پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۳
امام‌زاده جعفر(ع) در وسط شهر تاریخی دامغان بیش از یکسال است که در حریم خود با گودبرداری عمیقی روبه رو است که در طرح ابتدایی آن هیچ گونه گودبرداری پیش بینی نشده است اما هنگام اجرا هیأت امنا امام‌زاده و اداره اوقاف طرحی را پیش برده‌اند که مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی نیست، طرحی که اکنون از امام جمعه تا فرماندار و استاندار و شهردار و میراث فرهنگی خواستار توقف آن هستند اما ساخت و سازها همچنان ادامه ‌دارد.

شعارسال: با وجود مخالفت امام جمعه، فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی با ساخت و ساز خارج از ضوابط در اطراف امام زاده جعفر (ع) و دستور معاون استانداری مبنی بر توقف ساخت و ساز و شکایت به دادستانی ساخت و سازهای اطراف امام‌زاده جعفر(ع) همچنان ادامه دارد. حتی بر اساس دستور استانداری در یکم اسفند سال گذشته؛ که «باید ضوابط میراث فرهنگی رعایت شود و ادامه عملیات ساختمانی منوط به رفع مشکلات فنی و اداری است و اگر احداث بنای جدید به بنای اصلی آسیب می‌زند، به‌طور جدی پیگیری شود»، انتظار می‌رفت که ساخت و ساز در اطراف امام‌زاده جعفر (ع) متوقف شود، ساخت و سازی که هرچند شهرداری پروانه آن را بدون طرح مصوب میراث فرهنگی صادر کرده اما اکنون خود خواستار توقف ساخت و ساز است. حال پس از بازدید هادی احمدی  - مدیر دفتر محوطه‌ها و بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی- که خواستار توقف اجرای این ساخت و سازها و ارائه طرح مصوب به سازمان میراث فرهنگی بوده است، تنها 24 ساعت این ساخت و سازها از سوی هیأت امنا متوقف شده و بار دیگر از سر گرفته شده است. این درحالی است که فرمانداری و شهرداری هم دستور توقف صادر کرده‌اند.

علی اصغر مجد – فرماندار دامغان-در خصوص ساخت و سازهای انجام شده در اطراف امام‌زاده جعفر(ع) و چرایی این اتفاق توضیح می‌دهد:قانون مبنای عمل است و ما به قوانین میراث فرهنگی احترام می‌گذاریم و توجه به میراث فرهنگی و حفظ و نگهداری و مرمت آثار تاریخی با توجه به قدمت شهر دامغان جزو الویت‌های ما است. دامغان شهر کهن تاریخی با سابقه 7 هزار ساله است و بیش از 126 اثر ثبت ملی دارد و بیش از 500 اثر واجد ارزش را دارا است، چشمه علی، تپه حصار و مسجد تاریخانه هم که جزو شاخص‌ترین آثار این شهر هستند.

او با اشاره به این که مجموعه امام زاده جعفر(ع) هم جزو آثار شاخص این شهر است، توضیح می‌دهد: پیش از این بیمارستانی در این محدود قرار داشت که آن را آزادسازی کردیم و همه پای کار آمدند به دلیل ارزش همین امام‌زاده. معتقدیم امام‌زاده باید مانند نگینی در این شهرستان بدرخشد بنابراین از همان ابتدا که بحث ساخت و ساز مطرح بود تأکید همه مسوولان بر این بود که بر اساس طرح و نقشه مورد تأیید میراث فرهنگی فعالیت‌های عمرانی و بهسازی صورت بگیرد.

بدون مجوز میراث فرهنگی کلنگی بر زمین نمی‌خورد

وی در عین حال تأکید می‌کند که اگر اقداماتی در این محدوده انجام شده است بر اساس نظرات کارشناسی و مجوزهای میراث فرهنگی بوده است.

او می‌افزاید: اساساً مگر می‌شود بدون مجوزهای میراث فرهنگی کسی بتواند در آن محدود کلنگی بر زمین بکوبد. این مجوزها داده شده و بر اساس طرح و نقشه میراث فرهنگی کار را پیش برده‌اند. هر کجای این طرح که خلاف نظریه میراث فرهنگی هم باشد قطعا ما خودمان مانع می‌شویم که بدون طرح جامع میراث فرهنگی کار پیش نرود.

مجد در پاسخ به این پرسش که میراث فرهنگی مدعی است که مجوز صادر شده برای چنین طرحی نبوده و طرح اجراشده مورد تأیید و تصویب آنها نیست، می‌گوید: مستنداتی موجود است. اگر این مستندات نبود ادامه کار امکان‌پذیر نبود.اگر مستندات را از نزدیک ببینید تا حدودی حرفهای ما را تأیید می کنید.

تذکر اکید فرماندار به بازنگری نقشه‌ها

گفته می‌شود که جلسه فرماندار با احمدی - مدیرکل حفظ و احیای بناها میراث فرهنگی – در دوم خرداد منتج به صدور دستور توقف ساخت و ساز شده است. مجد در این باره توضیح می‌دهد:«قرار بود فعالیت متوقف شود و نقشه‌ها مجددا مورد بازنگری قرار بگیرد. تذکر اکید دادم تا این بازنگری صورت نگرفته کاری هم انجام نشود

اما اکنون برخی از کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی نگرانند که در چند روز تعطیلات پیش رو ساخت و سازها با سرعت بیشتری پیش برود، مجد در این باره اظهار می‌کند: من حتماً پیگیری و بر آنها تأکید می‌کنم که نظرات میراث فرهنگی را در اقداماتشان مد نظر داشته باشند.

گفته می‌شود که هیأت امنای امامزاده بدون اجازه و هماهنگی با میراث فرهنگی، سال گذشته اقدام به گودبرداری کردند، آنها پس از اعتراض میراث‌فرهنگی، طرح را توسط اوقاف و هیأت امنا به میراث‌فرهنگی ارائه کردند، اما طرح مورد نظر آنها رد شد. این درحالی است که پیش‌تر طرحی از سوی مشاوری که خود در حوزه میراث فرهنگی فعال بوده و جزو پیشکسواتان و صاحبنظران این حوزه به شمار می‌رود، ارائه شده است که هیچ شباهتی به طرح اجرایی هیأت امنا ندارد.

از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن

دکتر علیرضا انیسی که مشاور طرح ساخت و ساز اطراف امام‌زاده جعفر(ع) بوده است و طرح ابتدایی را ارائه داده، توضیح می‌دهد: در مورد توسعه حرم من یکسری طراحی برای فضاهای خدماتی مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه، نمازخانه، خانه سرایدار و چند باب مغازه که از ابتدا وجود داشت، انجام دادم اما ظاهراً بعدا مجوزی را هیأت امنا و اداره اوقاف از اداره میراث فرهنگی دامغان گرفته است و پس از آن یک گودبرداری عمیقی انجام داده‌اند که خیلی بیش از آن چیزی است که من در طرح دیده بودم . این نوع گودبرداری و اقدامات از نظر سازمان میراث فرهنگی کاملاً تخلف است. و به آنها اخطار داده شده که این کار باید متوقف شود و طرح به حالت اولیه بازگردد اما فعلاً در حد صحبت است و ظاهراً ساخت و سازها ادامه دارد.

او ادامه می‌دهد: باید سازمان میراث فرهنگی نظر نهایی را بدهد که هیأت امنا در چه حدی و با چه ارتفاعی و با چه طرحی مجاز به ساخت و ساز است.

طرحی که هیچ نوع گودبرداری نداشت

انیسی در پاسخ به این پرسش که گودبرداری مورد تأیید شما چند متر باید باشد، می‌گوید:اصلاً در طرح مورد نظر من هیچ نوع گودبرداری پیش‌بینی نشده است.این نظرات اوقاف و هیأت امنا است، ظاهراً شهرداری هم به طرح آنها پروانه ساخت داده‌ است.

این کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی می‌افزاید: مجوزی از سازمان میراث فرهنگی در خصوص طرح هیأت امنا صادر نشده است. رییس اداره میراث فرهنگی دامغان هم نوشته مطابق طرح بنده امکان ساخت و ساز برای هیأت امنا و اوقاف فراهم است اما اعضای هیأت امنا و اداره اوقاف بیش از حد مجاز و پیش‌بینی شده اقدام کرده‌اند.

نقشه تأیید شده‌ای از میراث فرهنگی دریافت نشده است

مصطفی یغمائیان-معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان- هم در خصوص مجوز صادر شده از سوی اداره میراث فرهنگی دامغان به خبرنگار  چنین توضیح می‌دهد:یک نامه کلی بوده از میراث فرهنگی دامغان، این درحالی است که در بافت تاریخی برگ برگ نقشه‌ها مهر زده می‌شود. قطعاً بنایی در حریم امام‌زاده‌ای با چنین درجه حساسیت هم بیش از باقی آثار مورد توجه است و باید نقشه آن مورد تأیید قرار بگیرد اما نکته اینجا است که آنها اصلاً نقشه تأیید شده‌ای ندارند و در مرحله‌ای هستند که شهرداری خودش دستور توقف صادر کرده و اکنون پیگیر آن هستیم که چرا با وجود صدور دستور توقف همچنان ساخت و ساز ادامه دارد.

او با تأکید بر این که کار تنها باید طبق روال و براساس طرح پیشنهادی مشاوری که به تأیید میراث فرهنگی رسیده است، اجرا شود، در باره این که حین گودبرداری چنین عمیق آیا به آثار تاریخی برخورد شده است، می‌گوید:تأکیدات ما بر این که مشاور باید روی این طرح کار کند بر اساس همین دغدغه‌هاست. اگر مشاور باشد و به اثری برخورد کنیم در جلسات و کمیسیون‌هایی که هست می‌تواند تأیید و رد کند و پیشنهاداتی را ارائه بدهد که فرضاً این قسمت از طرح به اثر یا حریم منظری لطمه می‌زند این قسمت باید حفظ یا مرمت شود و...

هیچ سازه معماری در این گودبرداری پیدا نشده است

معاون میراث فرهنگی استان سمنان تشریح می‌کند که هیچ سازه معماری در این گودبرداری تاکنون پیدا نشده است چرا که گودبرداری در حریم امامزاده جعفر(ع) صورت گرفته و نه در عرصه. سابق براین در اینجا مدرسه‌ای با قدمت پهلوی دوم وجود داشت که تاریخی نبوده و تخریب شده است. اما برای ساخت و ساز در همین محدوده هم باید از میراث فرهنگی بنا بر ضوابط حریم مجوز بگیرند.

ادامه ساخت و ساز منوط به رعایت ضوابط حریم و تأیید شورای فنی

وی درباره این که چرا با وجود دستور توقف شهرداری همچنان ساخت و ساز ادامه دارد، می‌گوید:باید متوقف شود. هم شهرداری نامه مکتوب داده و هم فرماندار تأیید کرده که باید ساخت و ساز متوقف شوداما متأسفانه ساخت و ساز ادامه دارد. باید طرح توسط مشاور ذی صلاح بررسی و نهایتاً به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی ارائه شود. این پروسه قانونی این ساخت و ساز است. از سوی ضوابط حریم مشخص است و باید از جانب میراث فرهنگی، شهرداری و هیأت امنا کاملاً رعایت شود.

حریم منظری سه بنای فاخر تاریخی

یغماییان با اشاره به این که پلاک در حال ساخت در عرصه امام زاده نیست، و در حریم است، اظهار می‌کند: این طرح به شهرداری ارائه شده و متأسفانه شهرداری هم صدور پروانه انجام داده است.موازی همین اتفاقات شهرداری پیگیر آن است که اتفاقات خوبی رخ بدهد. این مجموعه بنا، فقط و فقط خودش نیست و بخشی از منظر شهری را در بر می‌گیرد و در نقطه مرکزی شهر قرار دارد.

او توضیح می‌دهد که پشت این مجموعه «کاروانسرای شاع عباسی» مربوط به دوره صفوی و بقعه «چهل دخترون» وجود دارد که همه اینها با هم تشکیل یک مجموعه بنای تاریخی را می‌دهد. ما نگرانیم که اگر ساخت و ساز در چارچوب میراث فرهنگی اتفاق نیفتد و یک طرح مصوب نداشته باشد موجبات مخدوش شدن منظر را فراهم کند.

طرح مشاور مورد تأیید میراث فرهنگی سه بنای تاریخی و ورودی بازار را در برمی‌گیرد

معاون میراث فرهنگی استان سمنان در پاسخ به این پرسش که اگر یک طرح جامع از سوی میراث فرهنگی و شهرداری برای این منطقه تاریخی دیده شود، امکان تبدیل کاروانسرا به محل اقامت زائران امام‌زاده و گردشگران وجود دارد، اظهار می‌کند:الان شهرداری و مشاور بحث اصلی‌شان همین است.کل این مجموعه‌ها با هم در طرح مشاور دیده شده است. حتی قسمت‌های جنوبی خیابان که هیچ ربطی به این مجموعه‌ها هم ندارد و ورودی بازار را هم که در شرق چهارراه قرار دارد در بر می‌گیرد.

شهرداری هم خواستار متوقف شدن ساخت و ساز است

او ادامه می‌دهد: در سنوات گذشته و 50 سال اخیر شاید در این محدود اتفاقات خوبی نیفتاده و باید این بناها که خوشبختانه فرسوده و مخروبه هستند حذف و به این مجموعه‌ افزوده شود. مشاور همه این مسائل اعم از حفظ و احیا و بهره برداری و مسایل گردشگری و خدماتی را در این طرح دیده است.

وی بار دیگر تأکید می‌کند: اکنون در مرحله‌ای هستیم که شهرداری هم از هیأت امنا خواسته تا کار را متوقف کنند و به امید خدا اگر آن طرح در شواری فنی سازمان میراث فرهنگی به تأیید برسد، می‌شود گفت یک طرح همه جانبه‌ای خواهد بود که همه نکات را مورد توجه قرار داده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 12خرداد1398 ، کدخبر: 20188: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین