پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
سخنگوی وزارت کشور گفت: همراه با وزیر کشور برای پیگیری این موضوع به شورای نگهبان مراجعه خواهیم کرد.

شعارسال: قائم مقام وزیر کشور با تاکید بر اینکه دولت نیز مخالف حضور مجرمان و خائنان در مجلس است اظهار کرد: ‌ هیچ کس به دنبال فرستادن افرادی با چنین ویژگی به مجلس نیست، اما وجود چنین ویژگی‌هایی باید با سند و مدرک اعلام شود.

حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور در دومین همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور با تاکید بر لزوم رعایت حق‌الناس اظهار کرد: حق‌الناس یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین واژه‌هایی است که در دین مبین اسلام بر آن تاکید شده است.

وی با اشاره به غفلت از توجه به حق‌الناس در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: متاسفانه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دارای حکومتی بوده‌ایم که از این واژه‌ استفاده نمی‌کرد اما در دوران پس از پیروزی شاهد تاکید و توجه مکرر بر این موضوع هستیم.

امیری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۲ مبنی بر لزوم رعایت توجه به رای مردم به عنوان حق‌الناس از سوی مسئولان خاطر نشان کرد: پس از اینکه مقام معظم رهبری پیش از انتخابات سال ۹۲ این واژه را بر زبان آوردند مشاهده کردیم کسانی که تردید داشتند به صحنه آمدند و همه گروه‌ها در انتخابات حاضر شدند و مشارکت کردند.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه باید به مسئولیت اخروی حق‌الناس در انتخابات دقت کنیم تصریح کرد: همانطور که رهبری نیز فرموده‌اند رای مردم امانت است و ما به عنوان مسئولان کشور باید از این امانت پاسداری کنیم.

امیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ثبت نام ۱۲ هزار نفر برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۱۲ هزار نفر در حوزه‌های انتخاباتی کشور بدون هیچ مشکلی و با رضایت کامل مرحله ثبت نام خود را طی کرده‌اند و پس از آن کار بسیار سنگین بررسی صلاحیت‌های آن‌ها در هیاتهای اجرایی و با کمال افتخار انجام گرفت و وزارت کشور و دولت از این آزمایش سربلند بیرون آمدند.

وی با بیان اینکه بررسی صلاحیت کاندیدا‌ نیز از جمله اقتضائات حق‌الناس است ادامه داد: آنجایی که کسی نباید وارد مجلس شود و فردی ناصالح و مجرم و خیانتکار است و اعتقادی به اسلام ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی ندارد ما نیز به عنوان دولت مخالف حضور آن‌ها در مجلس هستیم و ما نیز به دنبال رد صلاحیت‌های آن‌ها هستیم. هیچ کس در دولت به دنبال فرستادن افرادی با چنین ویژگی به مجلس نیست.

وی تاکید کرد: ‌ مطمئن باشید اگر اسناد ومدارکی وجود داشته باشد که کسی که مرتکب خیانت و جرم شده است صلاحیت حضور در مجلس را ندارد و کسی از آن‌ها دفاع نمی‌کند اما باید بر اساس قانون و مستند این موضوعات مطرح شود.

امیری با تاکید بر اینکه همه کسانی که به نوعی در برگزاری انتخابات و شمارش آراء دخالت دارند باید دقت کنند که جایی حق‌الناس تضییع نشود اظهارکرد: چنانچه در انتخاباتی که میلیون‌ها نفر در آن شرکت می‌کنند حقی ضایع شود در آن صورت دیگر طلب حلالیت کار آسانی نخواهد بود.

سخنگوی وزارت کشور همچنین بر لزوم تاکید و توجه استانداران و فرمانداران کشور به رعایت اصل مشارکت حداکثری، اصل حاکمیت قانون و قانون‌مداری، اصل تفکیک اجرا و نظارت، اصل همکاری هیاتهای برگزار کننده انتخابات و همچنین اصل اقتدار و انسجام سازمانی تاکید کرد.

وی همچنین با بیان اینکه با تلاش و کوشش استانداران و فرمانداران کسانی که صلاحیت آن‌ها احراز نشده یا رد شده است باید در مسیر قانونی قرار بگیرند خاطر نشان کرد: ‌ پیگیری‌ها برای تجدید نظر شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌های افراد در حال انجام است و معاون اول رئیس جمهور نیز از طرف رئیس جمهور مسئول پیگیری این موضوع شده‌اند. همچنین عصر امروز نیز همراه با وزیر کشور برای پیگیری این موضوع به شورای نگهبان مراجعه خواهیم کرد.

*اگر در صلاحیت‌ها تجدیدنظر نشود، در برخی از حوزه‌ها مشارکتی وجود نخواهد داشت

همچنین دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: امیدوارم تعداد زیادی از این افراد صلاحیتشان تایید شود وگرنه در برخی از حوزه‌های انتخابیه رقابت و مشارکتی وجود نخواهد داشت.

علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در دومین همایش استانداران و فرمانداران کشور اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون همواره یک گفتمان در برگزای انتخابات مختلف وجود داشته که آن نیز دفاع از حقوق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان است.

وی با بیان اینکه در ابتدای بحث انتخابات پیش رو عده‌ای نگران نحوه برخورد دولت و هیات‌های اجرایی با تایید صلاحیت‌ها بودند گفت: پس ازاینکه روند انتخابات و فعالیت هیاتهای اجرایی انتخابات آغاز شد همگان شاهد اجرای کامل قانون بودند.

پورعلی مطلق خاطر نشان کرد: ‌ چنانچه که ۹ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و چهار دوره انتخابات خبرگان رهبری را بررسی کنیم در می‌یابیم که هر‌گاه مقبولیت دولت در جامعه بیشتر بوده تعداد داوطلبان کاندیداتوری نیز همواره بیشتر بوده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به تعداد افرادی که صلاحیت آن‌ها در انتخابات پیش رو رد یا احراز نشده است خاطرنشان کرد: ‌ یک سری نگرانند که۶۷۵۳ نفری توسط هیات نظارت استان‌ها و هیات نظارت مرکزی صلاحیتشان رد و یا احراز نشده است ما نیز امیدواریم که تعداد بسیاری از این افراد صلاحیتشان تایید شود در غیر این صورت در برخی از حوزه‌های انتخابیه رقابتی وجود نخواهد داشت و مشارکت نیز وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش ۱۲۹ درصدی تعداد داوطبان کاندیداتوری اظهار کرد: ‌ برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۸۰۱ نفر ثبت نام کرده‌اند و برای هر کرسی امسال ۱۰ کاندیدا خواهیم داشت این در حالی است که در دوره چهارم این مجلس شاهد ثبت نام ۴۹۳ نفر از داوطلبان بودیم.

دبیرستاد انتخابات کشور در پایان با اشاره به آماده سازی زیرساخت‌ها و ملزومات برگزاری انتخابات پیش رو گفت: برای انتخابات اسفند ماه سال جاری ۱۳۰ میلیون تعرفه چاپ شده که این اوراق از پنجم بهمن ماه به استان‌ها ارسال می‌شود؛ همچنین ۱۳۰ هزار صندوق رای شفاف نیز برای انتخابات پیش رو از سوی وزارت کشور تعبیه شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 1بهمن1394، کدخبر: 501751: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین