پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۱۵۹۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
البرز که به لحاظ سرانه فضای آموزشی جزو آخرین استان های کشور است به دلیل افزایش مهاجرت، امسال با رشد 4/2 جمعیت دانش آموزی مواجه است و این امر با وجود کمبود فضا و زیرساخت های آموزشی بار سنگین متولیان آموزش را سنگین تر می کند.
شعار سال: در حالی که سرانه فضای آموزشی در کشور5 و 18 صدم مترمربع است، سرانه فضای آموزشی البرز 3 و 28 صدم متر مربع است و این فاصله موجب بالارفتن تراکم دانش آموزی در کلاس ها شده است و آنچه مسلم است وجود این شرایط توجه وهمت بیشتر مسئولان و مردم را برای بهبود شرایط آموزشی دانش آموزان می طلبد.

شرایط سخت تدریس برای معلمان وتحصیل دانش آموزان

یک شهروند کرجی که دو فرزند دانش آموز در مدارس کرج دارد، می گوید: همان طور که جمعیت شهر کرج هر روز افزایش می یابد هرسال تعداد دانش آموزان مدارس نیز اضافه می شود و شرایط تحصیل برای دانش آموزان و همچنین تدریس و رسیدگی به دانش آموزان برای معلمان سخت تر می شود.

«مرضیه ترابی» می افزاید: در بعضی کلاس ها تعداد دانش آموزان بالای 40 نفر است و گاهی در یک نیمکت سه دانش آموز می نشینند که این باعث خستگی وکلافگی دانش آموزان و در نتیجه پایین آمدن بازدهی آنها می شود.

ترابی می گوید: علاوه بر دانش آموزان شرایط برای معلم ها هم سخت است برای اینکه وقت گذاشتن و رسیدگی به تعداد بالای دانش آموزان با توجه به محدود بودن زمان کلاس ها هم انرژی زیادی از آنها می گیرد و هم بازدهی آموزش را پایین می آورد.

وی با بیان این که همه اینها نتیجه مهاجرت بی رویه به البرز است، می گوید: کاش حداقل اکنون مسئولان جلوی این مهاجرت ها را بگیرند تا وضعیت آموزشی که یکی ازمهمترین ارکان جامعه است در سال های آینده بدتر از این نشود.


آمار دانش آموزان و کلاس های استان

معاون پژوهش وبرنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش وپرورش البرز با بیان اینکه تا 28 شهریور تعداد ثبت نام دانش آموزان استان 454 هزارو359 نفر است می گوید: این آمار مربوط به دانش آموزان لازم التعلیم است و بزرگسالان را شامل نمی شود و با در نظر گرفتن اینکه به دلیل مهاجرت و یا سفر هنوز برخی از دانش آموزان ثبت نام نشده باشند احتمال افزایش آمار تا شروع سال تحصیلی وجود دارد.

« حسین رحمانیان» با بیان این که طبق آمار سامانه ثبت نام دانش آموزی کشوری تعداد دانش آموزان دولتی وغیر دولتی استان 248هزارو639 نفر در مقطع ابتدایی و 107 هزارو 559 نفر در دوره متوسطه اول ثبت نام کرده اند می افزاید: 86هزارو392 نفر در مقطع متوسطه دوم، 11 هزار و504 نفر در دوره پیش دبستانی و 65 دانش آموز استثنایی نیز در مقطع متوسطه اول ثبت نام شده اند.

رحمانیان می گوید: از این آمار تعداد دانش آموزان دولتی و غیردولتی روستایی استان 37هزارو494 نفر است که 23هزارو911 نفرآنها در مقطع ابتدایی، نه هزارو 406 نفر در مقطع متوسطه اول، سه هزارو384 نفر متوسطه دوم و 793 نفر نیز در دوره پیش دبستانی ثبت نام کردند.

وی در مورد تعداد کل مدارس استان در سال تحصیلی جدید، بیان می کند: دو هزارو455 کد مدرسه در استان داریم که هزارو23 کد مدرسه ابتدایی، 495 کد مدرسه متوسطه اول، 526 کد مدرسه پیش دبستانی، 402 کد مدرسه دوم متوسطه و نه کد مدرسه نیز مربوط به دوره اول متوسطه استثنایی است.


اقدامات انجام شده برای بازگشایی مدارس

معاون پژوهش وبرنامه ریزی آموزش وپرورش استان با بیان این که از ابتدای تیر بلافاصله کارگروه ساماندهی آموزش وپرورش با ریاست مدیرکل آموزش وپرورش استان و نایب رییسی معاون پژوهش وبرنامه ریزی تشکیل شد، می افزاید: شنبه هر هفته جلسات ساماندهی برگزار می شد.

رحمانیان اضافه می کند: ستاد پروژه مهر نیز به دبیری معاون آموزش متوسطه استان پنج کمیته ساماندهی و نیروی انسانی تشکیل شد. کمیته صیانت از حقوق شهروندان که مسئول ارزیابی و روند ثبت نام در مدارس است بر این امر نظارت داشت. کمیته تجهیزات که مسئولیت آن را معاون توسعه وپشتیبانی اداره کل بر عهده داشت بر امور تعمیر تجهیزات مدارس نظارت داشت.

وی با بیان این که در همه بخش ها نظارت و اقدامات لازم برای فراهم کردن شرایط سال تحصیلی جدید انجام شده، می افزاید: با وجود همه چالش هایی که در بحث فضا و نیروی انسانی در استان وجود دارد، با مدیریت و رهبری مدیرکل و همکاری و همدلی معاونان و مسئولان آموزش وپرورش استان امور مربوط به ثبت نام و تکمیل تجهیزات انجام شد و در روزهای پایانی تابستان برخی روزها تا پاسی از نیمه شب هم مسئولان در جلسات اداری مشغول کار و فعالیت بودند.

نظارت 30 اکیپ در مانور دو هفته ای بر مدارس استان

رحمانیان با اشاره به این که اموری مانند آسفالت، تکمیل و ترمیم تجهیزات ورزشی، کتابخانه ها و...در همه مدارس انجام شد می گوید: علاوه بر نظارت های منطقه ای بر این فعالیت ها، به دستور مدیرکل 30 اکیپ بازرسی درمانور دو هفته آخر تابستان با بازدید و نظارت همه روزه بر امور مدارس از آماده شدن آنها برای بازگشایی مدارس مطمئن می شدند.

رحمانیان با بیان این که امسال البرز رشد فزاینده 4 و2دهم جمعیت دانش آموزی را دارد اظهار می کند: برای تجهیز و امکانات آموزشی نیاز به توجه و همت بیشتر مسئولان و مردم است تا بتوانیم شرایط بهتری را برا آموزش فراهم کنیم.


البرز هرسال به 400 کلاس درس جدید نیاز دارد

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز می گوید: جمعیت دانش آموزی استان معادل جمعیت دانش آموزی 14 استان کشور است و با توجه به این که هر سال حدود 12هزار دانش آموز به جمعیت قبلی اضافه می شود علاوه بر کمبودهایی که از قبل در سرانه آموزشی وجود دارد هرسال به 400 کلاس جدید نیاز داریم.

«محمدرضا اسپرورین» اظهار می کند: البرز به عنوان مهاجرپذیرترین استان، بالاترین رشد افزایش جمعیت دانش آموزی کشور را دارد و این در حالی است که هیچ تناسبی بین جمعیت و زیرساخت های آموزشی وجود ندارد. بخشی از معضلات به زیرساخت هایی مربوط می شود که در زمان استان شدن باید در نظر گرفته می شد و نشده است.

اسپرورین اضافه می کند: وقتی جمعیت افزایش می یابد باید زیرساخت ها هم متناسب و هم زمان با آن تغییر کند یکی از مشکلات موجود در استان این است که تعداد زیادی از مساکن ارگان ها، مسکن مهر و... بدون توجه به زیرساخت ها منجمله مدرسه مورد نیاز برای این جمعیت ساخته شده است.

60درصد مدارس استان نیاز به مقاوم سازی، تخریب و بازسازی دارند

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز با بیان این که اکنون با کمبود حدود هشت هزارکلاس درس در استان روبرو هستیم و سالانه به طور متوسط 400 کلاس درس به این کمبود اضافه می شود می گوید: ۳۰ درصد فضاهای آموزشی استان نیاز به مقاوم سازی و۳۰ درصد دیگر نیز نیاز به تخریب و بازسازی دارند که امیدواریم با یاری و تعامل مسئولان و خیرین نیک اندیش بخشی از کمبودها را جبران و سرانه فضاهای آموزشی استان را افزایش دهیم

«محمد دلاوریان» در مهرماه در مجموع ۱۵ پروژه آموزشی معادل ۱۵۱ کلاس درس به بهره برداری می رسد که از این تعداد نه پروژه خیری و مشارکتی و شش پروژه دولتی است. همچنین ۳۱ پروژه با ۴۰۴ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۳۱ میلیارد ریال استانداردسازی سیستم گرمایشی انجام شد.

نواحی سه و چهار آموزش وپرورش بیشترین تراکم دانش آموزی را دارند

دلاوریان می گوید: نواحی سه و چهار آموزش و پرورش استان به ترتیب بیشترین جمعیت دانش آموزی را در خود جای داده اند به نحوی که مجموع جمعیت دانش آموزی این دو ناحیه بیشتر از جمعیت دانش آموزی چند استان کشور است. همچنین پراکندگی متفاوتی از لحاظ تراکم دانش آموزی در البرز وجود دارد به طوری که در مناطق روستایی جاده کرج- چالوس و طالقان کلاس هایی با تراکم زیر پنج نفر و در مناطق متراکم شهری مانند ناحیه چهار کرج کلاس های بالای ۴۰ نفر تشکیل می شود که باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به گام های اساسی خیران مدرسه ساز در البرز می گوید: از سال ۹۰ تاکنون میزان تعهدات خیران مدرسه ساز بیش از۱۵۰۰ میلیارد ریال بوده که با این مبلغ تعهد ، ۹۲ واحد آموزشی معادل ۸۳۵ کلاس درس در استان ساخته شده است. تعهد خیران در جشنواره بیستم در اردیبهشت 97 مبلغ ۲۶۰ میلیارد ریال بوده است که ۱۰۰ درصد آن محقق شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ 4 مهر 97، کد مطلب: 1412510:www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین