پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: پس از موفقیت مذاکرات هسته ای، شماری از کشورهای اروپایی بخشی از تجهیزات بلوکه شده پارس جنوبی را آزاد کردند و قرار است بزودی «توربو کمپرسورهای» بلوکه شده زیمنس در امارات نیز وارد کشور شود.
شعارسال: علی اکبر شعبان پور روز سه شنبه در نشست خبری افزود: توقیف و بلوکه کردن تجهیزات سبب کندی روند توسعه برخی فازها شده بود که امیدواریم با رفع این مشکل سرعت اجرای پروژه ها شتاب گیرد.

وی اضافه کرد: برخی کشورها تجهیزات را آزاد کرده و سایر کشورها نیز در آینده این روند را انجام می دهند.
وی ادامه داد: برجام سبب شد علاوه بر تحریم های مرتبط با هسته ای، تحریم هایی که آمریکا به مدت چند دهه بر ایران اعمال می کرد نیز رفع شود.

**
افزایش 160 میلی مترمکعبی تولید گاز در دو سال
شعبان پور همچنین درباره میزان افزایش تولید گاز پارس جنوبی در امسال گفت: پیش بینی می شود که حدود 56 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.
وی افزود: البته در دو سال گذشته در مجموع حدود 160 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی اضافه شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: به دلیل مشکل تامین منابع مالی، اجرای برخی پروژه ها کند شده است.

**
تولید 130 میلیارد مترمکعب گاز در سال 1394 

وی درباره وضعیت تولید گاز پارس جنوبی نیز گفت: میزان تولید گاز از فازهای مختلف پارس جنوبی از ابتدای امسال تا تا پایان آبان ماه، 83 میلیارد مترمکعب بوده است که پیش بینی می شود تا پایان سال به 130 میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

**
امکان استفاده از سرمایه گذاران خارجی در فاز 11 پارس جنوبی 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تقریبا همه فازهای پارس جنوبی به جز فاز 11 تعیین تکلیف شده و قراردادهای مربوط به آنها امضا شده است.
شعبان پور افزود: تنها پروژه فاز 11 باقیمانده که اولویت نخست ما استفاده از شرکت های داخلی است که در صورت به توافق نرسیدن از سرمایه گذاران خارجی استفاده خواهد شد.
وی اضافه کرد: امکان دارد برای میدان های گلشن، فردوسی و لایه نفتی پارس جنوبی از سرمایه گذاران خارجی استفاده شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: شرکت های متعدد خارجی آماده حضور در پروژه های صنعت نفت ایران هستند.
شعبان پور درباره زمان بسته شدن پرونده توسعه پارس جنوبی نیز گفت: پیش بینی می شود که تا سال 96 توسعه همه فازها به اتمام برسد که البته تحقق آن مشروط به تامین منابع و رفع مشکلات موجود است.
وی با بیان این که فازهای 20 و 21 پارس جنوبی سال آینده به بهره برداری کامل می رسد افزود: فاز 19 پارس جنوبی نیز هم اکنون مراحل آماده سازی را طی کرده و اواخر امسال یا اوایل سال آتی نخستین ردیف شیرین سازی گاز در این فاز وارد مدار شود.

**
تاخیر شرکت صدرا در ساخت 10 سکوی پارس جنوبی 

وی درباره تاخیر شرکت صدرا در عمل به تعهدات در پاس جنوبی گفت: شرکت صدرا ساخت 10 سکو در پارس جنوبی را برعهده دارد که تاکنون به دلایل مختلف نتوانسته است تعهدات خود را اجرا کند.
وی ادامه داد: معاون اول رئیس جمهوری موضوع شرکت صدرا را پیگیری کرده و تلاش می کنیم تا ساخت سکوها با استفاده از راه های مختلف تحقق یابد.
وی اضافه کرد: یکی از راه ها برای حل مشکل شرکت صدرا واگذاری کار به شرکت پترو پایدار ایرانیان و پترو سینا است. همچنین در نظر داریم برای فاز 14 نیز یک شرکت دیگر را جایگزین کنیم.
وی درباره ادعای خلع ید شرکت صدرا نیز گفت: قرار نیست این شرکت خلع ید شود بلکه تلاش می کنیم از سایر راهکارها برای حل مشکل استفاده کنیم.

**
نیاز پارس جنوبی به 10 میلیون دلار اعتبار
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با توجه به محدودیت مالی، اقدام به اولویت بندی پروژه های پارس جنوبی کرده و براین اساس فازهای 12، 15، 16، 17، 18، 20 و 21 را در اولویت قرار داده ایم.
شعبان پور اضافه کرد: برای پایان دادن به توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی به 10 میلیارد دلار اعتبار نیاز است.
وی افزود: برای امسال هشت میلیارد و 700 میلیون دلار اعتبار برای پارس جنوبی پیش بینی شده بود که تا کنون یک میلیارد و 700 میلیون دلار از آن تامین شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با اجرایی شدن برجام تحول بزرگی در کشور رخ داده و ما پس از طی همه مراحل اجرای برجام و آزاد شدن منابع قادر خواهیم بود بخشی از مشکلات پارس جنوبی را حل کنیم.

**
پرداخت 180 میلیون دلار جریمه توسط شناور متخلف 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره سرنوشت پرونده برخورد یک شناور خارجی به جکت سکوی دریایی فاز 13 در نوروز امسال گفت: پس از برگزاری جلسات، 180 میلیون دلار جریمه به این شناور تعلق گرفت که قرار شد بیمه آن را پرداخت کند.
وی ادامه داد: البته به دلیل تحریم امکان انتقال این مبلغ به داخل کشور وجود نداشته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ سه شنبه 6 بهمن 1394، کد مطلب: 81936564، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین