پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 15
کد خبر: ۲۲۴۷۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
دکتر احسان قمری، تحلیلگر مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه: در حالیکه مقرر بوده است که در یک دوره زمانی مشخص ،تعداد رایرنان بازرگانی از ۱۵ به ۳۰ نفر افزایش یافته و دو برابر گردد ، این تعداد در حال حاضر به ۵ نفر کاهش یافته و فقط در کشورهای عراق ، ارمنستان . ترکیه ، پاکستان و عمان شاهد فعالیت رایزنان بازرگانی هستیم .

شعار سال:در حالیکه مقرر بوده است که در یک دوره زمانی مشخص ،تعداد رایرنان بازرگانی از ۱۵ به ۳۰ نفر افزایش یافته و دو برابر گردد ، این تعداد در حال حاضر به ۵ نفر کاهش یافته و فقط در کشورهای عراق ، ارمنستان . ترکیه  ، پاکستان و عمان شاهد فعالیت رایزنان بازرگانی هستیم.

دکتر احسان قمری، تحلیلگر مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه: در حالیکه مقرر بوده است که در یک دوره زمانی مشخص، تعداد رایزنان بازرگانی از ۱۵ به ۳۰ نفر افزایش یافته و دو برابر گردد، این تعداد در حال حاضر به ۵ نفر کاهش یافته و فقط در کشورهای عراق، ارمنستان، ترکیه، پاکستان و عمان شاهد فعالیت رایزنان بازرگانی هستیم. این در حالیست که رایزن جانشین در افغانستان هنوز مشخص نشده و در آینده نزدیک، ماموریت رایزن بازرگانی فعلی در عمان نیز پایان خواهد یافت.
به دنبال تاسیس سازمان توسعه تجارت ایران در دهه ۸۰ و بر اساس تجربه سایر سازمان‌های توسعه تجارت دنیا از جمله جترو و کترا ، قرار بود بیشتر فعالیت این سازمان برون مرزی بوده و علاوه بر رایزنان بازرگانی، دفاتر بازرگانی با حضور نیروهای متخصص سازمان توسعه تجارت ایران در بازارهای هدف ایجاد شود. همچنین اندیشه و دیدگاه اولیه در خصوص تعیین کشورهای هدف بسیار جامع بود و تقریبا کلیه قار‌ه‌ها را در بر می‌گرفت. در جنوب شرق آسیا، چین ، مالزی و اندونزی، در آفریقا،کنیا در شرق، نیجریه در غرب ، آفریقای جنوبی در جنوب و تونس و الجزایر در شمال به عنوان هابهای قاره ای انتخاب شدند . کشورهای همسایه و بازارهای هدف همچون عراق ، افغانستان ، پاکستان ، کویت ، امارات متحده عربی ، روسیه ، ارمنستان ، قزاقستان ، ترکمنستان و آذربایجان نیز مورد توجه قرار گرفتند . در اروپا هم ایتالیا و در قاره آمریکا هم ونزوئلا مورد توجه قرار گرفته و رایزنان در دوره هایی به این کشورها اعزام شده اند. .
نکته بسیار مهم و تاثیرگذار در بحث رایزنان بازرگانی که مغفول مانده و به جای توجه به آن به حواشی قابل حل از جمله بحثهای بودجه ای پرداخته می شود تداخل وظایف رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران و وابستگان اقتصادی وزارت امورخارجه است که علیرغم پیگیربهای متعدد و البته تعاملات قابل قبول میان وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه ، بعضا شاهد عدم هماهنگی در سطوح پایینی به علت عدم توجیه شرح وظایف هستیم.
اصولا هر فعالیت سیاسی و اقتصادی حاکمیتی در خارج از مرزهای کشور با مسوولیت سفرا بوده و لازم است تفکیک وظایف میان وابستگان اقتصادی و رایزنان بازرگانی توسط ایشان مدیریت گردد. وابستگان اقتصادی در بخشهای کلان اقتصادی و سیاستهای کلی و حتی مسائل اقتصادی میان دولتها ذیمدخل هستند در حالیکه وظایف رایزنان بازرگانی جزیی تر بوده و در سطح خرد و بنگاه نسبت به حل مشکلات تجاری تجار و بازرگانان در بازارهای هدف اقدام می نمایند . پرواضح است که هماهنگی میان این دو بخش یعنی رایزنی بازرگانی و وابستگی اقتصادی ضروری است و در سایه همدلی ایشان ، می‌توان انتظار داشت که مشکلات فرارو مرتفع گردد.
در شرایط فعلی و وجود تحریم‌های گسترده علیه کشور، نقش دیپلماسی اقتصادی و تجاری بسیار مهم بوده و حضور افراد متخصص و کارشناس در بازارهای هدف ضرورتی انکار ناپذیر است. مهم نیست عنوان نماینده کشور، رایزن بازرگانی باشد یا وابسته اقتصادی. آنچه اهمیت دارد حضور مستمر در بازار و بررسی مشکلات و معضلات به صورت رودررو و همچنین استفاده از همه ابزارهای اقتصادی و سیاسی در چارچوب منافع ملی است. با توجه به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امورخارجه و برنامه ریزی وزارت امور خارجه در مباحث اقتصادی حاکمیتی به نظر می‌رسد لازم است هماهنگی و معاضدت بیشتری میان وزارتخانه‌های متولی و همچنین تشکل‌های بازرگانی از جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در خصوص استفاده از فرصت حضور نمایندگی‌های بازرگانی در کشورهای هدف تجاری صورت پذیرفته تا از این رهگذر بتوانیم از تجربه سایر کشورها در خصوص استفاده بهینه از نیروهای متخصص و کارشناس استفاده نماییم. بی شک حضور رایزنان اقتصادی و بازرگانی، در بازارهای هدف، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بوده و منافع آن از هزینه‌های آن بیشتر می‌باشد ؛ ضمن آنکه هزینه‌های حضور مستقیم در بازارهای خارجی نسبت به منافع آن بسیار محدود بوده و می‌توان با برنامه ریزی مناسب‌، دغدغه هزینه‌ها را نیز برطرف نمود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نود اقتصادی ،تاریخ انتشار:12مرداد1398،کدخبر:2122373،www.90eghtesadi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
0
با این وضعیت تحریمها دیگه رابطه بازرگانی واقعا معنا پیدا نمیکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین