پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۱۵۳۳۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
در ادامه چالش‌های پیش‌ِروی دولت دوازدهم با مجلس شورای اسلامی، نوبت به استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در آستانه بازگشایی مدارس رسیده است.

شعار سال: بطحایی سومین وزیر بعد از ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کرباسیان، وزیر اقتصاد در کابینه روحانی است که روز سه‌شنبه 13 شهریور در مجلس شورای اسلامی استیضاح می‌شود. در میان سؤالات مطرح‌شده از سوی نمایندگان مجلس، ردی از ارجاع به ماده مشخصی از قانون وجود ندارد و این سبک و سیاق سال‌هاست که در استیضاح سایر وزیران آموزش‌وپرورش دیده شده است. همین مهم این گمان را متبادر می‌کند که شاید باز هم پای منفعت‌طلبی در میان باشد و بازهم آموزش‌وپرورش قرار است بازیچه یک عزل و نصب جدید در نهاد زیرمجموعه یا حتی شهرستان دورافتاده‌ای باشد.

در16 سؤال مطرح‌شده از بطحایی که به 13 سؤال کاهش پیدا کرد، مواردی همچون عدم اجرای سند تحول، علل کاهش اعتبارات آموزش‌وپرورش، کاهش اعتبارات نوسازی و بازسازی مدارس، تضعیف دانشگاه فرهنگیان به دلیل ورود به تبلیغات انتخاباتی، عدم پایبندی به برنامه‌های ارائه‌شده در روز رأی اعتماد، بی‌توجهی به زبان محلی، عدم پذیرش مسئولیت در مورد حوادث برخی مدارس و سوءمدیریت در برخی مدارس مطرح شده است. از سؤالات تکراری همچون عدم اجرای سند تحول که مدت‌هاست از وزیران استیضاح‌شده قبلی وزارتخانه نیز پرسش شده بگذریم، طرح موضوعاتی مانند کاهش اعتبارات آموزش‌وپرورش که چندی پیش در بودجه سال جاری به تأیید همین نمایندگان رسیده است، جای شگفتی دارد! درباره پایبندنبودن به برنامه ارائه‌شده از سوی بطحایی به مجلس شورای اسلامی به هیچ مورد و بندی اشاره نشده چون در زمان رأی اعتماد یک برنامه کلی و مبهم به مجلس ارائه شده و آن زمان باید نقد می‌شد که این‌گونه نشد. اما حال‌وهوای فرهنگیان در این روزهای نزدیک به استیضاح وزیرشان به گونه دیگری است. درحالی‌که سال‌هاست در دولت‌های مختلفی که آمدند و رفتند، رنگ‌وبوی امید به بهبود معیشت و جایگاه اجتماعی از میان فرهنگیان رخت بربسته، اعتماد به نمایندگان مجلس نیز به‌شدت کاهش پیدا کرده است. هر زمان بحث استیضاح وزیر آموزش‌وپرورشی مطرح می‌شود، زمزمه مطالبه‌گری شخصی و منفعت‌طلبی فردی یک نماینده از وزیر مربوطه در جمع‌ها و دورهمی‌های حقیقی و مجازی فرهنگیان به گوش می‌رسد.

ماندن یا رفتن بطحایی

‌محمدتقی سبزواری. عضو سازمان معلمان ایران

بالاخره نمایندگان امضاکننده استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در جلسه مشترک وزیر با کمیسیون آموزش و تحقیقات قانع نشدند و این کمیسیون، نامه استیضاح را به هئیت‌رئیسه مجلس فرستاد. در اینکه تعدادی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند، صحبتی نیست. هرچند پس‌گرفتن امضا‌ها درحالی‌که جماعتی از نمایندگان عزم جدی برای استیضاح دارند، بدیمن است و به نظر می‌رسد نتیجه استیضاح مطلوب نظر امضا‌کنندگان واقع نشود، وزیر آموزش‌وپرورش در تمامی ادوار برگ برنده بسیار خوبی برای عرض اندام نمایندگان است. نمایندگان در مجلس سعی می‌کنند با استیضاح وزیر و طرح بندها و ایرادهای کلی و ساختاری، خود را حامی قشر عظیمی از جامعه معرفی کنند. هنوز تا موسم انتخابات خیلی وقت داریم. با حذف این وزیر، امکان استیضاح وزیر بعدی خیلی کم می‌شود و برای بهره‌برداری تبلیغاتی در آستانه انتخابات سال ۹۸، این استیضاح هیچ کمکی نمی‌کند. پس صلاح را در آن می‌بینند تا این برگ برنده را برای یک‌سال دیگر در دست نگه دارند.

نتیجه روز استیضاح از دو حال خارج نیست:
۱- استیضاح رأی می‌آورد و بطحایی می‌رود. گرچه متأسفانه بودن یا نبودن وزیر در فصل بازگشایی مدارس و فصل بودجه یا موسم برگزاری امتحانات فرقی نمی‌کند، ولی مسئله این است که لابی استیضاح‌کنندگان تا چه حد قوی است! آیا آنها می‌توانند رئیس‌جمهور را راضی به معرفی یک چهره آزمون‌پس‌داده و موفق کنند؟ چه کسی را معرفی ‌می‌کنند که بتواند یک قدم به جلو بردارد؟
۲- استیضاح رأی نمی‌آورد و بطحایی می‌ماند. بطحایی در یک سال گذشته برای ادای دین به نمایندگان مجلس به‌شدت برای تصمیم‌گیری با مشکل مواجه بوده است. در این مدت در عزل و نصب‌ها به‌شدت تابع نظر دیگران بوده و تمامی توجهش به لابی نمایندگان بوده است. او نشان داده که برنامه‌ای برای دوران وزارت ندارد و ایام به روزمرگی می‌گذرد. گرچه بعضی رفتارها مانند حذف مدارس نمونه دولتی متوسطه اول می‌تواند زمینه‌ساز حذف مدارس خاص باشد، با کسب رأی اعتماد، قوت قلب می‌گیرد و از حالت نداشتن اعتمادبه‌نفس خارج می‌شود و ممکن است مانند گذشته، کمتر به موضوع آموزش‌وپرورش توجه کند و سعی کند بیشتر وقت خود را به لابی با نمایندگان بگذراند. نباید فراموش کنیم که برنامه‌های خوب و قابل اجرائی در گذشته به‌دست وزرای قبلی تهیه و تدوین شده است. شاید بهتر باشد کمیسیون آموزش و تحقیقات سعی کند با انصراف نمایندگان و تعیین ضرب‌الاجل، وزیر را ملزم به اجرای چند برنامه مطالعه‌شده از سوی وزرای پیشین بکند. ‌

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 11 شهریور 97، شماره: 3233


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
معلومه خوب دارین از مجلس دفاع می کنید ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین