پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
شروع فعالیت نمایشگاه‌های کتاب بلگراد و تبریز در کنار برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

شعار سال: گزارش هفته پیش «یک هفته با کتاب» مربوط به پایان کار نمایشگاه فرانکفورت بود و گزارش این هفته مربوط به آغاز به کار نمایشگاه کتاب بلگراد و همچنین نمایشگاه تبریز می شود.

گزارش این هفته ۱۴ خبر دارد و با خبرهایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می شود. بخشی از خبرها هم مربوط به کتابخانه ملی و همچنین حوزه بین المللی کتاب و ادبیات می شوند.

در ادامه گزارش «یک هفته با کتاب» اولین هفته آبان ماه را مرور می کنیم:

معارفه مدیرکل جدید دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد

به موجب خبری که روز شنبه این هفته منتشر شد، مراسم معارفه مهرزاد دانش به عنوان «مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در غیاب خبرنگاران و بدون حضور محمودرضا برازش، مدیرکل پیشین این دفتر، برگزار شد.

خارج شدن اجازه واردات و انتقال دستگاه‌های چاپ از اختیارات وزارت ارشاد

با اصلاح مواد ۱۷ و ۱۸ آئین‌نامه تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها، اجازه واردات و نقل و انتقال دستگاه‌های چاپ از حوزه اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج شد. این خبر روز یکشنبه منتشر شد و پیشتر از انتقال مسئولیت واردات ماشین‌آلات و نقل و انتقال دستگاه‌های چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعن، معدن و تجارت خبر داده شده بود.

خرید ۱۶ میلیارد ریالی ارشاد از ناشران

طبق یکی از خبرهای مربوط به وزارت ارشاد در این هفته، در جلسه ۵۸۱ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۴۸۴ عنوان کتاب در ۷۵ هزار و ۵۰۰ نسخه به مبلغ کل ۱۶ میلیارد و ۲۳۸ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال به تصویب رسید.

آغاز به کار شصت و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد

همزمان با شروع به کار شصت و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد در روز یکشنبه این هفته، فعالیت‌های غرفه ایران در این نمایشگاه که قدیمی‌ترین رویداد فرهنگی جنوب شرق اروپا به شمار می‌رود، آغاز شد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه شامگاه یکشنبه شب با شعار «کلید در کتاب‌هاست» برگزار شد.

این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع برگزار می‌شود که در آن ۵۰۰ ناشر از صربستان و ۵۰ ناشر از کشورهای دیگر حضور دارند. از ایران محمد کشاورز و محمدرضا بایرامی به عنوان نویسنده و امیر شعبانی پور فومنی به عنوان تصویرگر در این نمایشگاه حضور دارند.

آغاز به کار پانزدهمین نمایشگاه کتاب تبریز

پانزدهمین نمایشگاه کتاب تبریز روز سه شنبه این هفته با حضور ۱۰۰۰ ناشر داخلی و ۱۴۲ ناشر خارجی در مجموعه نمایشگاهی تبریز افتتاح شد. این نمایشگاه با حضور ۲۲ ناشر دیجیتال، هزار و شش ناشر داخلی، ۱۴۲ ناشر خارجی، ۷۲ ناشر هم انسانی، ۳۶ برنامه جانبی، ۱۱۷ هزار و ۱۷۳ عنوان داخلی، ۳۲ هزار عنوان کتاب خارجی و تخصیص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بن خرید کتاب کار خود را آغاز کرده و تا پنجم آبان برپا خواهد بود.

تغییر در معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی کتابخانه ملی

روز یکشنبه این هفته، سید مهدی موسوی کوهپر سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جایگزین محمود رئیس زاده معاون پیشین این حوزه شد.

به این ترتیب اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی صبح یکشنبه این هفته در محل دفتر ریاست عالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، طی مراسمی ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات محمود رئیس زاده معاون پیشین توسعه و مدیریت منابع انسانی، سید مهدی موسوی کوهپر را به عنوان سرپرست جدید این معاونت معرفی کرد.

معارفه مدیر جدید مرکز گیلان کتابخانه ملی

همچنین مراسم معارفه ژاله حساس خواه و تکریم از خدمات حسین عباس نژاد کارسیدانی، مدیر پیشین مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان و خلیلی چولابی سرپرست این مرکز با حضور اشرف بروجردی، مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در سالن شهید انصاری مجتمع خاتم‌الانبیاء رشت برگزار شد که خبر آن روز جمعه ۲۸ مهر منتشر شد و بین خبرهای گزارش این هفته، آن را مرور می کنیم.

برگزاری بزرگداشت منصوره اتحادیه

مراسم بزرگداشت منصوره اتحادیه موسس انتشارات تاریخ ایران، در قالب یازدهمین برنامه عصر کتاب، دوشنبه این هفته با حضور جمعی از اهالی قلم در موسسه خانه کتاب برگزار شد و در این مراسم از خدمات فرهنگی این ناشر، نویسنده و استاد تاریخ تقدیر شد. ژاله آموزگار، کریم مجتهدی، نجفقلی حبیبی، حورا یاوری، محمود دعایی و ... از جمله حاضرین در این برنامه بودند.

اتحادیه که ۳۴ سال قبل انتشارات «تاریخ ایران» را تاسیس کرد، فعالیت‌های علمی و تاریخی خود را از این طریق و در قالب کتاب‌های متعددی انتشار داد که کتاب‌های تاریخ غفاری، خاطرات و اسناد حسینقلی‌خان نظام‌السلطنه مافی، گزیده‌ای از مجموعه اسناد عبدالحسین میرزا فرمانفرما، پیدایش و تحول احزاب سیاسی مشروطیت، شیوه تاریخ نگاری، اینجا طهران است، از آن جمله است.

برگزاری نشست رسانه ای «هفته تصویرگری»

نشست رسانه ای «هفته تصویرگری» عصر یکشنبه ۳۰ مهر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

سرقت کولرهای تنها کتابخانه شهر چوئبده

این هفته یکی از خبرهای مربوط به حوزه کتاب، بین خبرهای استانی جا داشت و مربوط به شهر چوئبده در آبادان بود. طبق خبری که مردم این شهر به خبرگزاری مهر دادند، کتابخانه «شهدای چوئبده» از جمله امکانات ناچیز این شهر است که با پیگیری و تقاضای بسیار بالاخره توسط مسئولان در این شهر احداث و راه اندازی شد اما به دلیل بی توجهی در به کارگیری نیروی حراستی برای آن، پنج کولر آن که حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت، به سرقت رفتند.

تمدید مهلت جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

طبق یکی دیگر از خبرهای این هفته، مهلت ارسال آثار به چهارمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی تا دهم آبان ۱۳۹۶ تمدید شد. به این ترتیب علاقه مندان می‌توانند گزارش‌ها و مستندات فعالیت در زمینه ترویج کتابخوانی را به همراه فرم تکمیل‌شده، تا دهم آبان به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

انتشار فراخوان دریافت پروپوزال برای ارایه خدمات دیجیتال کتابخانه ها

این هفته همچنین معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، با هدف افزایش قابلیت‌ها و خدمات نرم‌افزار جامع مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور (سامان)، تولید و راه‌اندازی سیستم کتابخانه دیجیتال و ارائه خدمات جدید کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی بر اساس تکنولوژی‌های روز، فراخوان دریافت پروپوزال از مراکز علمی و پژوهشی را منتشر کرد.

چاپ کتاب جدید برنده پولیتزر پس از هفت سال

به موجب یکی از خبرهای منتشرشده در روز سه شنبه این هفته، جنیفر ایگان نویسنده برنده پولیتزر پس از هفت سال کتاب جدیدی منتشر کرد.

در حالی که هفت سال از انتشار رمان «بازدید از جوخه آدمکش‌ها» می‌گذرد، ایگان با رمان جدیدش با عنوان «ساحل منهتن» به بازار کتاب بازگشته است. این نویسنده که با کتاب قبلی‌اش جایزه پولیتزر را از آن خود کرد و رمانش به رمانی پرفروش بدل شد، می‌گوید هیچکس به اندازه او از انتشار این کتاب جدید خوشحال نیست.

چاپ سی‌و هفتمین کتاب «آستریکس و اوبلیکس»

طبق خبری که روز دوشنبه این هفته منتشر شد، شخصیت‌های استریکس و اوبلیکس با ماجراهای جدید در قالب کتاب سی وهفتم وارد بازار نشر شدند و در صدر پرفروش‌های آمازون در بخش کتاب خارجی زبان جای گرفتند. این کتاب مصورکه ۱۹ اکتبر وارد بازار نشر فرانسه شد، همزمان به ۲۰ زبان در سراسر دنیا منتشر شده‌است.

ماجراهای این دو شخصیت که در اصل توسط رنه گوسینی با تصویرگری دوست هنرمندش آلبرت اودروز خلق شدند و پس از درگذشت گوسینی در سال ۱۹۷۷ توسط تصویرگر مجموعه به مسیر خود ادامه دادند، پس از وقفه ای هشت ساله ، با داستان و تصویر این دو هنرمند ادامه یافته است.

این مجموعه نخستین بار در اکتبر ۱۹۵۹ منتشر شد و از آن زمان به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده و بیش از ۳۵۰ میلیون نسخه از آنها در سراسر جهان به فروش رسیده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 4 آبان 96، کد مطلب: 4124267 ، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین