پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۸۵۴۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
رهبر انقلاب در سال های گذشته بارها توصیه کرده اند که باید از نیروی کار جوان در کشور در راستای پیشرفت اقتصادی بهره گیری شود؛ تجربه چین و هندوستان و بهره گیری از نیروی کار نشان می دهد در صورتی که این نیرو در مسیر اقتصاد به کار گرفته شود هم مشکلات اشتغال حل شده و هم تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد در این صورت است که خروج از رکود را نیز می تواند برای اقتصاد کشور متصور شد

شعارسال:رهبر انقلاب در سال های گذشته بارها توصیه کرده اند که باید از نیروی کار جوان در کشور در راستای پیشرفت اقتصادی بهره گیری شود؛ تجربه چین و هندوستان و بهره گیری از نیروی کار نشان می دهد در صورتی که این نیرو در مسیر اقتصاد به کار گرفته شود هم مشکلات اشتغال حل شده و هم تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد در این صورت است که خروج از رکود را نیز می تواند برای اقتصاد کشور متصور شد.

تولید ناخالص داخلی یکی از معیارهای اندازه‌گیری در اقتصاد است. تولید ناخالص داخلی در بر گیرنده مجموع ارزش کالاها و خدمات نهایی است که در طی یک دوره معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید می‌شود.

تولید ناخالص داخلی ایران به میزان زیادی به تولید و فروش نفت این کشور وابسته بوده است. بطوریکه با افزایش درآمدهای نفتی این کشور توانسته است تولید ناخالص داخلی خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش چشم انداز اقتصادی منطقه‌ای خاورمیانه پیش بینی کرد میزان تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2018 به 418.9میلیارد دلار کاهش یابد. این رقم برای سال 2017 برابر با 431.9 میلیارد دلار بوده است.

*نقدینگی

همچنین بر اساساین گزارش،نقدینگی در ایران تا پایان سال 2018 رشد 23.8 درصدی خواهد داشت که اندکی از رشد 23.5 درصدی سال گذشته بیشتر است.

*ذخایر ارزی

در عین حال، این نهاد بین المللی پیش بینی می کند که ذخایر رسمی ارز ایران در سال 2018 با افزایش 13.3 میلیارد دلاری مواجه شود. این رقم برای سال 2017 برابر با 95.1 میلیارد دلار بوده و تا پایان سال 2018 به 108.4 میلیارد دلار می رسد.

*دیون خارجی

مجموع دیون خارجی نیز در سال جاری میلادی به 2.2 درصد تولیدناخالص داخلی می رسد که این رقم برای سال گذشته 2 درصد تولیدناخالص داخلی بوده است.

رشد تولیدناخالص داخلی بخش نفتی و غیرنفتی

بر اساس آمار این نهاد بین المللی، رشد تولید ناخالص داخلی بخش نفتی کشور نیز از 5.2 در سال گذشته به 4.6 درصد در سال 2018 تنزل خواهد کرد.همچنین بخش غیرنفتی نیز شاهد کاهش خواهد بود و رشد تولید ناخالصداخلی بخشغیر نفتی از 4 درصد در سال 2017 به 3.8 درصد تا پایان سال 2018 میرسد.

اما اخیرا بلومبرگ در گزارشی که در ژانویه 2019 منتشر شده، اعلام کرده که تولید ناخالص داخلی(GDP) چین در سال 2020 از ایالات متحده سبقت می‌گیرد. طبق این گزارش هند در سال 2030 رتبه دوم تولید ناخالص داخلی جهان را از امریکا خواهد گرفت.

سهم جمعیت در افزایش رشد ناخالص داخلی

همچنین نکته حائز اهمیت در این گزارش، قرار گرفتن بیش از 7 کشور پرجمعیت جهان در بین 10 کشوری است که در سال 2030، بالاترین تولید ناخالص داخلی (GDP) را دارند. هند احتمالا ًدر همان زمان بزرگ‌تر از ایالات‌متحده خواهد بود در حالی که اندونزی به جمع ۵ اقتصاد برتر وارد خواهد شد.

نگاه اجمالی به رابطه با اهمیت مسئله جمعیت در رشد و توسعه اقتصادی، مطالب زیادی از سوی صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه مطرح شده است.

در همین راستا نورالله صالحی، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تاثیر جمعیت بر اقتصاد طی یادداشتی می‌نویسد: «جمعیت -به معنی کمیّت تجمعی انسان- همواره از موضوعات مهم علم اقتصاد بوده و حجم جمعیت و آهنگ تغییرات آن و تأثیرات این دو بر دیگر متغیرهای اقتصادی، در مطالعات انجام‌شده به شکل‌های مختلفی بررسی ‌شده است. در واقع با توجه به این‌که اندازه‌ی جمعیت و تغییرات آن تأثیر بسیار مهمی بر رشد و توسعه‌ی اقتصادی دارد، بسیاری از مطالعات صورت‌گرفته در علم اقتصاد به نوعی بر این موضوع تمرکز دارد».

رشد جمعیت محرک رشد اقتصادی
در شرایط مناسب اقتصادی، رشد جمعیت محرک مهمی برای رشد اقتصادی و افزایش سطح زندگی افراد است، چرا که با افزایش جمعیت نیروی کار لازم برای استفاده مطلوب از منابع اقتصادی فراهم می‌آید و از سوی دیگر بازارهای ضروری برای جذب کالا و نیز امکان سودآوری تولید در سطح وسیع به وجود می‌آید.

به عبارت دیگر افزایش جمعیت می‌تواند هم از جهت تقاضا و هم از جهت عرضه عوامل اقتصادی نقش اساسی در توسعه اقتصاد داشته باشد.

برمبنای مطالب ذکر شده می‌توان، تاثیر افزایش نرخ رشد جمعیت بر رشد و توسعه اقتصادی را مسئله‌ای اساسی قلمداد کرد چرا که در یک جامعه، تعداد نیروی کار و کیفیت آن اصلی مهم محسوب می‌شود و هر چه هرم سنی جمعیت در کشور به طرف نیروی جوان حرکت کند ظرفیت نیروی انسانی ماهر افزایش پیدا می‌کند. با افزایش نیروی‌انسانی ماهر و حرفه‌ای رشد اقتصادی تحقق خواهد یافت.

رهبر انقلاب در سال های گذشته بارها توصیه کرده اند که باید از نیروی کار جوان در کشور در راستای پیشرفت اقتصادی بهره گیری شود؛ تجربه چین و هندوستان و بهره گیری از نیروی کار نشان می دهد در صورتی که این نیرو در مسیر اقتصاد به کار گرفته شود هم مشکلات اشتغال حل شده و هم تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد در این صورت است که خروج از رکود را نیز می تواند برای اقتصاد کشور متصور شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار7 بهمن 97 ، کدخبر: 1452716، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین