پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹
معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه محرومیت‌زدایی تلاش‌های سازنده‌ای شد. براساس آمارها روستاهای امروز با گذشته قابل‌مقایسه نیست. ۳۸ هزار روستا درحال‌حاضر از نعمت برق، آب، بهداشت، راه، آموزش و مسائل زیربنایی برخوردارند و درصدی جزئی از این نعمت‌ها بهره‌ای ندارند. ۶۰ هزار روستای آباد داریم که بیش از ۸۵ درصد آن‌ها برق دارند.
شعار سال:معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه محرومیت‌زدایی تلاش‌های سازنده‌ای شد. براساس آمارها روستاهای امروز با گذشته قابل‌مقایسه نیست. ۳۸ هزار روستا درحال‌حاضر از نعمت برق، آب، بهداشت، راه، آموزش و مسائل زیربنایی برخوردارند و درصدی جزئی از این نعمت‌ها بهره‌ای ندارند. ۶۰ هزار روستای آباد داریم که بیش از ۸۵ درصد آن‌ها برق دارند.

محمد امید دیروز در همایش روز نکوداشت دهیاری‌ها که دیروز در سالن وزارت کشور برگزار شد، عنوان کرد: این عدد گویای حرکت بزرگی است. در استان، معاونت توسعه روستایی داریم. براساس مدارک مراکز آماری و تحلیلی دنیا، ایران در عرصه روستاها منصفانه عمل کرده است. اکنون روستاهایی داریم که فاصله آن‌ها با هم ۱۰۰ کیلومتر است و شاید ۳۰ خانوار سکنه داشته باشند، ولی هم از نعمت برق و هم از آب برخوردارند که  مراکز بین‌المللی این موضوع را بدون توجیه اقتصادی دانسته است. باوجود خدمات گسترده در دولت یازدهم و دوازدهم دو خدمت ویژه ارائه شده که یکی از این خدمات گازرسانی به روستاهاست.

وی با بیان این‌که قبل از این دولت، گازرسانی کل کشور حدود ۲۰ درصد بوده و اکنون ۸۶ درصد روستاها از نعمت گاز برخوردارند، گفت: در ۹۰ درصد روستاها مراکز آی‌تی و اینترنت پرسرعت راه‌اندازی شده که ۷۰ درصد مربوط به این دولت است. باوجود این تلاش‌ها، با کاهش جمعیت روستاها روبه‌روییم و بررسی آماری نشان می‌دهد که این کاهش تأثیر بسیار ناگواری بر اشتغال و مباحث دیگر می‌گذارد.

معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست‌جمهوری بیان کرد: وزارت کشور سکاندار مبارزه با حاشیه‌نشینی است. قبل از انقلاب جمعیت روستاها ۲۱ میلیون نفر بوده که ۶۵ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شد. امروز جمعیت روستاها از ۶۵ درصد به ۲۶ درصد رسیده است. دولت کار بزرگی در زمینه اشتعال انجام داده است. از دیگر اقدامات دولت این است که توانسته دهیاری‌ها را در روستاهای کشور تشکیل دهد. روستاهای کشور  از این بابت که متولی مشخص نداشتند، همیشه ضربه می‌خوردند و امروز ۳۷ هزار و ۵۹ روستای کشور دهیار دارند.

مهاجرت روستاییان دلیل اصلی حاشیه‌نشینی در پایتخت

وزیر کشور نیز در این همایش گفت: مهم‌ترین دلیلی که باعث ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود، بی‌توجهی به روستاها و روستاییان است.

عبدالرضا رحمانی فضلی اظهار کرد: بعد از انقلاب ۲۱۰ هزار نفر مدیر در سطح روستاها داریم. وی افزود: این تعداد در روستاها از آن جهت مهم است که روستاها به‌دست خود اهالی مدیریت شود. وزیر کشور تصریح کرد: توجه به موضوعات روستا باید از این منظر باشد که روستاییان با شهرنشینان هیچ فرقی ندارند.

رحمانی فضلی گفت: این‌که روستاییان را با یک ادبیات و شهرنشینان را با یک ادبیات خطاب کنیم و دیدگاه‌های مختلفی نسبت به روستا و شهر داشته باشیم، رفتار و نگاه غلط و خطایی است، چرا‌که همه انسانیم و باید از حقوق یکسان برخوردار باشیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: از روستاییان به‌دلیل عقب‌افتادگی و توسعه‌نیافتگی روستاها نسبت به شهرها عذرخواهی می‌کنم. همه ما باید از روستاییان محترم عذرخواهی کنیم، چراکه در این زمینه کم‌کاری داشته‌ایم.

وی ادامه داد: اگر روستاییان در روستاها زندگی نکنند، ظرفیت تولید ناخالص ملی افزایش پیدا نمی‌کند و برای تولید ملی به مشکل برمی‌خوریم.

رحمانی فضلی تأکید کرد: ما به‌جای این‌که در حوزه پدافندهای مستقل هزینه‌ کنیم، بهتر است آن سرمایه را در بخش توسعه روستایی و استقرار جمعیت در روستاها هزینه کنیم تا برای مسائلی چون امنیت مرزهایمان مشکلی نداشته باشیم.

وی گفت: مهم‌ترین دلیلی که باعث حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود، بی‌توجهی به روستاها و روستاییان است. وزیرکشور گفت: برای اصلاح این مشکلات باید آن را ریشه‌یابی کنیم تا به راه‌حل این مشکل برسیم. نظامات حاکم بر کشور باعث شده که به روستاها کم‌تر از شهرها اهمیت داده شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: نظام اداری ما مشکل دارد؛ با یک نظام اداری متمرکزی روبه‌روییم که حاضر نیست هیچ اختیاراتی را واگذار کند و به همین دلیل همیشه به مشکل برخورده‌ایم. باید بگویم که این نظام اداری غلط است.

وی گفت: نظام پولی و بانکی ما به‌دنبال تعادل و توازن نیست، بلکه به‌فکر سوددهی است؛ این نظام به‌شدت ایراد دارد و باعث می‌شود اکثر طرح‌ها و برنامه‌ها اجرا نشود.

وزیر کشور گفت: نظام مالیاتی باوجود تمامی مواردی که برای توسعه و تعادل در برنامه‌هایش گفته است، هیچ رابطه‌ای با تعادل و توسعه، به‌ویژه در روستاها، ندارد و باید در تمامی این نظام‌ها نگاه جهادی و انقلابی در جریان باشد تا تغییر چشمگیری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: نگاهی که با فروش نفت بتوانیم وضعیت مالی کشور را مدیریت کنیم، نگاه اشتباهی است، چراکه اگر بتوانیم نفت خود را با قیمت بالا بفروشیم، فقط از خرج روزمره و عادی کشور برمی‌آییم، پس باید نگاه دوم در میان باشد؛ یعنی مبتنی بر ظرفیت‌های موجود مناطق روستایی و منطقه‌ای فعالیت کنیم و درآمد داشته باشیم.

رحمانی فضلی تأکید کرد: اگر شوراها در روستاها تشکیل می‌شود و اگر دهیاری‌ها به‌عنوان مدیریت روستاها رأس کار می‌آیند، باید مدیریت یکپارچه داشته و نقشی در هزینه‌کرد منابع روستایی داشته باشند که البته تا به امروز دهیاری‌ها این نقش را نداشته‌اند.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار پرونده تخلفی مسکن در کشوهای مجریان قانون است که بروند آن خانه‌ها را خراب کنند.

وزیر کشور گفت: نمی‌گوییم اگر افراد دوست دارند در روستاها خانه‌سازی کنند، حق ندارند و کارشان اشتباه است، بلکه می‌گوییم، با نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست و نهادهای دیگر، در هر کجا از کشور که می‌خواهند خانه بسازند و به‌ازای درخت‌هایی که می‌خواهند تخریب کنند، محیط سرسبز ایجاد کنند و در تعامل با دستگاه‌های مربوطه در روستاها و مناطق خوش‌ آب‌ و‌ هوا به ساخت‌و‌ساز بپردازند.

رحمانی فضلی گفت: مدیریت‌های ما اشتباه است؛ برای مثال می‌گویند این مقدار بودجه را به یک دهیاری می‌دهیم و از طرف دیگر آموزش و پرورش می‌گویند باید یک مدرسه با تجهیزات کامل در روستا ساخته شود که هزینه‌کرد آن مدرسه بسیار بیش‌تر از بودجه دهیاری است. اجازه نمی‌دهیم در هر منطقه بومی‌سازی اجرا شود و این ایراد است.

وی گفت: به این دلیل می‌گویم مدیریت دهیاری‌ها ایراد دارد که ما چندهزار روستا داریم که امکانات کامل ازجمله آب، برق، گاز و... را دارند، ولی خانواده‌ای در آن روستاها نیست و این نشان می‌دهد هزینه‌ها را در راه درستی هزینه نکرده‌ایم.

اصلاح آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌ها به زودی در دولت

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این همایش اعلام کرد: موضوع اصلاح آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌ها و آیین‌نامه اجرایی قانون شوراها به زودی در هیئت وزیران مطرح می‌شود.

سعید رضا جندقیان اظهار کرد: ۶۵۰ طرح درآمدزا و اشتغال‌زای دهیاری‌ها برای اعطای تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: لایحه دهیاری‌ها به تازگی در کمیسیون کلان‌شهرهای دولت تأیید شده و به زودی نیز در جلسه هیئت وزیران مطرح می‌شود.

به گفته جندقیان، موضوع اصلاح آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌ها و آیین نامه اجرایی قانون شوراها که به تازگی در کمیسیون اجتماعی دولت تأیید شده، به زودی در جلسه هیئت وزیران مطرح می‌شود.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها همچنین اظهار کرد: در زمان فعالیت شوراهای پنجم روستا، 5/72 درصد دهیاران دوره چهارم در سمت خود ابقا و حدود پنج درصد نیز در روستای دیگری در سمت دهیاری مشغول به کار شدند.

توسعه روستایی در گرو نگاه ویژه به سرمایه انسانی

مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری تهران نیز در این همایش گفت: دهیاران و شوراهای روستایی در مقایسه با شوراهای شهر و شهرداری‌ها، نهادهای نوپایی هستند که به‌دلیل دوری از انحرافات احتمالی، نیاز به آموزش و پژوهش مستمر دارند و طبعاً این امر نیز به تخصیص بودجه و منابع نیاز خواهد داشت.

معصومه پرندوار اظهار داشت: افتخار میزبانی سردمداران و سکانداران توسعه روستایی را داریم و بنده به‌عنوان کوچک‌ترین عضو از خانواده مدیران روستایی کشور و به‌نمایندگی از سایر تلاشگران عرصه مدیریت روستایی، مواردی را مطرح و از عزیزان درخواست دارم با همراهی و خرد جمعی در جهت رفع موانع گام‌ برداریم.

 وی افزود: نخستین موضوع بحث تقویت جایگاه دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور است و توسعه روستایی امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر با نگاه ویژه به سرمایه‌های انسانی.

پرندوار تصریح کرد: مدیران روستایی، حلقه‌های اتصال و ارتباط بین دولت و جوامع محلی هستند و امید است تا مساعدت در جهت تقویت این جایگاه از سوی همه دستگاه‌ها صورت بپذیرد. براساس آمار رسمی، ۲۷ تا۳۰ درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند و این میزان در برخی استان‌ها به بیش از ۴۰ درصد نیز می‌رسد.

 مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری تهران، خاطرنشان کرد: متأسفانه شعارهای توسعه‌ای بسیاری وجود دارد و در عمل، نگاه‌های توسعه‌یافته‌ای را شاهد نیستیم. متأسفانه دفاتر امور روستایی در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان که جایگاه بسیار خوبی برای طرح مسائل و مشکلات مردم، خصوصاً روستاییان داشته، حضور ندارند. برهمین‌اساس از متولیان این امر درخواست می‌کنم اعضای دفاتر امور روستایی نیز از اعضای ‌اصلی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان باشند.

 پرندوار یادآور شد: 16 کارگروه در استانداری‌ها به چهار کارگروه تبدیل شده که دفاتر استانداری‌ها در آن، تنها به‌عنوان دبیر حضور داشتند و درحال‌حاضر در یک کارگروه به‌صورت موقت عضوند.

 وی تأکید داشت: نمی‌توان از مدیران کل روستایی انتظار معجزه داشت و نمی‌شود یک مدیر روستایی  توسعه‌گرا باشد، ولی سیستم توسعه‌گرا نداشته باشد.

 وی ادامه داد: کاستی‌ها در حوزه امکانات، تعدد و پراکندگی روستاها و در بعضی موارد، صعب‌العبوربودن مناطق روستایی، زحمات و کار مدیران روستایی را دوچندان می‌کند‌. نظارت از وظایف اصلی تمامی استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها بوده و براین‌اساس، پیشنهاد من این است که نظر مدیران روستایی هم در توزیع منابع متمرکز دهیاری‌ها در استان‌ها در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری تهران خاطرنشان کرد: برای توسعه متوازن در روستاها باید تمام منابع خود را براساس سرانه‌های جمعیتی توزیع کنیم. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم کار توزیع عادلانه درآمدها براساس شاخصه‌های توسعه صورت گیرد.

پرندوار در ادامه سخنان خود، ضمن تقدیر از حضور وزیر کشور در جمع دهیاران و مدیران روستایی کشور، بیان داشت: امیدواریم با نگاه توسعه‌ای و نافذی که شما در حوزه روستایی دارید، بتوانیم براساس سیاست‌های دولت و خط‌مشی‌های توسعه پایدار و متوازن روستایی به نتایج مطلوبی دست یابیم.

 مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری تهران یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه روستایی، بحث مشخص‌نبودن شرح وظایف و حیطه عملکرد ادارات فعال در عرصه روستایی فعال است. ٢٢ ارگان در حوزه روستایی فعالند و در تصویب طرح‌های هادی روستایی تلاشی مستمر دارند.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه دچار ضعف شدیم که با روح حاکمیتی و نظارتی وزارت کشور در تعارض است؛ برای مثال، تهیه و ابلاغ طرح‌های هادی روستایی را به نهاد دیگری واگذار کرده‌ایم و این مسأله با روح نظارتی وزارت کشور تداخل دارد.

 پرندوار در پایان‌ نیز تأکید کرد: دستگاه‌های خدمت‌رسان موظف به ارائه خدمات در حوزه روستایی هستند، اما از زمانی‌که ارزش افزوده از حوزه دهیاری‌ها آمده، نگاه و توجه این دستگاه‌ها در خدمت‌رسانی به روستاها کاهش یافته است‌. این امر گاهی دهیاران را که آخرین حلقه ارتباط بی‌واسطه و چهره‌به‌چهره مردم هستند، دچار نقصان و ضرر کرده است.

حریم اراضی روستای ملک‌آباد مشخص نیست

دهیار روستای ملک‌آباد هم در این همایش گفت: یکی از مشکلات عمده روستای ملک‌آباد مشخص نبودن حریم اراضی است و متأسفانه اداره اوقاف اراضی قولنامه‌ای را تعیین تکلیف نمی‌کند.

فائزه حسینی افزود: درحال‌حاضر برخی از اراضی دارای چند مالک است که مشکلات بسیاری را برای روستاییان فراهم کرده. وی با انتقاد از وجود بوروکراسی در سازمان‌ها گفت: برخی از اراضی با گذشت چند سال از بازنگری طرح هادی هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند.

وی افزود: روستای ملک‌آباد پتانسیل بالایی برای اجرای طرح‌های آموزشی، بهداشتی و... دارد که در صورت تخصیص اعتبار این مهم ممکن می‌شود.

روستای ملک‌آباد از نبود زیرساخت‌های مناسب رنج می‌برد

دهیار روستای ملک‌آباد شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان هم با اشاره به وجود مشکلات بی‌شمار در این روستا گفت: روستای ملک‌آباد از زیرساخت‌های خدمات‌رسانی مناسبی در زمینه برق، آب، خدمات درمانی و... برخوردار نیست و مدرسه روستا امکانات آموزشی مناسبی ندارد.

رقیه ربوشه افزود: نبود راه‌های ارتباطی مناسب نیز یکی دیگر از دغدغه‌های مردم روستای ملک‌آباد است که از مسئولان می‌خواهیم رفع این مشکل را در برنامه‌های کاری خود قرار دهند. همچنین در صورت تخصیص تسهیلات کم‌بهره قادر خواهیم بود خدمات بیش‌تری را به مردم روستا ارائه دهیم.  

روستای گز شرقی نیازمند توجه مسئولان

دهیار روستای گز شرقی از توابع شهرستان بندرگز با اشاره به مشکلات متعدد روستاها گفت: از سال 97 اعتبارات دهیاری‌ها حذف شد و اگر این اعتبارات دوباره تزریق شود، دهیاری‌ها می‌توانند خدمات بهتر و مطلوب‌تری را به مردم ارائه دهند. روستاهای گز شرقی نیازمند توجه بیش‌تری است و انتظار داریم از محل اعتبارات کمک‌هایی به این روستا اختصاص یابد.

محمدرضا دودانگی افزود: عدم تخصیص اعتبارات مناسب برای توسعه روستاها و نبود امنیت شغلی انگیزه بسیاری را از دهیاران را از بین برده است. اکنون به‌مدت 16 سال است که دهیار روستای درگزشرقی هستم، ولی امیدی به آینده شغلی خود ندارم.

بوروکراسی اداری سدی برابر رفع مشکلات روستاییان

دهیار شهرستان شمیرانات از استان تهران نیز گفت: متأسفانه هنوز ادارات شهرستانی و استانی، دهیاران و دهیاری‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و این امر سبب می‌شود که در پیگیری روند کارهای اجرایی و اداری ارباب رجوع بوروکراسی به‌وجود آید که در این زمینه باید تدبیری اساسی اندیشیده شود.

حمزه صفا در گفت‌وگو با «سبزینه» نبود امنیت شغلی را یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی دهیاران نام برد و افزود: دهیاران امنیت شغلی ندارند و برای توسعه روستاها همه باید از دهیاران حمایت کنیم.

شرایط بازگشت دهقانان و کشاورزان به روستاها فراهم شود

دهیار روستای سلمان‌آباد از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامین استان تهران هم گفت: باید به‌سمتی برویم که دهقانان و کشاورزانی که از روستاها مهاجرت کرده‌اند، بار دیگر به روستا بازگردند. متأسفانه درحال‌حاضر روستاهای ما دهقانان خود را از دست داده‌اند‌ و به‌جای آن عده‌ای خوش‌نشین که دغدغه‌های روستاییان را ندارند، وارد روستاها شده‌اند.

علی عرب‌سالاری افزود: از ابتدای تأسیس دهیاری‌ها یک دوگانگی در عملکرد شوراها و دهیاری‌ها دیده می‌شد که درحال‌حاضر شرایط بهبودیافته و وظایف هرکدام مشخص است. درحال‌حاضر نسبت به گذشته تعامل شوراها و دهیاران بهتر شده است.

کمبود برنامه‌های آموزشی برای دهیاران

دهیار روستای قلعه‌چم از توابع بخش سلفچگان استان قم نیز گفت: دهیاران باید با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند و تلاش خود را برای توسعه روستاها به‌کار گیرند.

غلامعلی صادقی افزود: جایگاه دهیار در برنامه اداری روستا باید تعریف شود و این‌که دهیارها طی یک‌بازه زمانی دوره‌های خاصی را می‌گذرانند و سپس کنار گذاشته می‌شوند، انگیزه آن‌ها را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود هزینه‌های انجام شده برای آموزش آن دهیار از بین برود. همچنین برنامه‌های مشاوره و آموزشی مربوط به دهیاران بسیار کم است.

وی افزود: برای رفع مشکل کنونی ابتدا باید امنیت شغلی را برای دهیاران فراهم کرد تا آن‌ها بتوانند با برنامه‌ریزی مناسب و آینده‌نگری در این زمینه فعالیت کنند.

عدم دسترسی یک‌هزار و 500 نفر به درمانگاه

دهیار روستای طالقان از توابع بخش سلفچگان استان قم نیز گفت: بیش از پنج‌سال است که به‌عنوان دهیار روستای طالقان مشغول به‌کار هستم و طی این مدت تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌ام که خدمات مناسبی را به مردم روستا ارائه دهم و امیدوارم توانسته‌ باشم انتظارات مردم روستا را تا حدودی برآورده کنم.

مهدی لطفعلی‌خانی با اشاره به مشکلات پیش ‌روی روستای طالقان افزود: روستای طالقان با یک‌هزار و 500 نفر جمعیت فاقد یک درمانگاه مناسب و سرانه فضای سبز روستا بسیار ناچیز است. با توجه به این‌که روستای طالقان دارای مرکزیت است و از حدود هشت روستای برای امر آموزش و تحصیل به روستای ما مراجعه می‌کنند، فضای آموزشی بسیار کم است، البته در سال گذشته یکی از خیران مدرسه‌ساز اقدام به احداث یک واحد آموزشی در روستا کرد. امیدواریم با تلاش مسئولان مشکلات روستاها به‌زودی برطرف شود.

همایش روز دهیاری‌ها دیروز ۱۷ تیر ماه با حضور وزیر کشور، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست‌جمهوری در وزارت کشور برگزار و از دهیاران نمونه کشور با اهدای تندیس تقدیر شد.

دهیار روستای ملک‌آباد:

حریم اراضی روستای ملک‌آباد مشخص نیست

دهیار روستای ملک‌آباد گفت: یکی از مشکلات عمده روستای ملک‌آباد مشخص نبودن حریم اراضی است. متأسفانه اداره اوقاف اراضی قلنامه‌ای را تعیین تکلیف نمی‌کند.

فائزه حسینی افزود: درحال‌حاضر برخی از اراضی دارای چند مالک است که مشکلات بسیاری را برای روستاییان فراهم کرده است. وی با انتقاد از وجود بوروکراسی اداری در سازمان‌ها گفت: برخی از اراضی با گذشت چند سال از بازنگری طرح هادی هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند.

دهیار روستای ملک‌آباد افزود: روستای ملک‌آباد پتانسیل بالایی برای اجرای طرح‌های آموزشی، بهداستی و... دارد که در صورت تخصیص اعتبار این مهم ممکن می‌شود.

دهیار روستای ملک‌آباد شهرستان ایرانشهر:

روستای ملک‌آباد از نبود زیرساخت‌های مناسب رنج می‌برد

دهیار روستای ملک‌آباد شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود مشکلات بی‌شمار در این روستا گفت: روستای ملک‌آباد از زیرساخت‌های خدمات‌رسانی مناسبی در زمینه برق، آب، خدمات درمانی و... برخوردار نیست و مدرسه روستا امکانات آموزشی مناسبی ندارد.

رقیه ربوشه افزود: نبود راه‌های ارتباطی مناسب نیز یکی دیگر از دغدغه‌های مردم روستای ملک‌آباد است که از مسئولان می‌خواهیم رفع این مشکل را در برنامه‌های کاری خود قرار دهند. همچنین در صورت تخصیص تسهیلات کم‌بهره قادر خواهیم بود خدمات بیش‌تری را به مردم روستا ارائه دهیم.  

دهیار روستای گزشرقی شهرستان بندرگز عنوان کرد

روستای گزشرقی نیازمند توجه مسئولان

دهیار روستای گزشرقی شهرستان بندرگز با اشاره به مشکلات متعدد روستاها گفت: از سال 97 اعتبارات دهیاری‌ها حذف شد و اگر این اعتبارات دوباره تزریق شود دهیاری‌ها می‌توانند خدمات بهتر و مطلوب‌تری را به مردم ارائه دهند. روستاهای گزشرقی نیازمند توجه بیش‌تری است و انتظار داریم از محل اعتبارات کمک‌هایی به این روستا اختصاص یابد.

محمدرضا دودانگی افزود: عدم تخصیص اعتبارات مناسب برای توسعه روستاها و نبود امنیت شغلی انگیزه بسیاری را از دهیاران را از بین برده است. اکنون به‌مدت 16 سال است که دهیار روستای درگزشرقی هستم؛ ولی امیدی به آینده شغلی خود ندارم.

دهیار شهرستان شمیرانات استان تهران خبر داد

بوروکراسی اداری سدی برابر رفع مشکلات روستاییان

دهیار شهرستان شمیرانات استان تهران گفت: متأسفانه هنوز ادارات شهرستانی و استانی، دهیاران و دهیاری‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند. این امر سبب می‌شود که در پیگیری روند کارهای اجرایی و اداری ارباب رجوع بوروکراسی اداری به‌وجود آید که در این زمینه باید تدبیری اساسی اندیشیده شود.

حمزه صفا نبود امنیت شغلی را یکی دیگر از مشکلات پیش‌رو دهیاران نام برد و افزود: دهیاران امنیت شغلی ندارند و برای توسعه روستاها همه باید تلاش کنیم.

دهیار روستای سلمان‌آباد

شرایط بازگشت دهقانان و کشاورزان به روستاها فراهم شود

دهیار روستای سلمان‌آباد از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامین استان تهران گفت: باید به‌سمتی برویم که دهقانان و کشاورزانی که از روستاها مهاجرت کرده‌اند، بار دیگر به روستا بازگردند. متأسفانه درحال‌حاضر روستاهای ما دهقانان خود را از دست داده‌ و به‌جای آن عده‌ای خوش‌نشین که دغدغه‌های روستاییان را ندارند، وارد روستاها شده‌اند.

علی عرب‌سالاری افزود: از ابتدای تأسیس دهیاری‌ها یک دوگانگی در عملکرد شوراها و دهیاری‌ها دیده می‌شد که درحال‌حاضر شرایط بهبودیافته و وظایف هرکدام مشخص است. درحال‌حاضر نسبت به گذشته تعامل شوراها و دهیاران بهتر شده است

دهیار روستای طالقان توابع بخش سلفچگان استان قم:

عدم دسترسی یک‌هزار و 500 نفر به درمانگاه

دهیار روستای طالقان توابع بخش سلفچگان استان قم گفت: بیش از پنج‌سال است که به‌عنوان دهیار روستای طالقان مشغول به‌کار هستم و طی این مدت تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌ام که خدمات مناسبی را به مردم روستا ارائه دهم و امیدوارم توانسته‌ باشم انتظارات مردم روستا را تا حدودی برآورده کنم.

مهدی لطفعلی‌خانی با اشاره به مشکلات پیش‌روی روستای طالقان افزود: روستای طالقان با یک‌هزار و 500 نفر جمعیت فاقد یک درمانگاه مناسب است و سرانه فضای سبز روستا بسیار ناچیز است. با توجه به این‌که روستای طالقان دارای مرکزیت است و از حدود هشت روستای برای امر آموزش و تحصیل به روستای ما مراجعه می‌کنند فضای آموزشی بسیار کم است، البته در سال گذشته یکی از خیران مدرسه‌ساز اقدام به احداث یک واحد آموزشی در روستا کرد. امیدواریم با تلاش مسئولان مشکلات فرآروی روستاها به‌زودی برطرف شود.

دهیار روستای قلعه‌چم توابع بخش سلفچگان استان قم عنوان کرد

کمبود برنامه‌های آموزشی برای دهیاران

دهیار روستای قلعه‌چم توابع بخش سلفچگان استان قم، گفت: دهیاران باید با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند و تلاش خود را برای توسعه روستاها به‌کار گیرند.

غلامعلی صادقی در گفت‌وگو با «سبزینه» افزود: جایگاه دهیار در برنامه اداری روستا باید تعریف شود و این‌که دهیارها طی یک‌بازه زمانی دوره‌های خاصی را می‌گذرانند و سپس کنار گذاشته می‌شوند، انگیزه آن‌ها را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود هزینه‌های انجام شده برای آموزش آن دهیار از بین برود. همچنین برنامه‌های مشاوره و آموزشی مربوط به دهیاران بسیار کم است.

وی افزود: برای رفع مشکل کنونی در ابتدا باید امنیت شغلی را برای دهیاران فراهم کرد تا آن‌ها بتوانند با برنامه‌ریزی مناسب و آینده‌نگری در این زمینه فعالیت کنند.

دهیار روستای خلج‌آباد بخش سلفچگان شهرستان قم:

مدیریت واحدی در روستاها وجود ندارد

دهیار روستای خلج‌آباد بخش سلفچگان شهرستان قم با اشاره به این‌که برخی از مشکلات پایه و اساس تمام دغدغه‌های روستاییان محسوب می‌شود، گفت: تعدد تصمیم‌گیری برای روستاها یکی از مشکلات اصلی دهیاران است. به‌عبارتی دستگاه‌های اجرایی بسیاری برای مدیریت روستاها تصمیم‌گیری می‌کنند و متأسفانه مدیریت واحدی در روستاها وجود ندارد.

مهدی کربلایی افزود: در صورتی که متولی روستا فقط یک نهاد واحد باشد، بسیاری از مشکلات خودبه‌خود برطرف می‌شود. تعدد تصمیم‌گیری‌ها در روستا سبب ایجاد موازی‌کاری در اجرای برخی از برنامه‌ها می‌شود و درحال‌حاضر بسیاری از مسائل مربوط به روستاها به اداراتی واگذار شده که به‌صورت تخصصی در این زمینه فعالیت ندارند.

وی با انتقاد از غفلت مسئولان نسبت به اقتصاد روستا افزود: اقتصاد و تولید روستا پایه و اساس اقتصاد کشور است که انتظار می‌رود مسئولان مربوطه به این موضوع توجه بسیار داشته باشند.

دهیار روستای همدانک بخش بوستان شهرستان بهارستان استان تهران

عدم اجرای طرح هادی مانع توسعه روستای همدانک

دهیار روستای همدانک بخش بوستان شهرستان بهارستان استان تهران با انتقاد از اجرایی نشدن طرح هادی در روستاها گفت: عدم اجرای طرح هادی یکی از مشکلات اساسی این روستا‌ست که مانع توسعه و پیشرفت آن شده است. با توجه به توافقاتی که در گذشته صورت گرفته هنوز این طرح عملیاتی نشده است که برنامه‌ریزی برای روستا را با مشکل مواجه کرده است.

حسین لطفی‌طلب با بیان این‌که با حمایت مسئولان ازجمله فرماندار همدانک برنامه‌های بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در این روستا فراهم شده، افزود: با تملک زمین‌هایی برای ایجاد اشتغال جوانان قدم‌های خوبی برداشته شده که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. همچنین در زمینه تأمین آب شرب روستا با مشکل روبه‌رو هستیم که امیدواریم بخشدار و فرماندار همدانک نسبت به‌رفع این مشکل اقدام کنند.

دهیار بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه استان تهران

اقتصاد روستا مورد غفلت واقع شده است

دهیار بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه استان تهران گفت: روستاها نقش مؤثری در توسعه و رونق اقتصادی کشور دارند، ولی متأسفانه مشکلاتی همچون عدم امنیت شغلی انگیزه آن‌ها را برای ادامه فعالیت بسیار کم می‌کند. باید برای دهیاران امنیت شغلی را فراهم کنیم و فرد جدیدی که انتخاب می‌شود اشراف بر مباحث روستا داشته باشد.

زهرا اسفندیاری افزود: متأسفانه اقتصاد روستا مورد غفلت واقع شده و در گذشته شهرها وابسته به تولیدات روستا بود، اما امروزه روستا وابسته به شهر شده و خدماتی که شایسته روستایی باشد ارائه نشده؛ لذا شاهد مهاجرت زیاد روستاییان به شهرها هستیم. هرچند برنامه‌های خوبی در دستورکار دولت برای معیشت روستاییان است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ،تاریخ انتشار:18تیر1398،کدخبر:71913،sabzineh.org
اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، معاون توسعه روستایی مناطق محروم ، محرومیت زدایی روستایی ، برخورداری روستاها از آب برق و بهداشت ، زیرساخت های روستایی ، آبادی روستاها ، محمد امید ، همایش نکوداشت دهیاری ها ، توسعه روستایی ، گازرسانی به روستاها ، برخورداری روستاها از آی تی ، برخورداری روستاها از گاز ، مبارزه با حاشیه نشینی ، تشکیل دهیاری ها ، مهاجرت روستاییان به شهرها ، عبدالرضا رحمانی فضلی ، بی توجهی به روستاها ، توسعه نیافتگی روستایی ، خانه سازی در روستاها ، اصلاح آیین نامه استخدامی دهیاری ها ، آیین نامه استخدامی دهیاری ها ، سعید رضا جندقیان ، معصومه پرندوار ، فائزه حسینی ، زیرساخت های روستای ملک آباد ، روستای ملک آباد ، رقیه ربوشه ، روستای گز شرقی ، محمد رضا دودانگی ، رفع مشکلات روستاییان ، علی عرب سالاری ، برنامه های آموزشی برای دهیاران ، غلامعلی صادقی ، مهدی لطفعلی خانی ، امنیت شغلی برای روستاییان ، روستای طالقان ، اجرای طرح هادی ، حسین لطفی طلب ، زهرا اسفندیاری ، توجه به اقتصاد روستا
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین