پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۹۳۰۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
رئیس دانشگاه تهران گفت: فکر می‌کنم برای توسعه علمی بیشتر کشور، توسعه فعالیت‌های بین رشته ای، ارتقای کیفیت آموزش و کاهش برخی هزینه‌ها این دو باید با یکدیگر ادغام شوند.

شعار سال: محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در خصوص ادغامرشته‌های علوم پزشکی و رشته‌های وابسته به آن با دانشگاه‌های وزارت علوم گفت: بیشتر از اینکه ما بر این ادغام اصرار داشته باشیم باید این مسئله را مطرح کنیم که چرا از یکدیگر جدا شده‌اند. تقریبا در اکثر دانشگاه‌های بزرگ دنیا بخش پزشکی و غیرپزشکی در کنار یکدیگر هستند، زیرا علوم قابل تفکیک نیست.

وی ادامه داد: برای آموزش و پژوهش نمی‌توان مرزبندی گذاشت. امروز که شاهد هستیم رشته‌های میان رشته‌ای مورد اهمیت واقع شده‌اند در واقع بعه خاطر بازگشت به مفهوم اصلی علم است که در همه جا جاری و ساری است.

تقاضا برای رشته‌های علوم پزشکی افزایش یافته؛ اما وزارت بهداشت کم جذب می‌کند

نیلی احمدآبادی در خصوص دلیل جدا شدن رشته‌های علوم پزشکی و رشته‌های وابسته به آن از دانشگاه‌های وزارت علوم گفت: علت این جدایی کمبود پزشک است. البته تقاضا برای رشته‌های پزشکی بسیار افزایش پیدا کرده است، اما وزارت بهداشت دانشجویان کمی را جذب می‌کند. از طرف دیگر مسئولین وزارت بهداشت معتقدند آموزش پزشکی دچار اخلال شده است. ما نیز از طرف دیگر از یک امکان هم افزایی محروم شده ایم؛ لذا فکر می‌کنم برای توسعه علمی بیشتر کشور، توسعه فعالیت‌های بین رشته ای، ارتقای کیفیت آموزش و کاهش برخی هزینه‌ها این دو باید با یکدیگر ادغام شوند.

رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا طرح ادغام را با شورای انقلاب فرهنگی مطرح کرده اید یا خیر گفت: وزیر سابق علوم با این طرح موافق بودند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با این طرح موافق است منتهی به این نکته اشاره دارد که حوزه آموزش عالی تضعیف شده است و حتما باید پس از تقویت این حوزه ادغام صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ما پیشنهاد بینابینی را هم در این زمینه داریم که طبق آن دانشگاه هایی مثل دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی آن با یکدیگر ادغام شوند. بیشترین چالش در تهران مطرح است بنابراین بهترین راه حل آن است که در کنار بحث استقلال دانشگاه‌ها که این روز‌ها خیلی مطرح است این دو دانشگاه به داشتن ظرفیت اختیارات بیشتر با ادغام دست پیدا کنند.

نیلی احمدآبادی در پاسخ به این سوال که دانشگاه تهران در جذب منابع غیردولتی چگونه عمل کرده و چه آینده‌ای برای این کار ترسیم کرده است گفت: ما خیلی روی حضور دانشگاه در جامعه تاکید داریم و فکر می‌کنیم دانشگاه برای ارایه سرویس خدمات به جامعه ایجاد شده است. ما رابطه خوبی با خیرین و واقفین ایجاد کرده ایم و برای آن‌ها توضیح داده ایم که سرمایه گذاری بر روی مراکز علمی کشور چه تاثیرات مثبتی می‌تواند در روند پیشرفت کشور داشته باشد و در ایجاد پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های علمی می‌توانیم از منابع مختلف مالی استفاده کنیم.

۳۵ درصد بودجه دانشگاه از بیرون تامین می‌شود

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: حدود ۳۵ درصد بودجه دانشگاه از بیرون تامین می‌شود و به این فکر می‌کنیم بودجه تخصیص داده شده به دانشگاه تهران از سوی دولت باید افزایش پیدا کند. در حال حاضر سرجمع بودجه دانشگاه تهران خیلی کم است چرا که دانشگاه‌های هم طراز دانشگاه تهران در خارج از کشور پنج برابر بودجه این دانشگاه را دارند. در مجموع دانشگاه از محل فعالیت‌های تعامل با جامعه باید حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از هزینه‌های خود را از این طریق تامین کند.

وی در پاسخ به این سوال که با آمدن وزیر علوم جدید آیا همچنان در مسند ریاست دانشگاه تهران باقی خواهد ماند یا خیر گفت: من در دانشگاه تهران به عنوان عضو هیئت علمی همیشه حضور دارم، اما این که در دوره ریاست جدید وزیر علوم همچنان به عنوان رئیس دانشگاه تهران باقی خواهم ماند یا خیر بستگی به نظر شخص وزیر دارد. آقای دکتر غلامی سال‌ها رئیس دانشگاه تهران بودند و هم از لحاظ فردی و هم از لحاظ تجربه فکر می‌کنم می‌توانند وزیر موفقی باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 21 آبان 96، کد مطلب: 645709: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صغری
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
0
0
به نظر من در همین راستا دانشگاه های پزشکی ما با همکاری وزارت بهداشت قدمهای خوبی برداشتن و میتونن برای سایر بخشها الگو باشن.الف م
صغری
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
0
0
به نظر من در همین راستا دانشگاه های پزشکی ما با همکاری وزارت بهداشت قدمهای خوبی برداشتن و میتونن برای سایر بخشها الگو باشن.الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین