پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۸۶۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
وزیر سابق آموزش و پرورش معتقد است اگرچه هرنوع جذب نیرو به غیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان خلاف قانون است اما اگر دولت به درستی از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم استفاده می‌کرد، نیازی به ورود مجلس در این خصوص نبود.
شعار سال: حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به رویکرد اخیر دولت و مجلس در تأمین و پرورش معلم، گفت: دلیل تلاش مجلس برای استخدام حق‌التدریس‌ها و جذب نیرو برای آموزش و پرورش، این است که این وزارتخانه در چهار سال گذشته کرکره دانشگاه فرهنگیان را پایین کشیده لذا چاره‌ای جز استخدام از طرق دیگر باقی نمانده است.

دانشگاه فرهنگیان ظرفیت تربیت 120 هزار معلم را در چهار سال را دارد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق قانون دانشگاه فرهنگیان باید ابتدا با جذب سالانه 25 هزار نفر دانشجو آغاز به کار کرده و در ادامه به 30 هزار نفر در سال می‌رسید، تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان ظرفیت پذیرش 120 هزار دانشجو در چهار سال را دارد، اما از آنجا که دولت تدبیر و امید اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان ندارد جذب دانشجو در این دانشگاه را به پایین‌ترین حد خود رسانده است.

وزیر سابق آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان را کلید حل مشکل کمبود نیرو در آموزش و پرورش خواند و افزود: اگرچه گزارش‌هایی از سوی دولت در این رابطه که دانشگاه فرهنگیان امکان جذب 30 هزار دانشجو را در سال ندارد به مسئولان نظام داده شده است اما به‌عنوان یک متخصص می‌گویم؛ در زمان ورود اینجانب به این وزارتخانه، آموزش و پرورش سالانه حدود 230 هزار دانشجوی کاردانی در رشته‌های فنی پذیرش می‌کرد که این رشته‌ها به وزارت علوم واگذار و درواقع جا خالی شد و اکنون سوال این است ظرفیت خالی آن‌ها چه شده است؟! تا جایی که حتی امکان جذب تنها 30 هزار دانشجو را هم ندارد.

دولت مقصر ورود مجلس به ماجرای استخدامی در آموزش و پرورش است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با بیان اینکه در صورت کمبود فضا و استاد می‌توان از فضاها و اساتید دانشگاه‌های دیگر استفاده کرد، افزود: دولت مقصر ورود مجلس به ماجرای استخدامی در آموزش و پرورش است، زمانی که این وزارتخانه مدارس را اجاره می‌دهد و از طرق دیگر نیرو جذب می‌کند برای افراد جذب شده، ایجاد حق می‌شود و وکلای ملت نیز رسیدگی به حق و حقوق مردم را وظیفه خود می‌دانند.

حاجی بابایی معتقد است اگر اکنون 120 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل بودند مجلس به خود اجازه ورود به این ماجرا را نمی‌داد اما در شرایط فعلی با توجه به آشفتگی و بلاتکلیفی نیروی انسانی در آموزش و پرورش چنین حقی ایجاد شده است.

معضل اصلی کمبود نیروی انسانی؛ عدم اجرای سند تحول بنیادین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معضل اصلی را در این خصوص عدم اجرای سند تحول بنیادین دانست و اضافه کرد: اگرچه مجلس وظیفه دارد به دولت بابت راه انداختن دانشگاه فرهنگیان و عدم ارائه لایحه برای تعیین و تکلیف نیروهای سرگردان فشار آورد اما نمایندگان نیز در برابر افرادی قرار دارند که کسی به فکر حق و حقوق آن‌ها نیست لذا مجبور به الحاق اصلاحیه یا طرح به قانون استخدامی حق‌التدریسان هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزای خانه ملت، تاریخ 22 مهر 96، کد مطلب: 352074: www.icana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین