پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۰
برخی با وجود نقدهای گسترده‌ای که به مرادخانی وارد می‌دانند، با توجه به تجربه مرادخانی، او را معتدل تر از بلخاری می‌دانند، ولی با توجه به اینکه بلخاری عملاً هیچ سابقه اجرایی سطح بالایی ندارد، مشخص نیست بلخاری در صورت انتصاب و در مقام عمل چه رویکردی در پیش می‌گیرد. همزمان با این گمانه زنی‌ها، بلخاری همچنان به عنوان گزینه ریاست فرهنگستان هنر نیز مطرح است.

شعارسال:همزمان با جدی تر شدن تغییرات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری به عنوان گزینه اصلی برای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح است؛ شخصی که پیش از این برای فرهنگستان هنر نیز مطرح بود اما در دولت روحانی تاکنون به مسئولیتی مهم‌تر از رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، منصوب نشده است.

یکی از پاشنه‌های آشیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاونت هنری بود که با مسئولیت علی مرادخانی در معرض نقدهای جدی و اتهامات جدی‌تر از سوی اهالی هنر قرار گرفت. چالش‌هایی چون فعالیت منظم ارکسترهای ملی و تهران، لغو مکرر کنسرت‌های موسیقی، بهره برداری منفی از تالار وحدت به عنوان سالن همایش و پذیرایی، انتصاب بستگان و تلاش برای ارسال غیرشفاف آثار موزه هنرهای معاصر به خارج از ایران، بخشی از اتفاقات تلخی است که در دوره مرادخانی رخ داد و اهالی هنر را عصبانی کرد.

با وجود اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از بازنشستگی مرادخانی و جانشینی او در یک سال پیش حکایت داشت، این چهره حامی دولت در منصبش ماندنی شد؛ اما همچون سایر معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سیدعباس صالحی حکم ابقا دریافت نکرده و بنابراین روی لبه تیغ تغییرات قرار دارد. در این میان، گزینه‌هایی که به عنوان جانشین احتمالی مرادخانی در گمانه زنی‌ها مطرح می‌شوند، غیرمنتظره تر از تصور اهالی هنر است.

جدی‌ترین گزینه مطرح، حسن بلخاری، استاد دانشگاه تهران است که از دولت یازدهم در حال قدرت گرفتن بود و ظاهراً اکنون به عنوان کاندیدای یکی از کلیدی ترین مسئولیت‌های فرهنگی مطرح است. بلخاری در سال 1392 و ماه‌های ابتدایی دولت یازدهم به عنوان گزینه ریاست فرهنگستان هنر به همراه سیدمحمد بهشتی مطرح شد؛ اما در نهایت علی معلم دامغانی با وجود انتقادها از او، تاکنون در این پست ماندنی شده است.

حسن بلخاری متولد سال 1341 در اصفهان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دانشیار گروه مطالعات عالی هنر در پردیس هنرهای زیباست. بلخاری دکترای فلسفه هنر دارد و بیش از بیست و پنج کتاب در باب مبانی نظری هنر و به ویژه فلسفه هنر تألیف و ترجمه کرده است. بلخاری در آذر ماه 1394 به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در رشته هنر و معماری و نیز در آذر ماه 1395 به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران برگزیده شد.

بلخاری رابطه نزدیکی با برخی مسئولان دولت روحانی که پیشتر در کتابخانه ملی مستقر بودند، دارد. او در نهایت در فروردین سال 1396 به عنوان رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی جای دکتر مهدی محقق را گرفت. بلخاری که به طرح تئوری‌های توطئه در حوزه سینما نیز تشاهر دارد، در روزهای اخیر نیز به عنوان عضو شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی منصوب شد و از این پس، یکی از تصمیم گیران درباره تولید آثار سینمایی است.

باید دید آیا با این انتصاب، تغییر معاونت هنری رخ خواهد داد یا علی مرادخانی همچنان در این منصب به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد. برخی با وجود نقدهای گسترده‌ای که به مرادخانی وارد می‌دانند، با توجه به تجربه مرادخانی، او را معتدل تر از بلخاری می‌دانند اما با توجه به اینکه بلخاری عملاً هیچ سابقه اجرایی سطح بالایی ندارد، مشخص نیست، بلخاری در صورت انتصاب و در مقام عمل چه رویکردی در پیش می‌گیرد. همزمان با این گمانه زنی‌ها، بلخاری همچنان به عنوان گزینه ریاست فرهنگستان هنر نیز مطرح است.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت تابناک ، تاریخ انتشار4 آبان 96، کدخبر: 741791، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین