پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۷۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
اجرای "طرح گردشگری آشوراده" همچنان که فعالان محیط زیست پیش بینی می کردند مطابق طرح و مجوزهای داده شده انجام نشد. تخلف ها از همین ابتدای اجرای طرح، شروع شد. حالا جدیدترین رخداد در حوزه آشوراده را از زبان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران می شنویم.

شعارسال: اجرای "طرح گردشگری آشوراده" همچنان که فعالان محیط زیست پیش بینی می کردند مطابق طرح و مجوزهای داده شده انجام نشد. تخلف ها از همین ابتدای اجرای طرح، شروع شد. حالا جدیدترین رخداد در حوزه آشوراده را از زبان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران می شنویم.

در حالی که کل مساحتی که برای اجرای "طرح گردشگری آشوراده" مجوز دارد و در اختیار مجری قرار داده شده 22 هکتار است، سایت پشتیبان این طرح با مساحتی برابر با 132 هکتار و بدون مجوز سازمان محیط زیست و بی ارزیابی زیست محیطی، تنها با مجوز امیرعبدوس مدیرکل پیشین محیط زیست گلستان در حال ساخت است؛ علاوه بر این این سایت به گونه ای ساخته شده که یک راه جدید را در داخل دریا ایجاد کرده که به آشوراده می رسد؛ یعنی جاده ای در قلب خزر به سمت آشوراده در حال ساخت است. این، یعنی احداث یک جاده از بندرترکمن به آشوراده که هیچکس نمی داند چرا و بر اساس کدام قانون، از سوی مدیرکل پیشین گلستان مجوز گرفته است.

ابراهیمی کارنامی: جلوی تخلف را گرفتیم

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران دراینباره به اسکان نيوز گفت:« جاده ای از بندرترکمن تا آشوراده در حال ساخت بود که ما جلویش را گرفتیم؛ چون تخلف بود. مجری گفت که نامه ای را در برج 9 از مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان دارد. از طرفی مسوولان محیط زیست گلستان گفته اند چون ابتدای این جاده و آغاز عملیات آنها در محدوده آن قرار داشته و خارج از منطقه بوده، مجوز داده ایم

او در پاسخ به این ادعای مجری گفت:« پاسخ ما این است که درست است که مدیریت داخل مناطق چهارگانه با ماست، اما نکته ای که هست اینکه EIA برای پروژه های ارزیابی، تعریف دارد و می گوید "از ابتدا تا انتها". یعنی شما نمی توانید بگویید چون این پروژه بیرون خط است پس کار کند و وقتی به خط منطقه متصل شد جلویش را بگیریم؛ این نادرست است و ما موظف هستیم مقابل این تخلف بایستیم

کارنامی افزود:« روز چهارشنبه نامه ای خطاب به محیط زیست گلستان زدیم و در آن تاکید کردیم که چون این پروژه مشکلات قانونی دارد آنرا متوقف می کنیم؛ اما توقع داریم که شما این را خارج از منطقه متوقف کنید؛ اگر این کار را نکنید به محض اینکه به خط منطقه ما برسد آنرا متوقف خواهیم کرد

مدیرکل محیط زیست مازندران همچنین گفت:« در این نامه تاکید کرده ایم که "هرگونه خسارت، بر عهده مجری است" و رونوشت این نامه به "سازمان همیاری های استان گلستان" به عنوان مجری، داده شده است

سازه های سبک طرح، جاده نمی خواهند

کارنامی با تاکید بر اینکه الان نمی گویم که با این پروژه مخالف یا موافق هستم گفت:« حرف ما این است که وقتی می خواهید پروژه ای را آغاز کنید باید پلان و نقشه را بدهید تا ما بدانیم چه مصالحی قرار است استفاده شود و چه کاری قرار است انجام گیرد

کارنامی در پاسخ به افرادی که مسائل قومی و استانی را در این میان برجسته می کنند گفت:« برخی دوستان می گویند چرا مازندران دخالت می کند؟ باید بگویم که سازمان حفاظت محیط زیست فقط نظارت بر این 22 هکتار را به استان گلستان سپرده است نه چیز دیگری

وظیفه ملی و سازمانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد:« من وظایفی دارم و سازمان من مسوولیت هایی را بر دوشم گذارده که نمی توانم خلاف آن عمل کنم. برایم هم فرقی نمی کند این مسائل در شهر و استان خودم باشد یا جای دیگر. همه جای ایران سرای من است. ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز این تکلیف را بر دوش تمام ایرانی ها و تمام سازمان ها و دستگاه ها بالاخص بر دوش من محیط زیستی گذاشته اند و من موظف هستم از محیط زیست کشورم محافظت کنم و اجازه تخلف و تصرف و تجاوز به آن را ندهم. آشوراده که جای خود دارد و بر اساس اصل "مدیریت یکپارچه مناطق"، اداره آن به عنوان بخشی از "پناهگاه حیات وحش میانکاله و لپوی زاغمرز وخلیج گرگان" به مازندران سپرده شده است

او افزود:« این تحجر است که مسائل را قومی نگاه کنیم؛ اکنون می گویند دهکده کوچک جهانی و اینکه مباحث علمی و حقوقی را با رویکرد قوم گرایانه نگاه کنیم بسیار ناپسند است. تخلف، تخلف است و ربطی به این موضوع ندارد که افراد اهل کجا باشند و یا از کدام قوم و شهر

کارنامی با اشاره به اینکه در داخل مازندران نیز که "سد کسیلیان" را می ساختند، جلویش را گرفتیم گفت:« با اینکه هم حوزه آبخیز و هم مصرف در داخل مازندران بود و سد نیز در همین استان بود، جلوی آنرا گرفتیم؛ چرا که تخلف بود

سایت 132 هکتاری برای طرح 22 هکتاری !

در حالی که کل طرح گردشگری آشوراده 22 هکتار است اسناد ومدارک رسمی خبر می دهد که "سایت پشتیبان" این طرح، در مساحتی برابر با 132 هکتار در حال ساخت است. این در شرایطی است که در "طرح گردشگری آشوراده" تاکید سازمان متولی محیط زیست بر استفاده از سازه های سبک و چوبی و منطبق با طبیعت بوده است.

کارنامی در اینباره نیز یادآوری کرد:« یکی از علت هایی که در "طرح گردشگری آشوراده" بر استفاده از سازه های سبک تاکید شده است، همین مساله حمل ونقل مصالح و نگرانی از نیاز به یک راه جدید بوده است. حال آقایان چه بتون و تیرآهنی می خواهند آنجا ببرند که نیاز به جاده دارند؟ اساسا در طرح آشوراده، قرار نبوده چنین سازه هایی باشد. سازه های سبک بیشتر چوب است و براحتی می توان با قایق آنرا جابه جا و حمل کرد و نیاز به جاده ای جدید در دل آب ندارد

حالا کنشگران محیط زیست می گویند که مگر قرار است برای ساخت این سازه های سبک از چه مصالحی استفاده شود که نیاز است جاده ای از دل دریا شروع شده و به آشوراده برسد؟ حتی این شائبه وجود دارد که شاید قرار است اساسا یک راه دسترسی با خودرو برای رفت وآمد به جزیره آشوراده در حال شکل گرفتن است؟ مساله ای که سرمایه گذاران و پول سالاران طی دو دهه اخیر همواره به دنبال آن بوده اند و با برخوردهای دوره ای فعالان و رسانه های محیط زیست به تعویق افتاده و باطل شده است.

در همین حال بدنه کارشناسی اداره کل محیط زیست گلستان که با ساخت این جاده مخالف است می گویند چه دلیلی دارد که یک جاده و یک موج شکن با این عظمت در آن نقطه ساخته شود؟ در حالی که اصلا به ساخت چنین جاده ای نیازی نیست و می توانند از اسکله ماهیان خاویاری که چند سال پیش ساخته شده استفاده کرد؟

آنها همچنین تاکید می کنند که در مطالعات طرح، چیزی تحت عنوان "سایت پشتیبان" برای طرح گردشگری آشوراده وجود ندارد. این نکته ای است که امیرعبدوس نیز ماه گذشته در پاسخ به سوال اسکان آنرا تایید کرد و اعتراف کرد که این سایت نه مجوز دارد و نه مطالعات ارزیابی.

"طرح گردشگری آشوراده" از پرفراز ونشیب ترین طرح های گردشگری ایران که از سال های دهه 70 و در "دولت سازندگی" در اذهان دولتمردان و مدیران تکنوکرات شکل گرفت. آنها می خواستند این جزیره را به "کیش شمال" تبدیل کنند. اما قوانین محیط زیستی هرگز چنین مجوزی را برای اینکار صادر نمی کردند. چرا که آشوراده، بخشی از "پناهگاه حیات وحش میانکاله، خلیج گرگان ولپوی زاغمرز" است و قوانین خاص خودش را دارد. کشمکش ها برای اجرای طرح گردشگری در آشوراده در دولت های متعدد ادامه داشت تا اینکه در دولت نهم و دهم در وسعه 380 هزار هکتار به یک تولیدکننده محصولات لبنی در گلستان و به صورت واگذاری 99 ساله سپرده شد. این کار توسط سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم متوقف شده و در ابعادی برابر با 22 هکتار کوچک شد. مساله واگذاری نیز منتفی شد و در طرح تهیه شده که ورق به ورق تحت نظارت کمیته ارزیابی سازمان انجام شد بر ساخت سازه های چوبی و سبک تاکید شد. همچنین مقرر شد هتل ها و متل ها و دیگر سازه های سنگین اقامتی را در ساحل بندرترکمن بسازند. با این همه حالا و در دولت دوازدهم همزمان با اجرایی شدن این طرح، تخلف ها یک به یک آغاز شده است؛ هرچند به نظر می رسد مدیران مازندران که متولیان منطقه هستند نظارت دقیقی بر عملکرد مجری دارند.

حال باید پرسید امیرعبدوس مدیرکل گلستان که تنها چند روز است به "سمنان" رفته است بر چه اساسی مجوز کلنگ زنی و ساخت این سایت پشتیبان بدون ارزیابی را به "سازمان همیاری شهرداری های استان گلستان" داده است؟ سوالی که ممکن است با رفتن عبدوس از گلستان به دست فراموشی سپرده شود؛ اگر چه حکایت "آشوراده" همچنان باقی است ...

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 25اسفند 1397 ، کدخبر: 17621،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین