پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به اینکه اجرایی شدن تحریم کاتسا علیه ایران آغاز شده است لازم است تا مسئولین نسبت به افزایش فشارها و تحریم های جدید آمریکا برنامه ریزی و آمادگی لازم را داشته باشند.

شعارسال: در راستای سلسله جلسات «سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه های دولت دوازدهم»، (دولت سایه) دومین نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه های بیژن زنگنه وزیر نفت دولت دوازدهم در دفتر نماینده مقام معظم رهبری برگزار شد.

در این جلسه که با حضور سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، برگزار شد، مسعود درخشان استاد اقتصاد انرژی دانشگاه علامه طباطبایی، علیرضا کاظمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حسین دُر دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی و تعدادی از کارشناسان حوزه انرژی و مسئولان وزارت نفت حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه جلیلی با تاکید بر اینکه رویکرد ما در این جلسات بررسی برنامه های وزرا برای 4 سال آینده است، گفت: به همین علت اگر کار خوبی انجام شود وظیفه خود می دانیم از آن حمایت کنیم و اگر هم کار خطایی صورت گرفت بر خود واجب می دانیم تذکر دهیم تا اصلاح صورت گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با توجه به اینکه اجرایی شدن تحریم کاتسا علیه ایران آغاز شده است لازم است تا مسئولین نسبت به افزایش فشارها و تحریم های جدید امریکا برنامه ریزی و آمادگی لازم را داشته باشند.

وی در ادامه با مهم خواندن نقش وزارت نفت گفت: بر این اساس لازم است تا نسبت به تحریم های جدید آمادگی لازم وجود داشته باشد و بدون شک یکی از مهم ترین دستگاه ها در این باره وزارت نفت است.

در ادامه این جلسه مسعود درخشان استاد اقتصاد انرژی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در عرصه نفت و گاز باید نگاه «راهبردی» داشت، مثلا باید فرایند تولید از مخازن گازی را در 15 سال آینده برای خود ترسیم کنیم.

وی افزود: ضمن اینکه باید منطقه و ظرفیت های نفت و گاز آن را به خوبی شناسایی کنیم، تحرک کشورهای دارای نفت و گاز را نیز باید رصد کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید برای فروش بازارهای نفت ایران مطالعه راهبردی انجام شود.

درخشان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تا چه زمانی قرار است نفت را به صورت خام بفروشیم؟ گفت: متاسفانه برنامه ای برای تغییر این روند وجود ندارد ولی مثلا برخی کشورهای تولید کننده نفت برنامه ریزی کرده اند تا طی 15 سال آینده خام فروشی نکرده و صرفا فرآوردهای تولید شده از نفت را بفروشند.

وی افزود: روزانه معادل 7 میلیون بشکه نفت خام در ایران استخراج می شود که 2 میلیون آن صادر و 5 میلیون آن مصرف می شود و اگر پارس جنوبی با تولید روزانه معادل 3.4 میلیون بشکه نفت نبود، امروز به مشکل بر می خوردیم. آنچه در این میان اهمیت دارد، لزوم برنامه ریزی دقیق برای استخراج نفت و فاصله گرفتن از خام فروشی است.

درخشان گفت: وزیر نفت اخیرا هرجا صحبت می کنند بر «ازدیاد برداشت» تاکید ویژه ای دارند. در حالی که ازدیاد برداشت سه قسم است که شامل ازدیاد برداشت چاه محور، ازدیاد برداشت تجهیزات محور و ازدیاد برداشت مخزن محور است و پیش از هر چیز لازم است ایشان روشن کند منظورش از ازدیاد برداشت دقیقا کدام است؟

استاد اقتصاد انرژی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خود آقای زنگنه معتقد است ساخت سکوهای تقویت فشار ضروری است و رقم آن هم بالا است. نباید دست روی دست بگذاریم و معطل شویم که شاید خارجی‌ها به کمک ما بیایند! لذا چرا شرکت ملی نفت به سمت متخصصین و سازندگان داخلی و دانشگاه‌ها نمی‌آید؟

وی در پایان سخنانش گفت: باید یک بسیج دانشی در حوزه نفت و گاز به وجود بیاوریم که دانشمندان، دانشجویان، کارشناسان و صنعتگران و... را شامل شود و لازمه این کار نیز این است که مدیریت صنعت نفت مان باید ماهیتاً تغییر کند.

در بخش دیگری از این نشست تخصصی حسین دُر دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی با بیان اینکه در برنامه وزیر نفت به مجلس هیچ اشاره ای به صنایع پایین دستی پتروشیمی نشده، گفت: این در حالی است که مقام معظم رهبری در خرداد ماه سال 95 در دیدار با مسئولان نظام بر فعال کردن ظرفیت صنایع پایین دست پتروشیمی تاکید کردند تا از این طریق اشتغال بیشتری نیز ایجاد شود اما متاسفانه این محور مهم در برنامه وزیر نفت هیچ جایی نداشته است.

دُر افزود: حتی پیش تر رییس جمهور در دیدار سال 95 خود با مردم کردستان نیز وعده داد بود که در دولت آینده برنامه های مفصلی برای صنایع پایین‌دست پتروشیمی وجود دارد اما امروز در این باره هیچ برنامه ای اعلام نشده است.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: فعال کردن این ظرفیت می تواند صدها هزار شغل در کشور ایجاد کند.

در ادامه این نشست، علیرضا کاظمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: متاسفانه امروز ارتباط بین دانشگاه و صنعت نفت بسیار ضعیف است در حالی که نیروی انسانی توانمندی در دانشگاه های ما وجود دارد که به عنوان مثال فقط در دانشگاه امیرکبیر نزدیک به 400 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مرتبط با صنعت نفت مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: متاسفانه در عرصه تکنولوژی نفت نیز همچنان عقب هستیم و در حالی که برخی کشورهایی که اصلا نفت ندارند توانسته اند در این عرصه پیشرفت کنند. ما به عنوان کشوری که ذخایر نفت و گاز فراوانی داریم در این زمینه کار خاصی نکرده ایم که این برنامه ریزی دقیق و بلند مدت وزرات نفت را می طلبد.

در ادامه این جلسه، یکی از مدیران و کارشناس حوزه پتروشیمی نیز گفت: متاسفانه تا به امروز هنوز سند جامع انرژی در کشور تهیه نشده یا اگر هم به طور ناقص تهیه شده عملیاتی نشده است و نگاه به انرژی یک نگاه جزیره‌ای است نه کلان و استراتژیک.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که هر دولتی از جمله دولت فعلی بالاخره باید تکلیف خودش را با صنایع تکمیلی مشخص بکند زیرا در صورت رونق گرفتن تولید فرآورده های نفتی بخش زیادی از مشکل اشتغال حل خواهد شد.

وی اولویت دیگر وزارت نفت را لزوم توجه به پرورش نیروی انسانی متخصص و با صلاحیت توصیف کرد و گفت: در صورتی که تمام امکانات و زیرساخت های لازم نیز وجود داشته باشد ولی نیروی انسانی مناسب نداشته باشیم، عملا نمی توانیم به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش نیز به انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: در مقایسه با برخی کشورها ما در این باره چشم انداز و برنامه جامعی نداریم و باید از این ظرفیت برای سالهای آینده کشور استفاده صحیح و دقیق داشته باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 23 آبان 1396 ، کدخبر: 13960823001167 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین