پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 22
کد خبر: ۱۳۱۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۰
با پرنگ شدن حضور کمک استاد‌ها برای کلاس‌های حل تمرین و رفع اشکال در دانشگاه‌ها، دانشجویان با برخی اختیارات آن‌ها در زمینه ارائه نمره مشکل پیدا کرده‌اند و خواستار شفافیت اختیار TAها شدند.

شعارسال: با نوین شدن شیوه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلی، چند سالی است که آموزش‌های علمی و درسی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته‌اند آنچنان که یادگیری و تسلط دانشجویان روی مباحث ارائه شده اهمیت بالایی دارد و استادان به رفع چالش‌های درسی دانشجویان بهای بیشتری می‌دهند.

از آنجا که دانشجویان همواره دغدغه حل تمارین بیشتر و نمونه سوال را دارند و استادان برای پاسخگویی به این حجم از سوالات باید مدت زمان محدود کلاس ارائه درس را صرف کنند، تصمیم به برگزاری کلاس‌های حل تمرین گرفتند.

این کلاس‌ها عمدتا جدا از ساعات کلاس درسی و بنا به درخواست دانشجویان علاقه‌مند ارائه می‌شود، اما از آنجا که استادان بیشتر وقت خود را به تدریس یا انجام کار‌های پژوهشی اختصاص می‌دهند و فرصت برپایی کلاس جداگانه‌ای را ندارند اداره و مدیریت کلاس حل تمرین به دانشجوی برتر همان مقطع یا مقاطع بالاتر سپرده می‌شود.

TA یا کمک استاد‌ها درواقع دانشجویان برگزیده‌ای هستند که بنا به صلاحدید و انتخاب استاد مدیریت و ارائه کلاس حل تمرین را عهده‌دار می‌شوند و به نمایندگی از استاد درس مربوطه به رفع اشکال دانشجویان می‌پردازند.

با وجود وظیفه مهم TA‌ها در دانشگاه‌ها، اما چندی است که برخی دانشجویان از آن‌ها گلایه‌مند هستند و معتقدند فضای کلاس‌های حل تمرین با کلاس‌های درس اصلی یکسان شده و TA همانند استاد امتحان می‌گیرد و نمره می‌دهد و این نمره بخشی از نمره پایانی آن‌ها را دربرمی‌گیرد یا حتی در برخی موارد از دایره اختیارات خود خارج شده و صحبت استاد را رد می‌کنند.

به اعتقاد آن‌ها این مسئله باعث شده کلاس‌های حل تمرین تاحدی از ماهیت رفع اشکال خود دور شوند یا حتی برخی از دانشجویان به اجبار در این کلاس‌ها شرکت کنند.

این امر در حالی است که تا پیش از این حضور اختیاری دانشجویان در کلاس‌های کمکی، شور و قوت بیشتری به آن‌ها می‌داد و دیگر خبری از درس خواندن برای نمره نبود، لذا دانشجویان بسیاری  خواستار شفافیت اختیارات، نحوه فعالیت و پذیرش TA‌ها در دانشگاه‌های بزرگ شدند.

دانشجویانی که باید برای حل تمرین قید کلاس اصلی‌شان را بزنند

با یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی شریف در این باره صحبت کردیم و نظر او را جویا شدیم، این دانشجوی گلایه‌مند عنوان کرد: در ترم تحصیلی جاری انتخاب ساعت برگزاری کلاس‌های حل تمرین برای دروسی که در کل دانشکده عمومیت دارند از جانب استاد و TA تعیین می‌شود و دانشجویان هیچ دخالتی در آن ندارند، این امر باعث تداخل کلاس‌های حل تمرین با دروس اصلی دیگر شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که شرکت در کلاس‌های اصلی دروس اولویت دارد گاه دانشجو از حضور در کلاس حل تمرین باز مانده و نمره‌اش را از دست می‌دهد.

این دانشجوی کارشناسی بیان کرد: وقتی اعتراض خود به این مسئله را نزد استاد مربوطه مطرح کردیم، تغییر ساعت کلاس حل تمرین و تصمیم‌گیری دراین باره به TA ارجاع داده شد و به نوعی استاد و مدیر گروه آموزشی خود را کنار کشیدند.

این اتفاق درحالی است که طبق گفته دانشجو، صحبت با TA هم به نتیجه نرسیده است و برخی دانشجویان مجبور شدند قید شرکت در کلاس حل تمرین و کسب ۲ تا ۳ نمره پایانی درس خود را بزنند.

کلاس TAها به شیوه‌های مختلف اداره می‌شود

همچنین صحرایی دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف گفت: معمولا برای برخی از دروس پایه مثل فیزیک یا ریاضی عمومی کلاس‌های حل تمرین کلی برگزار می‌شود و با توجه به تعداد زیاد شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها، ساعات برگزاری آن‌ها توسط استاد و TA تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: البته ساعات و روز‌های برگزاری دروس دیگری که در دانشکده عمومیت کمتری دارند طبق رای‌گیری و مشورت استاد با دانشجویان مشخص می‌شود.

صحرایی همچنین عنوان کرد: طبق نظر استاد و بنا به سطح سختی و آسانی درس معمولا شیوه‌های ارائه مختلفی برای کلاس حل تمرین انتخاب می‌شود گاه حضور یا تحویل تمرین یا امتحان دادن در این کلاس‌ها هیچ نمره‌ای ندارد و گاه ممکن است برای هرکدام از آن‌ها ارائه نمره‌ای تحت نظارت استاد به TA واگذار شود.

هرچند که اختیار TA‌ها در نمره دادن به دانشجو هم مسئله دیگری است و آن‌ها می‌توانند در برخی اوقات نظرات شخصی خود را بر آن اعمال کنند، اما صحرایی این نکته را رد کرد و گفت: استادان برترین دانشجویان مقاطع بالای تحصیلی را برای کلاس حل تمرین انتخاب می‌کنند و آن‌ها از لحاظ مورد تایید استاد هستند و این مسئله که بخواهند در ارائه نمره کمبود یا سلیقه شخصی را دخیل کنند، کم است.

از این رو برای پیگیری ماجرا و اطلاع از بازه اختیارات کمک استاد‌ها مصاحبه‌ای را با محمد ایزدی مدیرکل آموزش دانشگاه صنعتی شریف تدارک دیدیم و از او جریان را جویا شدیم.

TA فقط باید زیرنظر استاد کار کند

مدیرکل آموزشی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: معمولا استادان در دانشکده‌ها این حق را دارند که از بین دانشجویان سطح بالاتر، دانشجویی را بعنوان TA و کمک استاد برای کلاس‌های حل تمرین خود انتخاب کنند.

وی ادامه داد: طبق مقررات آموزشی صد در صد نمره واحد درسی تحت اختیار استاد است که طبق صلاحدید می‌تواند بخشی از آن را با عنوان انجام پروژه یا نمره تمرین برعهده TA گذارد، درواقع اگر این مسئله با نظارت استاد و رعایت مسائل آموزش دانشگاه باشد، خلاف مقررات نیست.

ایزدی عنوان کرد: استاد این اختیار را دارد که از TA برای ارائه کلاس حل تمرین دانشجویان کمک بگیرد و برای آنکه کلاس تمرین جنبه قانونی پیدا کند و دانشجویان بیشتری برای شرکت استقبال کنند، درصدی از نمره واحد درسی را به آن کلاس اختصاص دهد البته به شرط آنکه استاد نظارت کامل و جامعی را روی عملکرد TA و کلاس داشته باشد.

فعالیت کمک استاد‌ها در دانشگاه محدودیت علمی ندارد

مدیرکل آموزشی دانشگاه صنعتی شریف درپاسخ به این سوال که آیا محدودیتی در پذیرش و فعالیت TA‌های زیر نظر یک استاد وجود دارد یا خیر، گفت: از آنجایی که TA‌ها در دانشگاه مشمول دریافت حقوق هستند از نظر مسائل مالی با محدودیت پذیرش آن‌ها مواجه هستیم، اما از لحاظ علمی هیچگونه محدودیتی برای پذیرش و فعالیت آن‌ها وجود ندارد.

وی اعلام کرد: تقاضای دانشجویان برای فعالیت بعنوان TA در دانشگاه‌های بزرگ آن هم بدون دریافت حق‌الزحمه زیاد است و گاه امکان دارد یک استاد برای این موارد از تمام دانشجویان کارشناسی ارشد خود را برحسب وظیفه علمی کمک بگیرد.

کمک استادها که قرار بود روزی با حضورشان به افزایش کیفیت تحصیل دانشجویان کمک شود امروز خود به بخشی از مشکل تبدیل شده‌اند. به نظر می‌رسد عدم وجود قانون مشخصی در این مورد سر منشا مشکلات است. دانشجویان بسیاری از اینکه مرجع برای رسیدگی به شکایاتشان از کمک استادان وجود ندارد گلایه دارند. از طرفی در برخی دانشکده‌ها اوضاع کاملا متفاوت است و روابط حسنه‌ای میان دانشجویان و TAها برقرار است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 10خرداد1397 ، کدخبر: 687905: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین