پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۷۶۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
ديروز «نشست مناسبات ايران و ارمنستان، فرصت‌ها و چالش‌ها» از سوی مؤسسه ترجمه و تحقيق هور با حضور فعالان اقتصادي و سياسي ايران و ارمنستان برگزار شد.

شعار سال: در اين نشست محسن فغاني، رئيس اداره امور قفقاز وزارت امور خارجه، از امضاي تفاهم‌نامه تجارت ترجيحي بين ايران و اتحاديه اوراسيا خبر داد و گفت: از‌آنجا‌که ارمنستان تنها کشور دارنده مرز زميني بين ايران و اتحاديه اوراسیا است، اين کشور مي‌تواند نقش مهمي در ايجاد تبادلات تجاري بين ايران و اين اتحاديه بازي کند. در‌حال‌حاضر با امضاي تفاهم‌نامه موانع سياسي ايجاد منطقه آزاد تجاري در ارمنستان از سوی بخش خصوصي رفع شده است.
در نشست ديروز، محسن فغاني، رئيس اداره امور قفقاز وزارت امور خارجه، نيز با مثبت ارزيابي‌کردن روابط سياسي دو کشور گفت: ما تاکنون 15 کميسيون مشترک اقتصادي با ارمنستان برگزار کرده‌ايم. با خيلي از کشورهاي منطقه در حد چهار تا پنج کميسيون مشترک داشته‌ايم.او ادامه داد: کميسيون‌هاي مشترک از سوی بخش دولتي برگزار مي‌شود. اگر اين روابط دو کشور خوب و رو به پيشرفت نبود، اين تعداد کميسيون مشترک را برگزار نمي‌کرديم. اجراي تصميمات کميسيون مشترک برعهده بخش خصوصي است. بخش دولتي با امضاي موافقت‌نامههاي پايه سياسي، فرهنگي، پارلماني و حقوقي زمينه فعاليت بخش خصوصي را فراهم مي‌کند. در واقع براي توسعه همکاري بين دو کشور سند درخور‌توجهي نداريم که نياز به امضا داشته باشد.
او تأکيد کرد: از نظر سياسي بهانه‌اي براي توسعه روابط ايران و ارمنستان جود ندارد. در بخش حقوقي همه سندهاي لازم را داريم.
به گفته فغاني مهم‌ترين سند امضا‌شده بين دو کشور امضاي موافقت‌نامه تجارت ترجيحي بين ايران و اتحاديه اوراسيا است. اين موافقت‌نامه بعد از گذراندن مدت موقت به موافقت‌نامه دائم تبديل مي‌شود و ارمنستان به منطقه آزاد تجاري بين ايران و اتحاديه اوراسيا تبديل مي‌شود. اين کشور داراي مرز مشترک بين ايران و اتحاديه اوراسيا است. اين پتانسيل براي کشور ارمنستان وجود دارد که ما را به اتحاديه اوراسيا متصل کند. اين ظرفيت براي فعاليت بخش خصوصي فراهم شده است. ما نيازمند کريدور حمل‌ونقل زميني يا جاده مناسب بين دو کشور هستيم. مسير فعلي، مسير مناسب براي استفاده کاميون‌هاي ايراني نيست. ارمنستان به دنبال فاينانس‌کننده مناسب است که اين مسير را اصلاح کند و ايران نيز در اين فرايند به اين کشور همسايه کمک مي‌کند.
اعلام آمادگي سفير ارمنستان براي توسعه روابط
تومانيان، سفير ارمنستان در ايران، در ابتداي اين نشست با اشاره به رابطه مناسب ارمنستان با اتحاديه اروپا، اين ارتباطات را پتانسيلي براي ايران اعلام کرد و افزود: ارمنستان براي اجراي خط سوم انتقال برق بين دو کشور، کريدور ارتباطي شمال-جنوب و توسعه تعاملات منطقه‌اي و بين‌المللي آمادگي دارد.
او درباره معطل‌شدن کاميون‌هاي ايراني در مرز ارمنستان پس از سفر جان بولتون به اين کشور عنوان کرد: ما در‌اين‌باره با همکارانمان در حال مذاکره هستيم. ارمنستان نقش فعالي در ارتباط بين ايران و اتحاديه اوراسيا ايفا کرده است. امروز تأکيد داريم گاز وارداتي از ايران به ارمنستان بيشتر شود و متناسب با آن حجم واردات برق از ارمنستان به ايران هم افزايش يابد و در حال بررسي اين موضوع هستيم. در حال مذاکره درباره سوآپ گاز هستيم که گاز ترکمنستان وارد ايران بشود و ما در مرز ارمنستان گاز ايران را تحويل بگيريم.
سفير ارمنستان تأکيد کرد: در روابط ايران و ارمنستان تحت ديکته کشور سومي قرار نمي‌گيريم؛ اما اين را نمي‌توانيم ناديده بگيريم که تحريم‌هاي آمريکا در زمينه نفت، فراورده‌هاي نفتي و مسائل بانکي در حال اعمال است و اثرات خاص خودش را دارد.
تومانيان اضافه کرد: بايد ارمنستان و ايران طوري تعامل کنند که حداکثر بهره براي طرفين را داشته باشد. ما اين مسئله را به بولتون اعلام کرديم. هيئت اقتصادي آمريکا بعد از سفر بولتون به ارمنستان وارد شد و ما با آنها جلسه داشتيم. وزارت خارجه ايران را هم از اين روند مطلع کرديم.
محمدرضا دماوندي، رئيس انجمن دوستي ايران و ارمنستان، نيز درباره مناسبات بين دو کشور و سوابق رابطه دو کشور بيان کرد: در 27 سالي که از استقلال ارمنستان مي‌گذرد، دو کشور ايران و ارمنستان کمترين تنش و مشکل را داشته‌اند؛ بنابراين روابط سياسي در سطح بسيار عالي است؛ اما چرا اين روابط خوب سياسي در عرصه اقتصادي نمود پيدا نمي‌کند.
او افزود: يک ميليارد دلار هدف‌گذاري تبادل تجاري دو کشور است؛ اما سقف مبادلات تجاري بين دو کشور به 200 تا 250 ميليون دلار به ‌طور متوسط در هر سال مي‌رسد.
کارن خانلري، نماينده ارامنه در مجلس، نيز در ادامه جلسه گفت: روابط سياسي و امنيتي بين دو کشور در مقابله با تروريسم، قاچاق و مسائل ترافيکي گسترده است. روابط سياسي و امنيتي بسيار گرم است؛ اما درباره روابط تجاري و اقتصادي اين گرمي وجود ندارد. البته اين مسئله دلايل خاص خود را دارد.
او همچنين اضافه کرد: ديپلماسي پارلماني ما تنوع در روابط ايجاد کرده است و تلاش مي‌کند در کنار ديپلماسي رسمي، به حل برخي مسائل بپردازد.

مافياي ارمنستان مخالف توسعه روابط تجاري با ايران
ولي کوزه‌گر‌کالجي، پژوهشگر مسائل حوزه آسياي مرکزي و قفقاز، روي‌کارآمدن نخست‌وزير فعلي ارمنستان را که به‌زودي مستقر خواهد شد، فرصتي دانست که مي‌تواند حضور ايران در سبد سياست خارجي ارمنستان را پررنگ‌تر کند.
او عنوان کرد: مافياي ارمنستان در چهار حوزه صادرات گاز، شبکه ريلي، برق و مخابرات به صورت رسمي و غير‌رسمي با شبکه مافيايي روسيه در ارتباط بود و تلاش مي‌کرد که اين ارتباطات توسعه پيدا نکند.
به گفته کوزه‌گر‌کالجي نخست‌وزير جديد ارمنستان در موقعيت‌هاي سياسي مختلف با شبکه فساد در اين کشور مبارزه کرد و با بازداشت خاطيان و سالم‌سازي فضاي اقتصادي در ارمنستان، فرصتي براي توسعه مناسبات بين ايران و ارمنستان فراهم کرده است.
او تأکيد مي‌کند: تمام احزاب سياسي ارمني در رابطه با ايران و توسعه روابط دو کشور، هم‌گرايي خاصي دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ 27 آذر 97، کد مطلب: 3319


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین