پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۷۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
طی چند روز گذشته برخی از هنرپیشه‌ها در صفحات مجازی خود اعلام کردند تا زمانی که سیاست‌های صداوسیما، سیاست‌های فعلی باشد، دیگر با صداوسیما همکاری نمی‌کنند. پیش از این هم چندین مجری با این سازمان خداحافظی کرده بودند.
شعار سال: طی چند روز گذشته برخی از هنرپیشه‌ها در صفحات مجازی خود اعلام کردند تا زمانی که سیاست‌های صداوسیما، سیاست‌های فعلی باشد، دیگر با صداوسیما همکاری نمی‌کنند. پیش از این هم چندین مجری با این سازمان خداحافظی کرده بودند. از سوی دیگر، این رسانه هم به صورت خودخواسته دیگر تمایلی درخصوص همکاری با برخی چهره‌های مطرح و باسابقه خود نداشته است. حال این پرسش مهم مطرح می‌شود که چرا رسانه مهمی مثل صداوسیما که یک رسانه ملی است، نیرو‌های انسانی که مهم‌ترین عنصر هر سازمانی هستند را اینچنین از دست می‌دهد.

یک روز پرویز پرستویی، روزی احسان کرمی، روز دیگر عادل فردوسی‌پور، فردایش رشیدپور و فرداترش یک هنرمند دیگر... هر چند وقت یکبار همکاری مجری یا هنرمندی با صداوسیما قطع می‌شود، برخی خودخواسته و برخی دیگر بالاجبار! حالا هم چندی است که پس از پخش یک برنامه تلویزیونی و تمسخر هنرمندان توسط مجری‌اش، موج جدیدی در میان هنرمندان به راه افتاده که در پی آن تصمیم به پایان دادن همکاری با این سازمان گرفته‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد روند از دست دادن نیرو‌های انسانی در این سازمان ادامه‌دار باشد.

صداوسیما کپی برنامه‌های ماهواره‌ای را به خوردِ ملت می‌دهد

روزگاری سریال‌هایی مثل امام علی، مختار، روشن‌تر از خاموشی، سلطان و شبان، سربداران، در چشم باد و... از تلویزیون پخش می‌شد، اما امروز دیگر خبری از این سریال‌های فاخر نیست. زمانی مثلث شیشه‌ای و صندلی داغ از این رسانه پخش می‌شد، اما حالا به جایش برنامه‌های متوسط با مجریانی بعضا کم‌اطلاع روی آنتن می‌رود. دورانی شهیدی‌فر و فردوسی‌پور مجریان محبوب بودند و حالا...، اما چه بر سر این رسانه آمده که اینچنین با دست خود نیروهایش را به دست باد می‌سپارد؟ جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون در‌این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: صداوسیمای کشور درواقع سال‌ها است که به دلیل نوع مدیریت حاکم بر آن و تغییرات مکرری که در این عرصه به وقوع پیوسته و همچنین جایگزین شدن نیرو‌های کمتر کارآمد و کارشناس به جای مدیران رسانه‌ای در تلویزیون، سمت و سوی تولیدات، مناسبات و حتی اداره‌اش دچار تغییرات فراوان شده است.
 
روزگاری نه‌چندان دور در همین تلویزیون، با تمام فراز‌ها و فرود‌ها و کاستی‌هایش، هنرمندان تراز اول به تولید فیلم و سریال‌های فاخر می‌پرداختند. افزون بر این، برنامه‌های اجتماعی-فرهنگی این رسانه از قدرت و قوت فرهنگی و رعایت استاندارد‌های هنری برخوردار بود. اما به موازات حرکاتی که اشاره شد و عدم استفاده مناسب از نیرو‌های کارآمد خود سازمان، بسیاری از هنرمندان به دلایل مختلف همکاری خود را از سال‌های دور با این سازمان قطع کردند تا در فضایی خارج از آن مثل شبکه نمایش خانگی به تولید فیلم و سریال فرهنگی بپردازند.

او ادامه می‌دهد: باز هم در همین عرصه شاهدیم به دلیل نگرش غلط برخی از مسئولان تلویزیون، تقلید و کپی‌سازی از برنامه‌های ماهواره‌ای در تلویزیون چنان شدت گرفته که بخش اعظم نیرو‌های فعال و کارآمد این رسانه در حوزه تولید و برنامه‌سازی عملا بیکار مانده‌اند. درواقع به‌جای آنکه تلویزیون همسو با سال رونق تولید، دست هنر، هنرمند، فرهنگ و اصحاب فرهنگ را بگیرد، با اختصاص هزینه‌های سرشار و استفاده از اسپانسر برنامه‌ها را کپی کرده و به خورد ملت می‌دهد! این اوضاع نابسامانی که در صداوسیما جریان دارد، زمینه را برای قهر بعضی و ورود برخی هنرمندان درجه چندم به تلویزیون باز کرده تا با توجه به حضور آن‌ها در این رسانه، آنتن خود را با سریال‌ها و برنامه‌های متوسط کپی‌شده از برنامه‌های دست‌چندم ماهواره‌ای پر کند! بدیهی است صداوسیما که قرار بود به عنوان دانشگاه جامعه در عرصه فرهنگسازی کشور بدرخشد، با فاصله گرفتن از مردم و هنرمندان و ندانم‌کاری‌های مدیریتی، اوضاع بسامانی نداشته باشد.

اما ادامه‌دار بودن این رفتار چه پیامی برای صداوسیما دارد؟ این منتقد می‌گوید: در جریان‌های روز‌ها و ماه‌های اخیر که جامعه نیازمند اطلاع‌یابی درست، هم‌گامی و همسویی ملی با به اصطلاح رسانه ملی است، ما به عنوان مخاطبان این رسانه برخلاف انتظار شاهد فعالیت‌های شفاف و هدفمند در جهت آرمان‌های جامعه نبودیم. به همین دلیل قشر‌هایی از مردم درباره این رسانه دل‌نگران هستند و در ادامه اقدام‌های صداوسیما و همچنین عدم پرداخت به‌موقع بخشی از وعده‌های مسئولان تلویزیون در مورد بدهی‌های خود به هنرمندان، فضا به گونه‌ای رقم خورده که بخشی از هنرمندان کشور در مقابل بعضی اقدام‌های صداوسیما موضع‌گیری کرده و اعلام کردند با این رسانه همکاری نخواهند کرد. جدا از اهداف شخصی، گروهی و حتی سیاسی‌ای که ممکن است پشت این حرکت برخی از تحریم‌کنندگان تلویزیون نهفته باشد، همین حرکت زنگ خطری است برای دست‌اندرکاران سیما تا با بازنگری به برنامه‌ها و اهداف و عملکرد خود، جایگاه‌شان را در جامعه به درستی یافته و در مسیر اصلاح کاستی‌های خود و پاسخگویی شایسته به نیاز‌ها و سلیقه‌ها و فرهنگ جامعه به حرکت درآیند. در هر حال این اعتراض و عدم همکاری بخشی از هنرمندان اگر نتیجه مثبتی هم برای حوزه فرهنگ و هنر کشور نداشته باشد، حداقل زنگ بیدارباشی برای صداوسیما است تا شاید به این وسیله به مردم و اهداف مردمی نزدیک‌تر شوند.

تلویزیون مردمی بیندیشد

موضع‌گیری‌های مشخص سیاسی صداوسیما در چند سال اخیر کاملا مشهود بوده تا آنجا که مورد انتقاد جدی افکار عمومی قرار گرفته است. از سوی دیگر می‌بینیم که هر روز این سازمان بخشی از نیرو‌های خبره خود را هم از دست می‌دهد، با این وضعیت دورنمای این رسانه که نام رسانه ملی را هم یدک می‌کشد چه خواهد بود؟ آذین می‌گوید: بدیهی است که حرکت ملی با حرکت سیاسی و جناحی متفاوت است. در حرکت ملی باید منافع و مصالح ملت مورد توجه قرار بگیرد. چنانچه صداوسیما بخواهد به این روند نامطلوب و غلط خود ادامه دهد، طبیعی است که با ریزش انبوه مخاطبان و طرد شدن در میان مردم افزون بر جدا شدن برخی از هنرمندان از خود مواجه شوند. حرکتی که صداوسیما در سال‌های اخیر در پیش گرفته که شاخصه آن دور شدن از واقعیت‌های جامعه است، به نوعی تلقی دست‌اندرکاران آن به جای برداشت‌ها و ارائه واقعیت‌ها و راهکار‌های مناسب برخورد با مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به‌نوعی تلقی سیاسی محسوب شده و تنها بازده آن می‌تواند انزوای بیشتر تلویزیون و دور شدن مردم از این رسانه و روی آوردن آن‌ها به شبکه‌های دیگر ازجمله شبکه‌های ماهواره‌ای باشد؛ بنابراین تا بیش از این دیر نشده اگر تلویزیون می‌خواهد در کنار مردم باقی بماند باید مردمی باشد، مردمی بیندیشد و برای مردم از تمام امکاناتش در جهت برنامه‌سازی مناسب بهره بگیرد.

مدت‌ها است که فاصله بخشی از بدنه جامعه با رسانه ملی در حال افزایش است و بی‌شک از دست رفتن مخاطب، اتفاق میمونی برای هیچ رسانه‌ای نخواهد بود. از آنجایی بسیاری رسانه‌های خارجی درپی جذب مخاطبان داخلی و ارائه سیاست‌های خود در پس برنامه‌هایش به این افراد است، به نظر می‌رسد رسانه ملی باید نگاهی دوباره درباره سیاستگذاری‌های خود درخصوص برخورد با نیرو‌های خود و همچنین مردم بیندازد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 17 آذر 1398، کدخبر: 148589 ، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین