پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۵۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۰
در حالی که تمام درخواست ها ومستندات مبنی بر واگذاری تالاب بین المللی گمیشان است مدیران محیط زیست گلستان می گویند که مورد درخواست از سوی شیلات واگذاری نبوده و تنها شامل حق بهره برداری از تالاب می شود.این درحالی است که مطابق "قانون حفاظت از تالاب ها"، حق بهره برداری از اراضی تالاب های بین المللی ثبت در کنوانسیون رامسر به هر ترتیب ممنوع است. از سوی دیگر بر اساس شواهد موجود در موارد مشابه، حق بهره برداری از تالاب به جوامع محلی حاشیه "تالاب بین المللی آلاگل" داده نشده و حالا به دلیل اینکه اداره کل شیلات دارای قدرت لابی گری و فشار بر محیط زیست است با این درخواست موافقت شده است؟!

شعارسال: پس از انتشار گزارش واگذاری بخش بزرگی از تالاب بین المللی گمیشان با عنوان "آیا ساحل خواری 400 هکتاری در تالاب گمیشان کلید می خورد؟" و تکذیب آن از سوی مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، حالا سندی به دست مان رسیده که گزارش ما را مبنی بر این واگذاری غیرقانونی تالاب بین المللی تایید می کند.

 بررسی واگذاری اراضی تالاب گمیشان در کارگروه ماده 8 خلاف قانون است+سند

 در این سند که با عنوان "کارگروه استانی ماده 8 ضوابط ومعیارهای استقرار صنایع" موجود است دستور کار جلسه "پرورش ماهیان خاویاری توسط شیلات گلستان در اراضی واقع در تالاب گمیشان (شمال رودخانه گرگان رود) به مساحت 400 هکتار " عنوان شده است. این نامه به امضای امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان و دبیر کمیته کارگروه، میرمحمد غراوی معاونت امور عمرانی استانداری گلستان و نمایندگان سازمان جهادکشاورزی، صنعت معدن تجارت، شرکت آب منطقه ای، اداره کل راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت گاز گلستان رسیده است.
جالب اینجاست که در بخش مصوبه جلسه که به "موافقت مشروط" اعضا رسیده است آمده:« با استقرار پرورش ماهیان خاویاری در داخل تالاب موافقت شد مشروط به اظهارنظر آب منطقه ای. همچنین مقرر شد به دلیل اینکه بستر تالاب بر اساس مطالعات مربوطه تعیین تکلیف نشده است، شرکت آب منطقه ای نسبت به تعیین حریم و بستر تالاب بین المللی گمیشان، ظرف مدت 6 ماه اقدام نماید

بهره برداری نه واگذاری!
حالا اما مدیران گلستان می گویند موافقتی که در کارگروه ماده 8 صورت گرفته "واگذاری تالاب" نبوده؛ بلکه موافقت با بهره برداری از بخش هایی از تالاب است. رنجبر نماینده محیط زیست در کارگروه ماده 8 در این باره گفت:« بحث واگذاری تالاب ها اساسا نمی تواند در کارگروه ماده 8 بررسی شود؛ بلکه این کارگروه، مربوط به ضوابط استقرار صنایع است که تنها فواصل تاسیسات با مناطق حساس حفاظتی را می سنجد. اگر درخواستی با فواصل مغایر بود در آنجا تصمیم گرفته می شود که موافقت بکنند یا نه« موضوع تالاب گمیشان اساسا واگذاری نیست و واگذاری تالاب ها طبق قانون ممنوع است. در این مورد خاص، نه در کارگروه و نه در کمیسیون های دیگر اصلا صحبتی از واگذاری نشده است. در واقع ما می توانیم حق انتفاع و بهره برداری را به صورت قراردادی به متقاضی بدهیم
او در پاسخ به این سوال که " آیا حق بهره برداری محدوده تالاب در قانون به رسمیت شناخته شده است؟" گفت:« بررسی اجرای طرح با توجه به ضوابط استقرار است. چون فاصله لازم از تالاب را باید بررسی کنیم می تواند در کارگروه ماده 8 بررسی کنیم.». رنجبر تاکید کرد:« وزارت نیرو تاکنون، حدود تالاب را به صورت علمی اعلام نکرده است و حدود آن باید توسط آب منطقه ای مشخص شود

ادعایی خلاف مستندات :
ادعای عدم واگذاری اراضی تالابی و دادن مجوز برای بهره برداری از این اراضی در حالی از سوی مسوولان محیط زیست گلستان ادا می شود که تمام درخواست ها ومستندات مندرج در صورتجلسه کارگروه ماده 8 مبنی بر واگذاری تالاب بین المللی گمیشان است.
مدیران محیط زیست گلستان می گویند که مورد درخواست از سوی شیلات واگذاری نبوده و تنها شامل حق بهره برداری از تالاب می شود. این درحالی است که مطابق "قانون حفاظت از تالاب ها"، حق بهره برداری از اراضی تالاب های بین المللی ثبت در کنوانسیون رامسر به هر ترتیب ممنوع است. از سوی دیگر بر اساس شواهد موجود در موارد مشابه، حق بهره برداری از تالاب به جوامع محلی حاشیه "تالاب بین المللی آلاگل" داده نشده و حالا به دلیل اینکه اداره کل شیلات دارای قدرت لابی گری و فشار بر محیط زیست است با این درخواست موافقت شده است.
یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت:« اساسا درخواست شیلات گلستان، واگذاری اراضی تالابی گمیشان است و همین درخواست واگذاری را به کارگروه ماده 8 نیز برده اند. حتی اگر بهره برداری هم باشد این ها حق چنین کاری را در داخل تالاب بین المللی نداشته و ندارند.
نشان به آن نشان که چندی پیش، اهالی روستای "تنگلی" در حاشیه تالاب بین المللی آلاگل چندین مرتبه درخواست کرده اند که در تالاب، ماهی بریزند و برای گذران زندگی صید کنند و محیط زیست گلستان بر اساس ضوابط به آنها چنین اجازه ای نداده است؛ آنوقت چگونه است که اداره کل شیلات می تواند حق بهره برداری 400 هکتار از اراضی تالاب بین المللی را برای پرورش ماهی خاویاری از محیط زیست بگیرد؟»
پرورش ماهیان خاویاری یکی از بهترین فعالیت ها برای حفاظت از این گونه های در معرض خطر انقراض است. پیش بینی می شود تا سال 2025 ذخایر ماهیان خاویاری دریای کاسپین به صفر برسد. اما مسأله در گلستان این است که از سال 1374 که تاسیس "مجتمع پرورش میگوی گمیشان" با هزینه میلیاردها تومن از بیت المال با احداث جاده، احداث شبکه برق، کانال های آبرسان، تاسیسات و ساختمان، تخصیص 10هزار هکتار اراضي از منابع ملی کلید زده شد که می تواند در کنار پرورش میگوی غیربومی، به تکثیر و پرورش ماهی خاویاری نیز اختصاص یابد. نه اینکه اراضی تالاب بین المللی گمیشان را تصرف کند که کاری خلاف قانون بوده و موجب تخریب و بر هم خوردن تعادل اکوسیستم منطقه خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری اسکان، تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷، کدخبر: ۱۳۶۱۹، www.eskannews.com .

اخبار مرتبط
برچسب ها: واگذاری تالاب ، واگذاری تالاب گمیشان ، تالاب گمیشان ، اداره محیط زیست گلستان ، محیط زیست گلستان ، تالاب بین المللی گمیشان ، مدیران محیط زیست گلستان ، قانون حفاظت از تالاب ها ، کنوانسیون رامسر ، تالاب بین المللی آلاگل ، استان گلستان ، شیلات گلستان ، پرورش ماهیان خاویاری ، رودخانه گرگان رود ، میرمحمد غزاوی ، معاونت عمرانی استانداری گلستان ، سازمان جهاد کشاورزی گلستان ، صنعت معدن و تجارت گلستان ، شرکت آب منطقه ای گلستان ، اداره کل راه و شهرسازی گلستان ، وزارت نیرو ، تکذیب واگذاری تالاب گمیشان از سوی اداره کل محیط زیست گلستان ، واگذاری اراضی تالاب گمیشان ، کارگروه ماده هشت چیست ، حق بهره برداری از تالاب گمیشان یا واگذاری ، ممنوعیت حق بهره برداری از اراضی تالاب های بین المللی ، حق بهره برداری از تالاب به جوامع محلی حاشیه ، ساحل خواری 400 هکتاری در تالاب گمیشان ، کارگروه استانی ماده 8 ضوابط ومعیارهای استقرار صنایع ، پرورش ماهیان خاویاری توسط شیلات گلستان در اراضی واقع در تالاب گمیشان ، امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ، میرمحمد غراوی معاونت امور عمرانی استانداری گلستان ، روستای تنگلی در حاشیه تالاب بین المللی آلاگل ، مجتمع پرورش میگوی گمیشان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
ا.ف75
برای من واقعا عجیبه که چطوری این ها میتونن این همه محیط زیستمون رو در استانی که منشا این طبیعت هاست مورد بی توجهی خودشون قرار بدن؟
مفیدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
1
سلام وخداقوت
تالاب گمیشان خشک شد وبر اساس قانون محیط زیست مدیریت تالاب گمیشان رو برعهده داشت پرورش ماهی درفقس حدود 2 کیلومتراز تالاب خشک شده گمیشان فاصله داره واصلا ارتباطی با تالاب خشک شده گمیشان که ریز گردهای تالاب خشک شده گمیشان به منطقه واستان .... وسوال اینجاست که چرا با مدیریت غلط اقای کنعانی مدیرکل سابق راه شهرسازی مازندران بعد چندین سال مدیرکل غیر بومی محیط زیست استان هنوز نتوانسته کاری بکند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین