پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۳۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
شب گذشته کرسی آزاد اندیشی با موضوع «اقتصاد مقاومتی یا وابسته» در دانشگاه بیرجند با حضور محمدرضا اسماعیلی استاد اقتصاد دانشگاه امام حسین (ع) و مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

شعار سال: شب گذشته کرسی آزاد اندیشی با موضوع «اقتصاد مقاومتی یا وابسته» در دانشگاه بیرجند به همت انجمن اسلامی مستقل این دانشگاه برگزار شد. در این برنامه محمدرضا مهدیار اسماعیلی استاد اقتصاد دانشگاه امام حسین(ع) و مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به گفتگو در رابطه با موضع پرداختند.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی با بیان اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی از سال 92 مطرح شد و قبل آن نیز از سال 87 به بعد همواره رهبر معظم انقلاب در نامگذاری شعار سال ها روی موضوع اقتصادی تاکید ویژه داشتند، افزود: اگر قرار باشد کشور به توسعه دست پیدا کند باید الگوی بومی خود را بکار گیرد که در ایران الگوی بومی ما اقتصاد مقاومتی است.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: شرکت سامسونگ ابتدا یک شرکت بازرگانی ماهی، میوه و سبزیجات بود و 12 سال از این محل به بخش الکترونیک خود یارانه دادند تا توانست رشد کند. بسیاری از شرکت های بزرگ دیگر نیز در جهان هستند که با کمک دولت خود و دریافت یارانه توانستند سرپا بایستند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی ثابت شده است و تمام دنیا نمونه آن را بکار گرفتند و نیتجه هم داده است، گفت: اگر از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی که همه جوانب زندگی انسان را تعریف کرده است در دولت استفاده نکردیم خودمان مقصر هستیم.

مهدیار اسماعیلی بیان کرد: ما در اجرای بسیاری از سیاست ها مشکل داریم وگرنه سیاست های خوبی تاکنون در کشور نوشته شده است. در زمان محمدرضا پهلوی دو هواپیمای غول پیکر کنکورد را خریدند و قرار بود ایران را در کمتر از هشت سال هاب هواپیمایی منطقه کند، اما چرا نشد؟ همان شعاری که وزیر راه دولت روحانی هم می‌دهد.

وی اظهار داشت: ساختار نهادی در کشور ما مشکل دارد. 300 سال قبل ایران آنقدر توسعه یافته بوده که بسیاری از غربی ها اسم فرزندان خود را از نام های ایرانی مانند سعدی انتخاب می کردند، همه دولت ها ایده های خوبی داشتند اما در اجرا ناموفق بودند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هر آنچه که نیاز کشور است در اقتصاد مقاومتی بیان شده است، گفت: اقتصاد مقاومتی موضوعی است که هنوز سه سال است مطرح شده و نوپا است، لذا زمان می برد که جا بیفتد و به عنوان یک اقتصاد مهم مطرح شود.

مهدیار اسماعیلی عنوان کرد: در چند سال گذشته که به آمریکا اعتماد کردیم چی شد؟ مگر جز این است که دولت فعلی به اقتصاد مقاومتی اعتقادی ندارد، خوب نتیجه آن چی شد؟ مشکلات درست شده است؟ قتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که پس از ضربه و شوک برای بازگشت به حالت اولیه مشکلی پیش نیاید.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما اسف بار است، افزود: اگر همین روند بانکداری ادامه پیدا کند و اصلاح نشود در سال 97 با بحران اجتماعی مواجه خواهیم شد. قانون بانکداری ما مربوط به 40 سال قبل است و باید اصلاح شود. حل مشکل بانکداری مانند موضوع یارانه ها ما نیازمند هزینه سیاسی است، لذا هیچ دولتی این کار را بدلیل از دست ندادن محبوبیت خود نمی‌کند.

مهدی پازوکی شب گذشته در کرسی آزاداندیشی «اقتصاد مقاومتی یا وابسته» دانشگاه بیرجند با بیان اینکه علم غرب و شرق ندارد و در همه دنیا یکسان است، گفت: ما نظام اقتصاد اسلام داریم اما علم اقتصاد اسلامی نداریم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه به شدت با شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالف هستم، گفت: اقتصاد مقاومتی را به مفهوم سلامت و انضباط اقتصادی در اقتصاد ایران قبول دارم.

وی افزود: اقتصاد باید خصوصی شود. صنعت خودروی کشور را آنقدر حمایت کردیم که امروز منگول شده است، اگر حمایت ها منطقی نباشد نتیجه آن این می شود.

پازوکی اظهار داشت: ریشه فساد در اقتصاد دولتی است. سیستم اداری کشور را باید درست کرد و این با شعار نمی شود، اشتغال هم زمانی درست خواهد شد که برخورد علمی با موضوع داشته باشیم و نظام به سمت شایسته سالاری برود.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ما می توانیم آقای دنیا باشیم به شرطی که از عقل خود استفاده کنیم، گفت: حق ما این نیست که اقتصادی اینگونه داشته باشیم در کشور اقتصاددان های درجه یک داریم که باید از آنها استفاده شود.

وی ادامه داد: سیستم اداری کشور در حال حاضر مریض است. ساختار مالیاتی در کشور باید درست شود و همه باید مالیات بدهند، در حال حاضر تنها 40 درصد مردم مالیات می دهند؛ 40 درصد فرار مالیاتی داریم و 20 درصد هم معافیت مالیاتی، اینها باید ساختارمند درست شوند.

پازوکی با اشاره به اینکه در 31 استاد کشور دانشگاه فرهنگیان را راه اندازی کردند که در آن رتبه های 14 هزار به بالای کشور می روند، گفت: رتبه های اول کنکور در دانشگاه های شریف و سایر دانشگاه های برتر کشور تحصیل می کنند، آموزش و پرورش باید معلمان را از بین این نخبگان دانشگاهی انتخاب کند، لذا شاگرد اول های کنکور باید به آموزش و پرورش بیایند نه شاکرد آخری ها.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه بیان کرد: متاسفانه دانشگاه های ما امروز به کارخانه مدرک سازی تبدیل شدند، لذا من اگر جای شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم از همین فردا صبح در دانشگاه پیام نور را می بستم. هر شخصی در ایران مدرک دکترا دارد و نمی تواند با یک زبان بین المللی حرف بزند باید مدرک او را به زباله‌دان فرستاد.

وی عنوان کرد: تنها 14 درصد خصوصی سازی ما در ایران واقعی است و مابقی را دست یک سری افراد الاف دادند، گفت: بنده به پدیده خصوصی سازی در ایران می خندم.

پازوکی اظهار داشت: باید یارانه را تنها به سه دهک پایین جامعه داد. یارانه باید به تولید اختصاص پیدا کند، این روشی که الان یارانه توزیع می شود که پزشکی با درآمد ماهانه 70 میلیون تومان هم یارانه می گیرد این گدا پروری است.

وی گفت: حذف دهک های بالای جامعه از یارانه ها یک جرات می خواهد که دولت بدلیل ترس از دست دادن محبوبیت خود این کار را نمی کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: خیلی از سیاست های دولت روحانی با تعادل و اعتدال همخوانی ندارد. چرا باید نفر 23 لیست پیشنهادی برای وزارت علوم معرفی شود؟



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 21 آبان 96، کد مطلب: 645814: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین