پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
‌رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: عشایر می‌توانند در توسعه کشت گیاهان دارویی نقش موثری ایفا کنند.

شعار سال: کرمعلی قندالی‌ در جلسه شورای عشایری گیلان که در سالن شهید انصاری گیلان برگزار شد، گفت: عشایر دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما 5.7 میلیون تن محصولات تولید می‌کنند.

وی افزود: عشایر کشور به نسبت جمعیتی که دارند، نقش اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و... بسیار موثری در جامعه ایفا می‌کنند.

قندالی با بیان اینکه 700 هزار هکتار از اراضی کشور متعلق به عشایر است، خاطرنشان کرد: عشایر نمونه موفقی از بهره‌وری صحیح محسوب می‌شوند و تقریبا سه برابر جمعیت و امکاناتشان محصولات در جامعه تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه الگوهای موفق در اقتصاد عشایری موجب شده است که در زنجیره تولید گوشت قرمز به رکوردهای بالایی دست یابیم، ادامه داد: در حال حاضر دوره پروار دام سبک توسط عشایر از هشت ماه به چهار ماه رسیده است.

رییس سازمان امورعشایری کشور خاطر نشان کرد: با ارتقای آموزش و افزایش سواد عشایر کشور شاهد افزایش تولید محصولات این قشر فعال خواهیم بود.

وی افزود: عشایر گیلان از ظرفیت‌های بالای عشایری کشور محسوب می‌شوند و در نمایشگاهی که امسال در تهران در بخش عشایر کشور برگزار شد‌، تمامی محصولات غرفه عشایر گیلان به فروش رفت.

وی با بیان اینکه برای تامین مراتع مورد نیاز عشایر کشور برنامه‌ریزی‌های دقیق لازم است، گفت: حفاظت از منابع و بهره‌برداری از منابع کشور از اولویتهای کاری دولت در کشور است و ما نیز بر تحقق این امر تاکید داریم.

کرمعلی قندالی تصریح کرد: عشایر برای توسعه کشت گیاهان دارویی از ظرفیت‌های بزرگ کشور محسوب می‌شوند و باید بیشتر تحقق این امر مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

وی به ظرفیت بالای تولید گیاهان دارویی در گیلان اشاره کرد و افزود: شرایط آب و هوایی مناسب و ظرفیت بالای عشایر استان می‌تواند تولید گیاهان دارویی را در گیلان افزایش دهد.

رییس سازمان امورعشایری کشور گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای گیلان، عشایر این استان باید وضعیت مناسب‌تری داشته باشند و مشکلات راه دسترسی، آب شرب و سوخت فسیلی این قشر رفع شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از سودجویان با مدارک مرتع‌داری عشایر اقدام به خوش نشینی می‌کنند، گفت: برخورد جدی با سودجویان صورت خواهد گرفت.

کرمعلی قندالی ادامه داد: اغلب عشایر گیلان در شهرستآن های تالش ماسال و رضوانشهر حضور دارند و انتظار می‌رود،حل مشکلات این عشایر بررسی و رفع شود.

وی گفت: اشتغال پایدار، اقتصاد مقاومتی ،اصالت فرهنگی در عشایر کشور ما مصداق دارد و در مجموع هموطنانمان به تولیدات عشایر اقبال خوبی دارند.

رییس سازمان امور عشایری تصریح کرد: چادرهای عشایری کارگاههای تولیدی توانمند هستند و بیکاری در خانواده عشایر بی‌معنا است و باید این الگوی موفق در جامعه امروز پیاده شود.

وی افزود: پس از شروع مجدد شورای عالی عشایر در دولت طرح‌های ارتقای سطح سواد، دانش و مهارت‌، طرح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عشایر و طرح ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی در مناطق عشایری در این شورا مورد بررسی قرار گرفته است و پس از تصویب هیئت دولت برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شده است.

قندالی ابراز امیدورای کرد، با اجرای کامل مفاد این آیین نامه توسط دستگاه‌های ذیربط‌، بخش اعظمی از مشکلات جامعه عشایری کشور برطرف شود.

عشایر گیلان هشت طایفه دارند

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: عشایر گیلان شامل هشت طایفه و 35 تیره هستند.

 علیرضا شعبان‌نژادنیز در این جلسه گفت: براساس آمار 11 هزار خانوار عشایر در 12 شهر گیلان به صورت پراکنده زندگی می‌کنند.

وی افزود: عشایر گیلان از یتانسل بالایی برخوردارند و در تولید گوشت سهم بسزایی دارند.

شعبان‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر 25 درصد صنایع دستی گیلان توسط عشایر تولید می‌شود و عمدتا عشایر گیلان در شهرستآن های تالش، ماسال و رضوانشهر حضور دارند.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان افزود: 70درصد دام سبک گیلان توسط عشایر استان اداره می‌شود و به طور میانگین از پرورش دام سالانه 95 میلیارد تومان درآمد دارند.

وی با اشاره به تشکیل اداره عشایر گیلان از سال گذشته،خاطر نشان کرد: تشکیل این اداره موجب شد، امسال فعالیت خوبی در عشایر استان شده و 820 میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد در اختیار عشایر قرار داده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: 5.2 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز در نظر گرفته شده است تا به جامعه عشایری استان کمک‌های بیشتری شود.

وی افزود: عشایر گیلان شامل هشت طایفه و 35 تیره هستند که نیاز به ایل راه از تقاضاهای اصلی‌شان محسوب می‌شود.

شعبان‌نژاد گفت: جامعه عشایری گیلان در تولید گیاهان دارویی در اراضی کم بازده موجب رونق صادارت این محصولات می‌شود و برنامه داریم تحقق این امر را در استان فراهم کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 13 آبان 96، کد مطلب: 96081307296، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین