پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۹۷۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
نجفی که با عبور از سد چند رقیب قدر خود توانسته بد به کرسی قالیباف تکیه بزند بعید نیست در آینده ای زودهنگام با نسخه استیضاحی شورای شهری های اصلاح طلب روبرو شود.

شعارسال: «شورای شهر پنجم و شهرداری تهران» دو جایگاهی بودند که همچون مجلس دهم، در روزهای پیروزی، لبخند همراه با امید را برای اصلاح طلبان به ارمغان آوردند ولی با گذر زمان، «افتاد مشکل‌ها».

همانقدر که چهره های اصلاح طلب و طرفداران چپ از اینکه مردم تهران به لیست یکدست اصلاح طلبانه در شورای شهر پنجم اعتماد کرده است، خوشحال بودند، این روزها با نگرانی از رویگردانی این اعتماد به عملکرد شهردار منتخبشان یعنی محمد علی نجفی خیره گشته‌اند.
نجفی مرد کهنه کار اردوگاه چپ و حزب کارگزاران، پس از حمایت‌های بسیار، تمام رقبای احتمالی خود را کنار زد و  کلید ساختمان بهشت را از دوستان اصلاح طلبش تحویل گرفت. قرار اما بر تحول در بهشت بود اما در همان ابتدا، انتصاب های آقای شهردار صدای هم قطارهایش در شورای شهر را درآورد.

اولین انتصاب؛ اولین دردسر
داستان از جایی شروع شد که نجفی برای سه چهره بازنشسته، قبای معاونت دوخت و آن ها را راهی معاونت های شهرداری کرد. سميع الله حسيني مکارم،محسن پورسيدآقايي، مهدي حجت سه چهره ای بودند که به ترتیب برای معاونت‌های مالي و اقتصاد شهري، حمل ونقل و همچنین شهرسازي انتخاب شدند و زمینه را برای شروع نقد اعضای شورا مهیا کردند.

محمد عليخاني، رئيس کميسيون حمل ونقل شوراي شهر تهران، یکی از اعضای شورا بود که در کنار نقد دوستانش، رو در روی نجفی قرار گرفت و در تذکری خطاب به و گفت:«قانون مداري، شعار و وعده اصلي فهرست اصلاح طلبان شوراي شهر بوده است و بايد به آن تمکين کنيم. براساس قانون، به کارگيري بازنشستگان در شهرداري تهران ممنوع است، اما سه نفر از معاونان شهردار که به تازگي منصوب شده اند، بازنشسته هستند».

اما تلاش اعضای شورا برای تغییر نظر نجفی به همین نقطه ختم نشد و کار به جلسه غیرعلنی نیز کشید تا اعضای نقاد شورا، شانسشان را از مسیر دیگر نیز امتحان کنند، هرچند«انتصاب‌های دردسر ساز» بعدی نشان از این دارد که این شانس چندان با دل اهالی شورای شهر یار نبوده است.

 استمرار انتصاب‌های پر حاشیه آقای شهردار
«بعضی مدیران قالیباف، مدیران خوبی بودند. از لحاظ خط سیاسی هم لزوما طرفدار آقای قالیباف نبودند. یکی از اولویت‌های من این بود که از بدنه شهرداری نیرو بگیرم. چه اصلاح‌طلب چه غیر اطلاح‌طلب. این روش خوبی است.به نظر من سیاست ما خوب است اگر کسی که در دوران قالیباف در سطح پایین‌تری کارش خوب بوده، حالا ارتقا پیدا کند، چه ایرادی دارد؟» این بخشی از صحبت‌های شهردار تهران در برابر انتقادهای دنباله دار نسبت ارتقاء مدیران دوران قالیباف در دوره جدید بود.

نجفی که از همان روزهای ابتدای حضور در ساختمان بهشت میدانست با انباشت نیرو مواجه شده بود، تلاش کرد تا از نگاه خود این معضل را حل کند و در همین راستا دست روی مدیران قالیباف گذاشت،اما غافل از این بود که با ارتقا این چهره‌ها، با دیگر آتش انتقادها علیه خود را تند می‌کند. شهرداران مناطق 4، 9، 12، 13، 15 و 21 تهران، شش انتصابی بودند که از میان مدیران دوره قبلی گلچین شدند و زمینه را برای نقدهای جدید فراهم کردند.

انتصاب در شهرداری؛ جنجال در شورا
اما نجفی نشان داد که قرار نیست نگرانی اصلاح طلبان به همین نقطه ختم شود، چه آنکه هر روز یک تکه از پازل اختلاف‌های شورا و شهردار تهران،  نمایان می شود. 

این حاشیه ها در معاونت فناوری اطلاعات نیز دامن نجفی را گرفت. انتصاب محمد علی فرجود خواهر زاده غلامحسین غیب پرور -رییس سازمان بسیج فردی- در سمت مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، این اختلاف ها را به وارد فاز جدید کرد، تا جایی که چهره‌ای همچون عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت اصلاحات در توئیتی،  آشکارا به این انتصابات واکنش نشان دهد. او با خطاب قرار دادن نجفی با این عنوان که «آقای نجفی به کجا می‌روید؟»  نوشت: «پسر حجازی، خواهرزاده غیب پرور مدیر رسانه‌ای قالیباف! » 

این حرکت اخیر نجفی موجب شد تا اعضای شورا همچون دفعات پیش، شمشیر نقد را به روی نجفی کشیدند. محمد جواد حق شناس یکی از چهره‌هایی بود که در جلسه علنی امروز-یکشنبه،14 آبان- با صراحت تمام خطاب به نجفی گفت:«اگر کارشناسان و مدیران لایق اصلاح طلب در دولت مهرورزان مورد بی مهری قرار گرفته و یا اخراج و حتی به اجبار بازنشسته شدند قرار نیست به بهانه‌های اینچنینی پشت درهای مدیریت شهر تهران تا اطلاع ثانوی بلاتکلیف بمانند.» و علیخانی هم تندتر از قبل خطاب به نجفی بگوید «رئیس دولت اصلاحات ابروی خود را پای لیست گذاشته و نباید به اعتماد و رای مردم ظلم کرد.»

هر چند نجفی دوری از «اغراض سیاسی»،«انباشت نیرو در شهرداری» را جز مهم ترین دلایل برای انتخاب‌های اخیرش می داند، اما نقدهای اعضای شورای شهر هم چندان بیراه نیست. 

استیضاح یک پازل جدید برای مقابله با انتصابات آقای شهردار
اما آیا پیگیری اعضای شورا به نقد در جلسه‌های علنی و غیرعلنی محدود خواهد شد یا اینکه شورایی‌های لیست امید، برای حفظ اعتماد مردمی که به آنها مجوز حضور دادند، راه دیگری برای برخورد با این انتصاب‌ها خواهند یافت.

استیضاح شاید تکه ای دیگر از این پازل های اعتراضی به اقای شهردار باشد. نجفی که با عبور از سد چند رقیب قدر خود توانسته بد به کرسی قالیباف تکیه بزند بعید نیست در آینده ای زودهنگام با نسخه استیضاحی شورای شهری های اصلاح طلب روبرو شود. خصوصا که این شورای شهر تلاش دارد خود را متفاوت از لیست امید مجلس دهم نشان دهد و یک چهره اصلاح طلبانه تر از خود معرفی کند. چهره ای که چندان تصمیمات محافظه کارانه و مصلحتی در آن جایی ندارد و صریح تر و علنی تر وارد اعتراض حتی به شهردار اصلاح طلب می شود.

نجفی حتی اگر درگیر نسخه استیضاحی نمایندگان شورای شهر بنا بر آنچه مصلحت جریان اصلاحات است هم نشود شاید برای دور بعدی شانس پایینی برای قرار گرفتن در لیست گزینه های محبوب برای شهرداری داشته باشد. او امروز بر لبه پرتگاه شهرداری قرار گرفته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نامه نیوز، تاریخ انتشار:15 آبان 96، کد خبر: 440979 ، www.namehnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
1
انتصابایی که محمدعلی نجفی انجام داد کاملا بر خلاف جریان اصلاحات و خواست مردم بود و در چندین مورد میانگین سن شهرداری و بالا برد.الف م
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
حساسیت جایگاه نجفی خیلی بالاست و هر عمل و انتصاب کوچیکش زیر ذره بین قرار میگیره.الف م
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
شدیدا دارن سنگ میندازن جلوی پای نجفی.دقیقا زمانی که گفت قلیون کشیدن موردی نداره توی دوتا استان همجوار تهران استعمال دخانیات مکانهای عمومی قدغن کردن.الف م
سیامک ماهانی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
انصافاً آقای نجفی جز ده مدیر با کفایت و با سواد بعد از انقلاب هستند. پاک دستی و و حسن خلق را هم به این خصوصیت خوب اضافه کنید. الف. میم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین