نشستی با حضور ۱۴ تن از سناتورهای دموکرات در کاخ سفید حامل پیامی برای آنهایی بود که نگران عقب نشینی احتمالی دولت ترامپ از توافق هسته ای ایران بودند: «اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد».

نکته ای که هربرت مک مستر درصدد انتقال آن به مخاطبان خود بود، این است که «[ترامپ] می خواهد برجام از جلوی چشم او برداشته و از ذهن او پاک شود».

به گفته سه تن از منابع آگاه، مک مستر در انتخاب الفاظ برای انتقال این پیام خود بسیار دقیق و زیرکانه عمل کرد.

طبق چارچوب قانونی که برای مذاکرات پیرامون توافق هسته ای ایران به تصویب رسید، رئیس جمهوری آمریکا ملزم است هر ۹۰ روز یکبار پایبندی یا عدم پایبندی تهران به این توافق را تعیین کند. حال این ضرب الاجل های ۹۰ روزه به مشکلی غیرقابل پیش بینی برای رئیس جمهور کنونی آمریکا بدل شده اند.

یکی از مشاوران در مجلس سنا می گوید که «ترامپ نمی خواهد هر ۹۰ روز یکبار این چنین مضطرب و پریشان شود».

به گفته مشاوران، ترامپ به شدت خواهان آن است که اعلام کند ایران این توافق را نقض کرده است. اما واقعیتها خلاف این مدعا را ثابت می کند: ایران به رغم پیشرفت در برنامه موشکی خود، به این توافق پایبند بوده است.

حتی ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و مشاور عالی نظامی ترامپ اخیراً تصدیق کرده است که «ایران به تعهدات خود مندرج در برجام پایبند بوده است».

دو تن از مقامات کاخ سفید به دیلی بیست گفتند که ترامپ تأیید پایبندی ایران به برجام را نشانه ضعف می داند، زیرا وی از روی اکراه به کاری مبادرت می کند که آن را اقدامی «سختگیرانه علیه ایران» نمی داند.

یک مقام کاخ سفید نیز خاطرنشان کرد که ترامپ پیرامون این موضوع با «شون هنیتی» گوینده شبکه خبری فاکس نیوز و «جان بولتون» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد رایزنی کرده است. هریک از آنها در محفل خصوصی رئیس جمهور آمریکا را تشویق کردند که پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند.

بنا به درخواست «استیو بانون» استراتژیست پیشین کاخ سفید، جان بولتون پیش نویس طرحی را برای خروج دولت آمریکا از توافق هسته ای ایران تهیه کرد، اما به دلیل برکناری بانون و انتخاب جان کِلی به سمت رئیس کارکنان کاخ سفید، جان بولتون نتوانست این طرح را رسماً به رئیس جمهور آمریکا ارائه کند.

آسوشیتد پرس:نمایندگان دمکرات کنگره خواستار تایید پایبندی ایران به برجام شدند

خبرگزاری آسوشیتد پرس روز پنجشنبه گزارش داد: تعدادی از نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا که در مورد تایید برجام با باراک اوباما اختلاف داشتند، از دونالد ترامپ خواستند تا توافق هسته ای را تایید کند.

این گروه از نمایندگان دمکرات کنگره امریکا خواهان اجرای سفت و سخت برجام هستند به طوری که ایران نتواند به رفتار خود در خاورمیانه ادامه دهد. آنها می گویند اما اینکه ترامپ در روزهای آینده به کنگره گزارش خواهد داد که توافق هسته ای سال 2015 در راستای منافع ملی امریکا نیست و با این گزارش، آمریکا برنامه جامع اقدام مشترک را که مابین هفت کشور توافق شده است را ترک خواهد کرد ، مارا نگران می کند.

الیوت انگل، نماینده دمکرات کنگره از ایالت نیویورک دو سال قبل علیه برجام رای داده بود اما روز چهارشنبه در جلسه رسمی کنگره اظهار داشت: منافع آمریکا وقتی به خوبی حفظ خواهد شد که اطمینان حاصل کنیم مفاد آن قرار داد به درستی از طرف ایران اجرا شود.

انگل، که یکی از دمکرات های برجسته و عضو کمیته روابط خارجی کنگره است، گفت: ترک برجام از سوی واشنگتن پیام های خطرناکی به دوستان و در عین حال به دشمنان خواهد فرستاد. وی گفت: آمریکا نیاز به همکاری با فرانسه، آلمان و انگلیس و تمامی طرفهای قرار داد هسته ای دارد و ما این عیب را باید برطرف کنیم و به کشورهای دیگر نشان دهیم که امریکا یک طرف قابل اعتماد است. او گفت: در صورتیکه ما از برجام خارج شویم، رهبران کره شمالی انگیزه ای برای مذاکره برای خلع سلاح نخواهند داشت.

این نماینده دمکرات کنگره گفت: ما نیاز به همکاری با متحدین و طرفهای قرار داد داریم که با برنامه مشخصی تعیین شده است و نباید آمریکا را از دوستان نزدیکش در دنیا جداکنیم.

مقام های پیشین آمریکا در دولت اوباما که نقش کلیدی درسامان دادن توافق هسته ای داشتند اواخر روز چهار شنبه جلسه ای با حضور دمکراتهای کنگره برگزار کرده در مورد مزایای برجام به نمایندگان کنگره توضیح دادند.

جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و ارنست مونیز، وزیر انرژی سابق آمریکا و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه سابق امریکا در این جلسه سخنرانی کردند.

ژنرال ژوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک آمریکا هفته گذشته به کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا گفت: ایران قرارداد برجام را نقض نکرده است.

جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا به همان جلسه سنای آمریکا گفت: توافق هسته ای هنوز در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست.

بیش از 180 نماینده دمکرات مجلس نمایندگان امریکا در نامه ای به ترامپ از او خواستند وفاداری ایران را به توافق هسته ای را تایید کند مادامی که مدرکی دال بر نقض آن داشته باشد. در میان امضا کنندگان نامه، انگل و 12 نماینده دمکرات از مجلس نمایندگان آمریکا بودند که دوسال پیش از منتقدین برجام بودند. تد دوچ نماینده دمکرات ازفلوریدا و نیتا لوی نماینده دمکرات از نیویورک نیز این نامه را امضا کردند.

بن کاردن، سناتور دمکرات ازمری لند گفت: او نگرانی هایی در مورد آینده برنامه هسته ای ایران دارد اما نمی خواهد این قرار داد لغو شود. کاردن گفت: ما وقتی این قرار داد را امضا کرده ایم باید اطمینان حاصل کنیم که به درستی اجرا می شود. ما نمی خواهیم ببینیم ما امریکا انرا نقض کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 21 مهر 1396 ، کدخبر: 3960721018 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین