پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۸۷۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
مديرعامل بيمه ايران مي‌گويد اين شرکت چهار هزار و 500 میلیارد تومان بدهي دارد و از مجموع اين بدهي هزار ميليارد تومان آن مربوط به بنياد شهيد است.

شعار سال: سال گذشته بود که به‌دليل حجم بدهي نزديک به دو هزار ميلياردتوماني بنياد شهيد، بيمه ايران، پرتفوي بنياد شهيد را به بيمه دي که سهام آن متعلق به خود بنياد شهيد است، واگذار کرد. اما بدهي انباشتي بنياد شهيد فقط يک نمونه از وضعيت سخت مالي بيمه ايران است. طبق صورت‌هاي مالي اين شرکت در سامانه کدال، ميزان سرمايه بيمه ايران تا پايان سال 96 حدود سه‌هزار و 424 ميليارد تومان بوده و جالب اينجاست که طبق گفته مديرعامل، اين شرکت چهار هزار و 500 ميليارد تومان بدهي دارد و زيان انباشتي اين شرکت به پنج‌ هزار و 160ميليارد تومان رسيده است. اين نکته نشان از توانگري پايين اين شرکت دارد که البته خاص بيمه ايران نيست و تقريبا عمده شرکت‌هاي بيمه‌اي با اين مشکل مواجه‌اند.

شرکت‌هاي بزرگ بيمه‌اي جزء پرريسک‌ترين شرکت‌ها بوده و از سطح توانگري قابل‌قبولي برخوردار نيستند. ميزان سرمايه آنها به‌مراتب کمتر از ميزان طلب آنهاست و حداقل سرمايه آنها توان پوشش ريسک را ندارد. بر همين اساس هم بود که بيمه مرکزي در سال 96 ضرب‌الاجلي را تعيين کرد تا شرکت‌هاي بيمه‌گر، سرمايه خود را افزايش داده و به سطح استاندارد تعيين‌شده برسانند. طبق بخش‌نامه بيمه مرکزي، بايد حداقل سرمايه شرکت‌هاي معمولي 150 ميليارد تومان و شرکت‌هاي بيمه‌گري اتکايي 250 ميليارد تومان باشد. اين اقدام بيمه مرکزي سبب شد تا وضعيت شرکت‌هاي بيمه‌گري خصوصي بهبود يابد اما مشکل تنها شرکت دولتي، بيمه ايران، نه‌تنها حل نشده بلکه روز‌به‌روز بدتر هم شده است. گزارش عملکرد مالي اين شرکت نشان مي‌دهد در‌حال‌حاضر با داشتن نسبت توانگري 38 در سطح توانگري چهار قرار دارد؛ اين در حالي است که هيچ شرکت خصوصي‌ای حتي در سطح سه هم قرار نداشته و بالاتر از سطح دو قرار گرفته‌اند.

فقط 18 درصد بدهي‌ها پرداخت شد
محسن پورکياني، مديرعامل بيمه ايران در پاسخ به این سوال مبني بر وضعيت مالي اين شرکت و ميزان سرمايه و بدهکاران به اين شرکت توضيح داد: بنياد شهيد، سايپا و آموزش‌و‌پرورش سه بدهکار بزرگ به شرکت بيمه هستند. بيمه ايران در مجموع چهار هزار و 500 ميليارد تومان طلب وصول‌نشده دارد که از اين مبلغ هزار ميليارد تومان آن مربوط به بنياد شهيد و هزار و 500 میلیارد تومان آن مربوط به شرکت خودرويي سايپاست.جالب اينجاست که از مجموع طلبي که اين شرکت بيمه‌گر دارد، فقط توانسته 18درصد آن را وصول کند. شرکت‌هاي طرف قرارداد حاضر به پرداخت حق بيمه‌هاي خود نيستند و درواقع بيشترين موجودي اين شرکت مربوط به بيمه شخص ثالث است که هر صاحب خودرويي به‌طور الزامي بايد آن را پرداخت کند.پورکياني درباره افزايش سرمايه بيمه ايران و تأثير آن بر افزايش توانگري اين شرکت گفت: هر ٧٠ تا ٧٢ ميليارد تومان فقط يک درصد بر توانگري بيمه ايران اضافه خواهد کرد. سرمايه بيمه ايران بسيار بيشتر از فروش سهم دولت در بيمه البرز بايد افزايش يابد، تأثير اصلي بر توانگري بيمه ايران را زيان انباشته دارد و براي رفع اين موضوع نياز به دو دسته اقدام درون و برون‌سازماني داريم.

زيان انباشت 5600 ميلياردتوماني
مديرعامل بيمه ايران از افزايش سرمايه و تغيير قانون بيمه ثالث به عنوان اقدامات برون‌سازماني در کاهش زيان انباشته نام برد و گفت: بيمه ايران مجبور به فروش بيمه ثالث است و حق انتخاب ريسک ندارد.
به گفته پورکياني در‌حال‌حاضر٨٠ درصد ريسک بيمه‌گري بيمه ايران مربوط به بيمه ثالث و ١٩ درصد ديگر به بيمه‌هاي درمان مربوط است و رقم ريسک بيمه درمان در بيمه ايران را به نه درصد در سال جاري کاهش داديم.مديرعامل بيمه ايران با اشاره به عملکرد بيمه ايران در سال ۹۶ گفت: تکاليف حاکميت به بيمه ايران با اصول بنگاه‌داري در تضاد است اما تلاش کرديم تعادل ايجاد کنيم. او افزود: چهارهزارو 500 ميليارد تومان طلب داشتيم که ۶۰ درصد آن مربوط به بيمه‌گذاران بزرگ است که تاکنون ۱۸ درصد اين مطالبات را وصول کرديم.‌چنان‌که پورکياني توضيح داد، سايپا حدود هزارو 500 ميليارد تومان به صنعت بيمه بدهکار است. وزارت آموزش‌و‌پرورش و بنياد شهيد تاکنون ٥٠ درصد از بدهي خود به بيمه ايران را پرداخت کرده‌‌اند و بنياد شهيد حدود هزار ميليارد تومان ديگر به بيمه ايران بدهکار است.طبق گزارش اين شرکت بيمه‌گر، از سال ۱۳۹۰ حدود سه هزارو۵۰۰ میلیارد تومان هزينه فرصت از دست رفته و در حوزه بيمه شخص ثالث حدود 3 سه و 200 ميليارد تومان هم زيان داشته‌اند. در مجموع زيان انباشتی بيمه ايران در سال 96 به پنج ‌هزار و 600 ميليارد تومان رسيده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 17 بهمن 97، شماره: 3362


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین