پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
امامزاده درب امام، آرامگاه دو امامزاده به نام های ابراهیم بطحا و زین العابدین است؛ این امامزاده در محله قدیمی سنبلستان، مجاور محله قدیمی دردشت واقع شده است و بنای تاریخی درب امام شامل دو گنبد بزرگ و کوچک و یک سردر بزرگ کاشی کاری شده از دوره سلجوقیان است و سه صحن در سه شمالی، شرقی و غربی دارد.

شعارسال: امامزاده درب امام مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در اصفهان، خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمد جعفر، کوی درب امام واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۱۳ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده درب امام، آرامگاه دو امامزاده به نام های ابراهیم بطحا و زین العابدین است که در کتاب میزان النساب، اسم و نسب زین العابدین، با چهار واسطه به حضرت امام جعفر صادق (ع) منتهی شده است.

این امامزاده در محله قدیمی سنبلستان، مجاور محله قدیمی دردشت واقع شده است؛ بنای تاریخی درب امام شامل دو گنبد بزرگ و کوچک و یک سردر بزرگ کاشی کاری شده از دوره جهانشاه قراقویونلو است و سه صحن در سه شمالی، شرقی و غربی دارد.

قسمت خارجی این بنا، روی به جانب هر سه صحن، دارای تزیینات کاشی کاری و گچ بری است و هر دو گنبد آن، مخصوصا گنبد بزرگتر، از کاشی های نفیس پوشیده شده است؛ سردر اصلی درب امام که در ضلع شمالی و مشرف به صحن شمالی است، از شاهکار های تزیینات رنگین ایرانی است که از لحاظ ظرافت صنعت کاشی کاری کم نظیر است.

بخشی از کتیبه تاریخی این سردر، در جبهه مقابل و در جانب غربی آن باقی مانده و ثلث آخر کتیبه در جانب شرقی سردر، به کلی از بین رفته است؛ در داخل بقعه ای که زیر گنبد بزرگ درب امام واقع شده است، ضریحی بر آرامگاه دو امامزاده قرار دارد.

دیوار ها و سقف آن با تزیینات گل و بوته آراسته شده اند و ازاره های اطراف آن نیز با کاشی های خشت هفت رنگ تزیین یافته اند، ولی هیچ نوع کتیبه ای در حرم وجود ندارد. درب ورودی حرم، زنجیر نفیسی دارد که بر دایره برنجی وسط آن به قطر ۱۱ سانتی متر کلمات و عباراتی نقر شده است.

در صحن غربی درب امام، پنجره هایی نفیس با گچ بری بسیار زیبا در حواشی نصب شده است. یکی از این پنجره های بی نظیر تاریخی، که با گچ ریخته شده و با شیشه های رنگین تزیین شده است، به وسیله اداره باستان شناسی اصفهان به قصر چهلستون منتقل شده و برای تماشای گردشگران، در یکی از اتاق های این کاخ نصب شده است.

یکی از رسوم جالب توجه در این امامزاده که برگرفته از داستان شفاهی در بین مردم است، نذر جالب مردمی است که برای گرفتن حاجات خود به این امامزاده می آیند.

مردم اصفهان معتقداند هرکس هر حاجتی که دارد اگر ماست و نان نذر این امامزاده کند حتما حاجتش برآورده می شود؛ مردم بر این باوراند در زمان سلطنت عباسی وقتی این دو تن امامزاده به شهر اصفهان سفر می کنند از دست ماموران عباسی به خانه یکی از مردم محله درب امام، پناه می برند و زمانیکه مشغول خوردن نان و ماستی بودند که صاحب خانه برای آنها آورده بود ماموران شاهی سرمی رسند و آنها از دست ماموران فرار می کنند اما در میانه راه دستگیر و به شهادت می رسند.

حالا براساس همین داستان مردم سالهاست که برای برآورده شدن حاجات خود بعد از زیارت این امامزاده ماست و نان در حیاط این امامزاده نذر می کنند؛ برخی معتقداند باید سه بار نذر ماست و نان بدهند تا حاجاتشان برآورده شود به طوریکه یک بار آن را پیش از برآورده شدن حاجت خود و دو تای دیگر را بعد از رسیدن به خواسته خود نذر می کنند.

امامزاده ابراهیم و زین العابدین یکی از سه امامزاده دارای شجره‌نامه و معتبرشهر اصفهان است که مردم بسیاری از دور و نزدیک هر ساله برای بازدید از این مکان متبرکه تاریخی به اصفهان سفر می کنند.

نسب این دوبزرگوار براساس شجره نامه سادات امامی «ابراهیم بن محمد بطحانی بن قاسم بن حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب» است.

قدمت این مکان که به زمان سلجوقیان بر می گردد توسط دختر جهان شاه قراقیون لو بنانهاده شد.

به گفته آقای بدیعی، خادم امامزاده درب امام، دختر جهان شاه قراقیون لو ۷۰۰ سال پیش با آمدن بر سر خاک این دو امامزاده، حاجت خود را گرفت و بنای فعلی امامزاده را بنا نهاد.

وی ادامه می دهد: پس از آن اکثر شاهزادگان زمان صفوی و ایلخانی به این مکان آمدند و گاها در این مکان مدفون هستند که از آن جمله می توان به قبر محمود افغان اشاره کرد که در یکی از رواق های این مکان متبرکه و تاریخی دفن است.

این خادم امامزاده ابراهیم و زین العابدین (ع) در خصوص تاریخچه امامزاده می‌گوید: این دو امامزاده در یک مقطعی از تاریخ به همراه کاروان بعد از شهادت امام رضا به منظور عرض تسلیت به نبیره ها و نوه های امام رضا (ع) عازم ایران شدند اما سفر آنها در حالی بود که سپاهی از ملعون عباسی و هارون رشید آنها را تا ایران تعقیب کردند.

وی بیان می کند: در این تعقیب و گریز دو امامزاده ابراهیم و زین العابدین به محله درب امام اصفهان مراجعه کردند و به نبیره ها و نوه‌های سید بن جبیر که از یاران امام حسن مجتبی (ع) بود، پناه آورد.

این خادم امامزاده ابراهیم و زین العابدین (ع) اظهار می کند: دو امامزاده در حالی به نوه های سید بن جبیر پناه آورند که سید بن جبیر به هنگام آوردن نان و ماست برای پذیرایی از آنها مشاهده کردند که امامزاده ابراهیم و زین العابدین توسط دشمنان به شهادت رسیدند و همین شد که از آن زمان تاکنون مردم برای رفع حاجات خود نان و ماست نذر دو امامزاده می کنند.

وی اعلام می کند: هرحاجت گیرنده سه تا نان و ماست نذر می کند که یکی را قبل از گرفتن حاجت ادا و دو بار نذری نان و ماست را پس از ادا شدن حاجت، بین مردم توزیع می کنند.

خادم این امامزاده می گوید: در شجره نامه امامزاده ابراهیم و زین العابدین آمده که ۱۲ امامزاده دیگر نیز در این محل خاک هستند اما محل دفن آنها مشخص نیست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری صاحب نیوز، تاریخ انتشار: 21اردیبهشت1398 ، کدخبر: 959266: www.sahebnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین