پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: باید بدانیم رتبه ۱۶ در نشر علمی کفایت نمی‌کند زیرا توسعه اقتصادی کشورها به نوآوری گره‌خورده است.

شعارسال: مهدی کشمیری قائم‌مقام معاون پژوهشی وزیر علوم روز دوشنبه در مراسم تجلیل و تقدیر از پژوهشگران برتر استان مرکزی در دانشگاه اراک ضمن بیان اینکه در راستای افزایش اثربخشی و کارآمدی در حوزه فناوری و پژوهشی نیازمند توجه به دو رکن هستیم، گفت: اولین رکن قابل‌توجه در این حوزه درک درست و صحیح مدیران برنامه‌ریز و اجرایی نسبت به حوزه فناوری و اقدام شایسته در قبال این بحث و توجه به سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

کشمیری دومین رکن این حوزه را پژوهشگران دانست و عنوان کرد: علی‌رغم ضعف‌های حوزه فناوری کشور اما موفقیت حوزه علم و فناوری از برآیند موفقیت کشور بیشتر است.

موفقیت دفاعی کشور را بر خواسته از بها دادن به ظرفیت‌های داخل است

وی ضمن اشاره به اینکه خیلی از مدیران اجرایی به‌اشتباه از دانشگاه انتقاد می‌کنند تصریح کرد: متأسفانه به علت دید منفی ایجادشده نسبت به دانشگاه مدیران اجرایی به دانشگاه بها نمی‌دهند و هر جا مدیران اجرایی به این حوزه بهاداده‌اند ثمره آن نیز دیده‌شده است.

قائم‌مقام معاون پژوهشی وزیر علوم موفقیت دفاعی کشور را بر خواسته از بها دادن به ظرفیت‌های داخل دانست و افزود: به‌عنوان‌مثال باید از وزارت نفت پرسید که از مجموع بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان قراردادی که با دانشگاه‌های بزرگ داشته، چه میزان عملیاتی شده است؟

وی دهه ۶۰ را دهه سرمایه‌گذاری بر تربیت نیروی انسانی، دهه ۷۰ سرمایه‌گذاری در تحصیلات تکمیلی و دهه ۸۰ را دهه ورود به حوزه فناوری و نوآوری برشمرد و ضمن تأکید بر اینکه علی‌رغم گذر ۲۰ سال از آغاز فعالیت‌های فناورانه هنوز در ابتدای مسیر هستیم عنوان کرد: آنچه داریم افتخار است اما بخشی از آن چیزی است که باید داشته باشیم، باید بدانیم که دستاوردهای علمی باید به دستاوردهای اقتصادی تبدیل شود.

تلاش جدی برای تغییر در رویکرد آموزش عالی

کشمیری با اشاره به اینکه باید به‌صورت جدی رویکرد آموزش عالی تغییر کند، تشریح کرد: نباید صرفاً نگاهمان به مدیران ستادی حاضر در وزارت باشد و باید اعضای هیئت‌علمی بیش از هر کس دیگری در این حوزه انرژی بگذارند.

وی آموزش و پژوهش، نوآوری و فناوری، اشتغال پذیری و ارزش‌آفرینی، روابط بین‌الملل و وجود زیرساخت‌ها را از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم دانست و اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت کارآفرینی، ثروت آفرینی، ارزش‌آفرینی و نقش‌آفرینی حرکت کنند.

قائم‌مقام معاون پژوهشی وزیر علوم، ادبیات فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به درد صنعت نمی‌خورند را نادرست دانست و ادامه داد: دانشگاه‌ها نیز نباید وظیفه خود را فارغ‌التحصیل کردن دانشجویان بدانند و باید برای فارغ‌التحصیلان سرمایه‌گذاری کرد و منتظر تدارک ستاد نماند.

وی ضمن انتقاد از شیوه اجرای روسای دانشگاه‌ها در مورد ارتقا سطح علمی اساتید، عنوان کرد: چه اشکالی دارد من دانشیار باشم اما با ایجاد یک محیط صنعتی برای کشورم ارزش‌افزوده به بار بیاورم. این حرکت نیاز به ایجاد تغییر در ارزش‌ها و رویکردها دارد.

توسعه اقتصادی به نوآوری گره‌خورده است

کشمیری ضمن بیان اینکه امروزه نوآوری‌ها نه‌تنها از صنعت بلکه از دانشگاه‌ها بیرون می‌آید گفت: برای ایجاد دانشگاه کارآفرین نیاز به تغییر در فضای فکری دانشجو، قوانین، نظام آموزشی و توجه به کار مشترک و تیمی داریم همچنین باید بدانیم رتبه ۱۶ در نشر علمی کفایت نمی‌کند زیرا توسعه اقتصادی کشورها به نوآوری گره‌خورده است.

وی افزود: نوآوری ریشه در شرکت‌های کوچک و متوسط دارد که این شرکت‌ها نیز ریشه در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارند.

قائم‌مقام معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار کرد: در حوزه پژوهش به معنی نشر مقالات علمی و داشتن دانشمندهای در رده ۱۰۰ دانشمند برتر و داشتن رتبه‌های خوب دانشگاهی خوشبختانه کشور ما جایگاه بسیار خوبی دارد و در منطقه‌ای که قرار بوده است طبق چشم‌انداز بیست‌ساله در آن رتبه اول را داشته باشیم در حال حاضر در حوزه پژوهشی این رتبه راداریم.

وی تصریح کرد: هم‌زمان بااینکه باید در حوزه پژوهش رتبه‌های خوبی داشته باشیم، در حوزه نوآوری و توسعه فناوری و اقتصادی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی نیز باید تلاش مضاعفی شود تا بتوانیم جایگاه اول را کسب کنیم.

کشمیری تعداد مقالات چاپ‌شده در مجلات علمی و معتبر دنیا در سال گذشته را ۵۵هزار مقاله عنوان کرد و افزود: درصد اعتبارات حوزه پژوهش و فناوری از کل تولید ناخالص داخلی کشور، کم‌تر از نیم درصد است که عدد پایینی است و قطعاً باید هم در منابع عمومی و بخش خصوصی ارتقا یابد.

افزایش ۷۰ درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری

وی ادامه داد: امسال توجه جدی‌ای در وزارت علوم به حوزه فناوری و نوآوری که درواقع تجاری کردن دستاوردهای پژوهشی است داشتیم. همچنین رایزنی‌های خوبی را با سازمان برنامه‌وبودجه برای تخصیص اعتبارات داشتیم که توفیقاتی نیز حاصل‌شده است که یکی از این توفیقات افزایش ۷۰ درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری است.

قائم‌مقام معاون پژوهشی وزیر علوم تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور را ۴۳ مورد برشمرد و خاطرنشان کرد: در کشور ۳۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که ۱۳۰۰ مورد از آن‌ها در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند و علاوه بر این نیز حدود ۶۰۰۰ شرکت دیگر هم در پارک‌های علم و فناوری حضور دارند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیارآفتاب، تاریخ انتشار: 26آذر1397 ، کدخبر: 48211: www.diyareaftab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین