پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
دو دهه خشک‌سالی سیستان و بلوچستان و عدم راهکار عملی از سوی کارشناسان که بیش از بارها بازدید، برگزاری جلسات و سخنرانی کارساز نشد؛ اینک این منطقه را با بحران جدی روبه‌رو کرده است.

شعار سال: با استمرار خشک‌سالی، کشاورزی سیستان و بلوچستان به‌ویژه در شمال این استان شامل شهرهای زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند رو به نابودی رفته و کم‌کم آهنگ مهاجرت شنیده می‌شود.

خشک‌سالی منطقه سیستان پدیده آرام و خزنده، نزدیک به دو دهه خسارات بسیار زیادی را به بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی این خطه وارد کرده است، به‌طوری‌که در سال زراعی 97 - 96 به دلیل عدم تأمین آب کافی، تعدادی از کشاورزان سیستانی محصولی کشت نکرده و کشاورزانی هم که کشت کرده بودند، محصول آنان از بین رفت.

اگرچه خشک‌سالی بر همه فعالیت‌ها اثر می‌گذارد، ولی آثار زیان‌بار آن بر مناطق روستایی و عشایری به دلیل وابستگی اقتصاد آنان به منابع آب‌وخاک به‌ویژه فعالیت‌های بخش کشاورزی و دام‌پروری بیشتر آشکار است.

با توجه به شرایط بحرانی در استان، اهتمام ویژه در به‌کارگیری راهکارهای علمی و تحقیقاتی، حق‌آبه سیستان، تخصیص به‌موقع منابع اعتباری موردنیاز و مشارکت بهره‌برداران برای ترویج فرهنگ بیمه کشاورزی برای کاهش میزان خسارت به بخش کشاورزی را طلب می‌کند.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان دراین‌باره می‌گوید: با توجه به خشک‌سالی شدید در سال زراعی 97 - 96 و عدم رشد کافی گندم در منطقه سیستان، برداشت این محصول با کمباین ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست.

منصور محمدپور ادامه داد: در سال زراعی جاری 27 هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه سیستان به کشت گندم اختصاص یافت که بر اثر خشک‌سالی شدید و بی‌سابقه در منطقه، 25 هزار هکتار از این مزارع به‌طور کامل نابود شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زابل در شمال سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص گفت: خشک‌سالی شدید و قطع کامل آب رودخانه هیرمند در سال زراعی 97 - 96 بیش از 100 میلیارد تومان به بخش کشاورزی، دام‌پروری و آب‌وخاک این شهرستان خسارت وارد کرد.

سیدرضا موسوی ادامه داد: در سال زراعی جاری نه هزار هکتار زمین و باغ در زابل زیر کشت انواع محصولات رفت و با توجه به کم‌آبی 11 هزار هکتار نیز بلااستفاده باقی ماند.

وی عنوان کرد: 100 درصد مزارع زیر کشت رفته در زابل به دلیل خشک‌سالی شدید و بی‌سابقه خسارت دیدند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایانا، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 97، کد مطلب: 52624، www.iana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین