پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
امیرمحمود حریرچی جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: در کشور ما در هر موضوعی چه سیاسی، چه اجتماعی و چه فرهنگی سانسور بسیار زیاد است. صدا و سیمای ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی خودش عامل ایجاد حاشیه و خط قرمز است. تا زمانی که رسانه ملی گزینشی برخورد کند مردم گزینه ای جز اینکه به سراغ خط قرمز بروند ندارند.

شعارسال: امیرمحمود حریرچی جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: در کشور ما در هر موضوعی چه سیاسی، چه اجتماعی و چه فرهنگی سانسور بسیار زیاد است. صدا و سیمای ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی خودش عامل ایجاد حاشیه و خط قرمز است. تا زمانی که رسانه ملی گزینشی برخورد کند مردم گزینه ای جز اینکه به سراغ خط قرمز بروند ندارند.

امیر محمود حریرچی جامعه شناس درمورد دلیل حساسیت مردم به خطوط قرمز گفت: زمانی که در جامعه شفافیت وجود نداشته باشد و همه چیز سانسور شود کنجکاوی مردم برای کسب اطلاعات و اخبار گوناگون بیشتر می شود. مثلا مسائلی که در حاشیه اتفاق می افتد و ما از آنها به عنوان افشاگری یاد می کنیم برای مردم جذاب است. کسب آگاهی یک نیاز برای مردم است و اگر ما اخبار را با شفافیت به گوش مردم نرسانیم آنها برای کسب آن دچار عطش می شوند.

وی ادامه داد: در کشورهای خارجی درمورد مسائل روزمره کشورشان میزگردهایی تشکیل می دهند و درموردشان صحبت می کنند اما در کشور ما نه تنها اینگونه نیست حتی خود صدا و سیما هم حاشیه ساز است. برای مثال یکی از ضعف های اخیر صدا و سیما پوشش دقیق دادگاه محمدعلی نجفی بود. این موضوعات یک عدم اعتماد در مردم به وجود می آورد. اگر رسانه ملی گزینشی برخورد کند مردم گزینه ای جز اینکه به سراغ خط قرمز بروند ندارند.

این جامعه شناس در مورد علاقه مردم به فیلم ها و سریال های خشن بیان داشت: جامعه ما به لحاظ اخلاقی رو به نزول است. انسان هایی که هر روز در جامعه در حال پرخاشگری هستند طبیعتا فیلم هایی که سازگار با رفتارشان باشد را انتخاب می کنند. متاسفانه الان کودکان ما به راحتی به انواع و اقسام مدیا دسترسی دارند و می توانند هر فیلمی در هر ژانری را ببینند.

حریرچی در ادامه افزود: جامعه ما به دلیل وضعیت اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارد. مردم متوقع شدند و هر کس می خواهد پول بیشتری به دست بیاورد تا زندگی شا را بگذراند. این دغدغه ها باعث شده پرخاشگر شوند و زود از کوره در بروند. همین مسائل ذائقه و سلیقه مخاطب را تغییر می دهد و اینگونه می شود که اگر فیلمسازی محتوای خشن بسازد بیشتر می فروشد.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار داشت: متاسفانه در شرایط کنونی بدی که مردم جامعه قرار دارند، بین فیلمسازان رقابت به وجود آمده که هر کسی فیلمی بسازد که الفاط رکیک تر، رفتارهای خارج از عرف، خشن و... در آن وجود داشته باشد موفق تر است و از نظر گیشه بهتر می فروشد. به طور کلی سقوط اخلاق در جامعه باعث رونق گرفتن چنین فیلم ها و سریال هایی شده است.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 16 شهریور 1398 ، کدخبر:893893  www.borna.news ،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین