پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶
بخش اعظمی از بودجه تبلیغاتی و رسانه ایِ سازمان های دولتی و عمومی آذربایجان شرقی به صداوسیمای مرکز استان سرازیر می شود. حاکمیت این فضا زمینه یک رقابت نابرابر و ناعادلانه را ایجاد کرده که تقریباً هیچ یک از رسانه های محلی یارای حضور در این آوردگاه سخت را ندارند.

شعار سال: در این شرایط می توان پیشنهاد تدوین طرحی را داد که به موجب آن بودجه های رسانه ای و تبلیغاتیِ سازمان های دولتی ساماندهی شود تا از این رهگذر، هر یک از رسانه ها متناسب با جایگاه و اثرگذاری شان از مساعدت سازمان های دولتی و عمومی بهره مند شوند.

در مباحث مربوط به اقتصاد رسانه گفته می شود که حمایت از رسانه ها و توانمند کردن آن ها در سه حوزه «افزایش درآمد»، «کاهش هزینه ها» و «کمک به ارتقای بهره وری» امکانپذیر است.
طرح مزبور می تواند دستورالعملی پیش بینی کند که در فصل مربوط به «کاهش هزینه ها»، دستگاه های خدمات رسان موظف شوند دفاتر روزنامه ها و رسانه ها را مثلاً از آب بها، برق بها و ... معاف کنند و یا هزینه های آنان با تخفیف محاسبه گردد. و یا شهرداری بخشی از اراضیِ وسیعِ در اختیارش را برای استقرار روزنامه ها و رسانه ها اختصاص دهد.
در فصل «افزایش درآمدها» نیز عملیاتی کردن طرح هایی مانند اشتراک روزنامه ها، مدیریت توزیع عادلانۀ آگهی سازمان ها و یا واگذاری بخشی از خدمات مرتبط با حوزه فعالیتیِ رسانه ها مثلاً کارهای انتشاراتی موثر است.
و در نهایت با تقبّل هزینه های مربوط به برگزاری دوره های آموزشی یا بازآموزی روزنامه نگاران و نیز کمک به برخورداری روزنامه نگاران از مزایای رفاهی سازمان ها می توان به «افزایش بهره وری روزنامه نگاران و رسانه ها» کمک کرد.

هرچند طراحیِ طرح مزبور نیازمند اراده ای جدی از سوی مسئولان ارشد استان است اما اقدامی که از میان همۀ این موارد به سرعت می تواند عملیاتی شود و سازمان ها راساً قادرند اقدام به اجرای آن کنند، موضوع «اشتراک روزنامه ها به خصوص روزنامه های محلی» است.

در اقتصاد رسانه تک فروشی – برای نشریات کم تیراژ - منبع قابل توجهی برای یک رسانه به حساب نمی آید اما در افزایش درآمد رسانه نیز بی تاثیر نیست.
با این حساب اگر چنین اتفاقی تحقق پیدا کند، یک روزنامه حداقل خواهد دانست که در طول سال، روزانه مثلاً 100 نسخه متعلق به دستگاه های دولتی است و نسبت به درآمد حاصل از این اشتراک، برنامه ریزی خواهد کرد.
همینجا می توان پیشنهاد داد که دستگاه های دولتی با اختصاص بخشی از هزینه های فرهنگیِ خود و در اقدامی ابتکاری، کارمندان و خانواده های آنان را نیز اشتراک رایگان کنند تا هم حمایتی از رسانه های محلی شده باشد و هم روزنامه به سبد کالاهای فرهنگی کارمندان استان افزوده شود.

در صورتی که با نظر مثبت مدیران دستگاه های اداری استان این اتفاق مبارک عملیاتی شود، تاثیری شگرف روی کمیت و کیفیت رسانه ها خواهد گذاشت و گامی در جهت برقراری عدالت رسانه ای برداشته خواهد شد ضمن اینکه با این حرکت ابتکاری، به افزایش سرانۀ مطالعۀ استان هم کمک خواهد شد.

در نگاه نخست، شاید عنوان شود که دستگاه های دولتی منع قانونی برای خرید روزنامه ها دارند. در پاسخ باید گفت که اتفاقاً تاکید بر «رعایت قانون و مقررات» است به این ترتیب که می توان با «اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح» دست به این طرحِ بُرد – بُرد زد.
علاوه بر این همه دستگاه های اداری حداقل دارای نمازخانه، کتابخانه، پایگاه مقاومت بسیج و برخی محیط های فرهنگیِ دیگر هستند. پیش بینی هزینه اشتراک روزنامه ها از محل منابع فرهنگی نیز راهگشاست.
اگر در برابر این استدلال ابهامی باشد یا مقاومت شود، باید پرسید که چرا پرداخت هزینه های میلیونی و میلیاردی برای برنامه های مشارکتی با صداوسیمای استان مشکلی ایجاد نمی کند اما برای پرداخت هزینۀ مربوط به اشتراک روزنامه ها نمی توان پولی کنار گذاشت؟

با تحقق طرح اشتراک روزنامه ها می توان از رسانه ها نیز انتظار داشت که بیش از گذشته ظرفیت رسانه ای خود را به انعکاس محتواهای خبری سازمان ها اختصاص دهند و یا بستری مهیا کنند تا از قِبَل آن، متناسب با نیاز سازمان ها دست به فرهنگسازی و یا آموزش افکار عمومی زد؛ همان موضوعی که بُرد را برای سازمان ها به ارمغان می آورد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نصر ، تاریخ انتشار 21 آبان 96، کدمطلب:77327 ، www.nasrnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
خیلی اتفاق بدیه و نظم تبلیغاتی رو برهم میزنه باید حتما یه فکری برای اصلاحش بشه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین