پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
پخش مصاحبه مدیرعامل کیش ایر با همجه‌ای از انتقادات در دو محور درصد فروش بلیت‌های چارتری و اجاره سه فروند هواپیمای خارجی همراه بود. گزارش حاضر، این هجمه را در جند سناریو، مورد بحث و بررسی قرار داده و در ابعاد مختلف، نقد نموده است.
شعار سال: پخش مصاحبه مدیرعامل کیش ایر با همجه‌ای از انتقادات در دو محور درصد فروش بلیت‌های چارتری و اجاره سه فروند هواپیمای خارجی همراه بود. گزارش حاضر، این هجمه را در جند سناریو، مورد بحث و بررسی قرار داده و در ابعاد مختلف، نقد نموده است.

بعد از انتشار خبر مصاحبه دکتر شرفبافی مدیر عامل کیش ایر در رسانه‌های محتلف، حجمی غیرمتعارف از انتقادات با دو محور نقد برنامه کاهش بلیط چارتری از ۷۰ درصد به ۵۰ درصد در کیش ایر و دوم، نقد اجاره ناوگان برزیلی، در فضای رسانه‌ای کشور، منتشر شد. رویدادی که ضمن ایجاد خوشحالی برای اثبات فعال، هوشیار و حساس بودن فضای رسانه‌ای کشور، باعث زدن تلنگر‌هایی جهت علت یابی این حجم غیرمتعارف از حساسیت‌ها و نقد‌ها گردید.

برررسی عقبه انتشار اخبار حوزه هوانوردی کشور (از داغ‌ترین اخبار تا خبر‌های متعارف / از اخبار تخصصی تا اخبار عمومی و عامه پسند)، به راحتی نشان دهنده غیرعادی و نامتعارف بودن این سبک از موضع گیری‌ها است. بر این اساس، داستان را می‌بایست با رویکرد سناریوسازی دنباله گیری نموده و با گمانه زنی‌های مستمر، ابعاد این رخداد را واکاوی نمود. جمع بندی مباحث کارشناسی مطرح در فضای مجازی، نظرات بیان شده توسط برخی از صاحب نظران و نشانه یابی متون انتقادی منتشر شده، می‌تواند در قالب چند سناریوی خاص، مورد گمانه زنی واقع شود:

*** سناریوی اول) ریشه یابی در نقد هما: گروهی از کارشناسان معتقدند که علت حساسیت‌های انتقادی نسبت به سخنان دکتر شرفبافی را می‌بایست در بخش از بیانات شان در خصوص هما جستجو کرد. ایشان با ذکر موردی عملکرد خود در دوره مدیریت بر هما و تصحیح برخی از ادعا‌ها و مصادره به مطلوب شدن برخی از عملکرد‌ها (نظیر بیلان مثبت مالی هما در سال ۹۷، رفع مشکل استقراض برای پرداخت حقوق، تامین ارز مورد نیاز این ایرلاین، تامین ناوگان و …..)، شرایط را برای گرایش برخی از افراد به هجمه غیر مستقیم، فراهم می‌کنند.

*** سناریوی دوم) توانمندی یک خانم و آینده روشن ارتقا شغلی وی: گروهی دیگر از کارشناسان، علت این حجم حساسیت و هجمه را در توانمندی‌های یک مدیر خانم فعال در حوزه هوانوردی کشور و آینده نسبتا معلوم ارتقا شغلی وی می‌بینند. در واقع، با نمایان شدن عملکرد‌های موثر ایشان برای سایرین، فضای تاریک و منفعل حاکم در برخی بخش‌های صنعت هوانوردی، روشن شده و عمق فاجعه خود را نشان می‌دهد؛ لذا، نقد منجر به تخریب دکتر شرفبافی، می‌تواند شرط اساسی بقای برخی از افراد باشد.

*** سناریوی سوم) حساسیت بالا و تقابلی شهروندان و رسانه ها، نسبت به برخی مباحث و رویداد‌های صنعت هوانوردی: متاسفانه کم توجهی‌های مکرر و عدم پاسخگویی مسئولانه نسبت به برخی از رویداد‌ها و تصمیم گیری‌های مطرح در صنعت هوانوردی کشور، آنهم بشکلی تاریخی، باعث ایجاد روحیه تقابل گرایانه در شهروندان و برخی از رسانه‌ها شده است. بعنوان نمونه بحث تاخیر پرواز‌ها، بحث پیاده نشدن برخی از مسافران از هواپیما، بحث قیمت گذاری بلیت پرواز، بحث فروش بلیت چارتری و ……... نمونه هائی برای اثبات این ادعا است. در چنین شرایطی، عموم مدیران صنعت هوانوردی، تمایل به بیان گذرا و مبهم تصمیمات خود در رسانه دارند؛ لذا زمانی که یک مدیر بشکل شفاف در خصوص یک یا چند برنامه صحبت می‌کند، بشکل طبیعی می‌تواند با نقد و حساسیت افکار عمومی مواجه شود.

*** سایر سناریوها) …….

همانگونه که ملاحظه می‌شود، نقد و حساسیت به صحبت‌های دکتر شرفبافی را می‌توان از منظر‌های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار داد و با مصداق یابی‌های مستمر، گرایشات به سمت یک یا چند سناریوی موجود یا تدوین سناریو‌های جدید را دنباله گیری کرد.

اجاره هواپیمای برزیلی آرزوی خیلی از آقایان بود، اما یک خانم توانست!

رسانه معظم دانا، در نوعی قضاوت عجولانه بیان داشت که: وعده خرید بوئینگ و ایرباس به اجاره هواپیمای برزیلی ختم شد (اینجا). هرچند این رسانه در گزارش تهیه شده، بشدت گله‌مند از برجام و وعده‌های برجامی خرید هواپیما و متمایل به نقد آقای آخوندی (وزیر وقت راه و شهرسازی) است، اما در انتهای گزارش، تیغ نقد را سمت خبر دکتر شرفبافی گرفته و در قیاسی مع الفارق، خرید بوئینگ و ایرباس را در مقابل اجاره هواپیمای برزیلی قرار داده و عملکرد شرفبافی را زیر سوال برده است.

در خصوص غیر منصفانه بودن این نقد، همان بس که بدانیم:

*** خرید هواپیما حتی در زمانی که شرفبافی در هما حضور داشتند، ارتباط مستقیمی به ایشان نداشته و مستقیما توسط کارگروهی مستقل و بشدت متمرکز که توسط وزیر وقت انتخاب شده بوند، دنباله گیری می‌شد (در صورت نیاز، امکان افشای نام سر تیم این گروه وجود دارد).

*** مسائل سیاسی و دیپلماتیک در کشور ایران، مسائل بالا دست حوزه‌های اقتصادی و فنی محسوب می‌شوند، لذا طبیعی است که هرگونه تغییر در حوزه‌های بالادستی، بشدت حوزه‌های پائین دستی و اجرائی را تحت تاثیر قرار داده و نمی‌توان خرده‌ای در این خصوص بر لغو برنامه‌های خرید هواپیما وارد دانست. اتفاقا باید نقد را متوجه سازمان هواپیمائی کشوری و نداشتن برنامه راهبردی و نقشه راه مشخص برای فعالیت چابک در موقعیت‌ها و بستر‌ها در حال تغییر مستمر دانست.

*** همه اهل فن و مطلعین صنعت هوانوردی کشور می‌دانند که ورود برخی از ناوگان جدید به برخی از ایرلاین‌ها، صرفا نوعی تعارف و شوی تبلیغاتی بوده و صرفا نوعی خرید ایرلاین‌های داخلی از یکدیگر می‌باشد. در چنین شرایطی، مدیر یک ایرلاین توانسته است، اقدام به اجاره چهار فروند هواپیمای خارجی برای افزایش سرویس دهی‌ها کند. رویدادی که آرزوی خیلی از مدیران در سایر ایرلاین‌ها است.

بر اساس توضیحات بالا و با بهره مندی از نفسی سلیم و رعایت چارچوب تقوای فردی، باید قضاوت نمود و پاسخگو بود که آیا این حجم از زحمات، استحقاق نقد را دارد یا تشویق و تحسین را؟
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایرلاین پرس، تاریخ انتشار: 1 دی 1398، کدخبر: 257113 ، www.airlinepress.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین