پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
موضوع افزایش حقوق نماینده‌ها امروز در فضای سیاسی کشور و به خصوص رسانه‌ها جنجال به پا کرد.

شعار سال: موضوع افزایش حقوق نماینده‌ها امروز در فضای سیاسی کشور و به خصوص رسانه‌ها جنجال به پا کرد.براساس خبرهای منتشر شده در خروجی خبرگزاری‌ها حقوق نمایندگان مجلس از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون تومان رسیده و همین امر واکنش و البته انتقادات بسیاری را درپی داشته است.

ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم‌تراز وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تعریف می‌کند از این رو تیرماه گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی هیأت دولت از آخرین تصمیم هیأت وزیران برای حقوق مدیران دولتی خبر داد و اعلام کرد: براساس مصوبات شورای حقوق و دستمزد، مدیران سیاسی کشور باید کمتر از ۱۰ میلیون تومان و سایر مدیران حدود ۱۸ میلیون تومان دستمزد دریافت کنند.

تابناک روز یکشنبه ۲۶ آذر، نوشته بود کمیته‌ای به نام کمیته بودجه در مجلس تشکیل شده و در نخستین اقدام خود٬ سقف حقوق نمایندگان را تا ۷۰ درصد افزایش داده است. روزنامه شرق روز دوشنبه در گزارشی اشاره کرد که کمیته بودجه مجلس از جمع پنج‌نفره‌ای تشکیل شده است که «زیر نظر مستقیم ریاست مجلس، امور مالی بهارستان را پیش می‌برد». در این میان، احتمال داده شده است که این افزایش٬ «مستند به ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری» باشد که بر اساس آن، «نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم‌تراز وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تعریف می‌شوند». آن‌طور که تابناک نوشته بود٬ در صورت افزایش دریافتی نمایندگان تا ۷۰ درصد٬ «احتمالا سقف حقوق نمایندگان تا ۱۱ میلیون تومان افزایش خواهد داشت». نزدیک ۳۰ تن از نمایندگان مجلس روز یکشنبه در نامه‌ای به هیئت رئیسه قوه مقننه، خواستار شفاف سازی هزینه‌های مجلس شده‌اند.

این مساله، اما در فضای مجازی با واکنش گسترده جوانانی همراه شد که بسیاری از آن‌ها تن‌ها در آرزوی حقوقی چندصدهزارتومانی مانده‌اند. رضا رمضان‌نژاد در توییتی طنز به واکنش یکی از نمایندگان به افزایش هفتاددرصدی حقوقشان اشاره کرد و نوشت: جناب نماینده توضیح شما به مردم، در خصوص افزایش هفتاد درصدی حقوق تون چیه؟ -هیچی! +چرا؟ -، چون اصلا نمی‌بینم شون.


احمد جانجان، اما از میزان تورم در صحن مجلس نوشت و گفت: تورم ۷۰ درصده! میگی نه؟ پس از تصویب ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مجلس خبر نداری!


یکی دیگر از کاربران نیز با اشاره به موضع عجیب لاریجانی درمورد رابطه مردم و بودجه کشور، نوشت: لاریجانی گفته مردم تصور نکنند کشور بودجه پُر و پیمانی دارد +عه! پس برا همینه که میخاین یارانه ۳۰ میلیون نفر را قطع کنین و ۷۰ در صد به حقوق خودتون اضافه کنین؟


پشت پرده افزایش ۷۰ درصدی حقوق چه کسانی هستند؟
افزایش حقوق نمایندگان درحالی به توافق کمیته بودجه‌نویسی مجلس رسیده که در لایحه بودجه امسال قرار است یارانه نقدی ۳۰ میلیون نفر حذف شود. منتقدان لایحه دولت می‌گویند کاهش یارانه نقدی ۴۰ درصد از جمعیت یارانه‌بگیر‌ها در کنار افزایش احتمالی قیمت بنزین شرایط دشواری را برای طبقه متوسط اقتصادی و ضعیف کشور رقم خواهد زد. یکی از نمایندگان مجلس که خواست نامی از او برده نشود، در مصاحبه با همشهری مدعی شده جمع دریافتی مجلسی‌ها در سال‌جاری به حدود ۳۰ میلیون تومان می‌رسد که این دریافتی شامل حقوق نمایندگی بالای پنج میلیون تومانی و حق دفاتر نمایندگی، حق نقلیه، حق دفاتر نمایندگان و خودرو در حوزه‌های انتخابیه و حق مسکن می‌شود. نمایندگان همواره از حقوق‌شان گلایه‌مندند و به همین دلیل است که برخی ترجیح می‌دهند منهای مزایای نمایندگی که مربوط به حق دفاتر و حق نقلیه‌شان است، اصل حقوق‌شان را از مراکزی که در استخدام آن‌ها هستند؛ یعنی سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها گرفته یا قوه قضاییه دریافت کنند.

کمیته بودجه نویسی بهارستان جمعی پنج نفره‌ای است که زیرنظر مستقیم ریاست مجلس امور مالی بهارستان را پیش می‌برد. در این کمیته بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه و حسن زمانی، مشاور رئیس مجلس به نمایندگی از هیأت رئیسه در جلسه‌ای مشترک با محمدرضا تابش، محمدحسینی و عبدالرضا مصری سه تن از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه درباره بودجه مجلس رایزنی می‌کنند و برای فهرست دخل و خرج مجلس بودجه می‌نویسند. کمیته‌ای که جز رقم کلی که در پنج ردیف بودجه (مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس، کتابخانه و مرکز اسناد، دیوان محاسبات و اداره تنقیح قوانین) به صحن علنی بهارستان ارجاع می‌شود، جزئیات بیشتری در اختیار نمایندگان قرار نمی‌دهد.
جالب اینجاست
چهار نفر از کمیته مزبور ار اعضای لیست امید مجلس هستند. معصومه ایمانی در توییتی به یادگاری حقارت آمیز سلفی با موگرینی اعضای لیست امید و علت افزایش حقوق نمایندگان را نوشت و گفت: احتمالا افزایش حقوق نمایندگان_مجلس به دلیل اضافه شدن قابلیت هاشون مثل مهارت در عکاسی و یا ثبت رکورد ۲۰ دقیقه‌ای برای تصویب برجام باشه با اضافه شدن این آپشن‌ها این امر معقول به نظر میاد.


امیر سرائی نیز با اشاره به نقش «تکرار» در انتخاب اعضای لیست امید در انتخاب گذشته نوشت: [تٙکرارمی‌کنم، تٙکرارمی‌کنی،تٙکرارمی‌کند]هم‌اکنون شاهد طرح افزایش هفتاد درصدی حقوق نمایندگان هستیم که حاصل تلاش بی‌وقفه نمایندگان تٙکراری (امید) مجلس هست... راستی تورم مگه تک‌رقمی نبود؟


امیر حسنشاهی نیز به خبری که توسط یکی از اصلاح‌طلبان مبنی بر دریافتی دو میلیاردتومانی غلامحسین کرباسچی از هرکدام اعضایی که در لیست امید قرار گرفته‌اند اشاره کرد و گفت: اونایی که دو میلیارد هزینه کردن تا برن توی اون لیست کذایی، خب باید بالاخره یک جوری آب رفته رو به جوی برگردونن، حق بدین دیگه.


اما در این بین محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه خواهرزاده رئیس دولت اصلاحات، در اظهارنظری جنجالی مدعی شد «حقوق نمایندگان پایین‌تر از مصوبه قانون مدیریت خدمات کشوری است»، گفت که مقرری نمایندگان و هزینه‌های مترتب بر کار نمایندگی و بودجه مجلس، پیش از این در جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و هیات رییسه مصوب می‌شد، اما امسال با اصلاح آیین‌نامه، کمیسیون در این رابطه نقش مشورتی داشت و این امر راسا از سوی هیات رییسه مجلس انجام گرفته است.وی صراحتا اعلام داشت این تصمیم از سوی اعضای هیئت رئیسه مجلس اتخاذ شده است.


محدثه سادات حسینی دبیرسیاسی جامعه اسلامی دانشگاه الزهرا، اما در خصوص دستاوردهای اعضای لیست امید در مجلس نوشت: دستاوردهای لیست تکرار تا کنون:
۱. حق اوقات فراغت فرزندان ۲. سلفی_حقارت ٣. تایید صلاحیت وزرای دولت تدبیر بدون سنجیدن کفایت خیلی کارای دیگه هم کردن خسته شدن، باید حقوقشون زیاد بشه که بیشتر گند بزنن، بهشون حق بدید.


سامان خالقی نیز با ذکر دوباره تکراری بودن انتخاب از روی تعصب و بدون فکر در بخشی از حامیان دولت و لیست امید گفت: هرچقدر هم تلاش کنین و این مسئولین هرکاری هم که بکنن، انتخابات بعدی باز هم یه نفر تَکرار می‌کنه و یه عده فقط از روی تعصب و بدون فکر دوباره به همین‌ها رای میدن!


هادی نجف‌زاده هم از بیکاری یکی از نخبگان علمی کشور خبر داد و در مورد مجلس نوشت: چند روز پیش رفیقم زنگ زده، متولد ۱۳۶۰ هست لیسانس فیزیک از دانشگاه کاشان و فوق لیسانس مهندسی هسته‌ای از دانشگاه صنعتی اصفهان... به کار خدماتی هم راضی شده بود: (یعنی غم‌های عالم چند روزیه تو وجودمه! پ. ن: در همین ایام حقوق نمایندگان ملت ۷۰ درصد افزایش می‌یابد!


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 28 آذر 96، کد مطلب: 653866: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین