پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
این روزها صحبت از بازگشت مجدد دکترحمیدرضا آصفی به هیأت‌مدیره باشگاه استقلال است، به همین بهانه و همچنین شهادت سپهبدحاج قاسم سلیمانی سراغ او رفتیم. دکتر آصفی در این گفت‌وگو بی‌آنکه بخواهد پرده‌پوشی کند به سوالات مطرح شده با شفافیت پاسخ داد. او درباره شهادت سردار سلیمانی حرف‌هایش را شروع کرد و سپس به موضوع استقلال و اتفاقات و حواشی پیرامون این تیم پرداخت.

شعار سال : پس از منتفی شدن حضور استراماچونی در استقلال، فرهاد مجیدی، بازیکن محبوب و سابق آبی‌ها بار دیگر هدایت این تیم را بر عهده گرفت. فرهاد هفته گذشته پس از توافق نهایی با مدیران استقلال، به دلیل نارضایتی هواداران، در صفحه اینستاگرام خود از منتفی شدن حضورش در استقلال خبر داد و عنوان کرد تا زمانی که طرفداران او را نخواهند باز نمی‌گردد اما درست یک هفته بعد و با نیامدن قطعی استراماچونی، او در دقیقه ۹۰ سرمربی استقلال شد. در همین ارتباط «وطن امروز» با دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و عضو سابق هیات‌مدیره استقلال گفت‌و‌گویی داشته است. همچنین درباره موضوع روز جهان یعنی شهادت سردار قاسم سلیمانی که دنیا را تحت تأثیر قرار داد با دکتر آصفی صحبت کردیم.

* به عنوان سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، با شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی چه احساسی داشتید؟
حادثه دردآوری بود. برای خواندن فاتحه داشتم به امامزاده عبدالله می‌رفتم که خبر شهادت سردار سلیمانی را شنیدم؛ شوک شدم و باور نمی‌کردم. اول فکر کردم از دروغ‌هایی است که برخی کانال‌ها منتشر می‌کنند اما وقتی مطمئن شدم حیرت کردم. فکر می‌کنم هر کسی این خبر را شنید در شوک عمیق فرو رفت. سردار سلیمانی یک فرد سیاسی- نظامی - فرهنگی‌ بود. خاکی‌ بودنش، اعتماد به نفسش و باورهایش از ویژگی‌های خوب او بود. شهادت او حادثه تلخی نه‌تنها برای ایران، بلکه برای جبهه مقاومت است.
 
* خاطره‌ای از سردار دارید؟
زمانی که در وزارت امور خارجه بودم، جلسات متعددی با سردار سلیمانی داشتیم؛ بویژه درباره موضوعات مربوط به افغانستان و عراق، چون درباره این 2 کشور او درگیر بود. او فهم سیاسی بالایی داشت و با شناخت کامل از منطقه و به دور از احساسات نظر می‌داد. نظراتش هم مورد توجه قرار می‌گرفت.
 
* قرار بر این است انتقام سختی بابت این حادثه تلخ گرفته شود.
نمی‌دانم انتقام چگونه خواهد بود اما چیزی که گفته شده این است که این انتقام قوی، محکم و دردآور خواهد بود. البته زمان آن باید با هوشیاری و با توجه به امکانات و بر اصل غافلگیری باشد. باید صبر کرد تا کسانی که مسؤولیت دارند درباره آن تصمیم بگیرند.
 
* صحبت‌های‌مان را با موضوع باشگاه استقلال ادامه دهیم. 3 هفته مذاکره برای بازگرداندن استراماچونی، مربی ایتالیایی استقلال به جایی نرسید و کارش با این تیم تمام شد؛ مقصر نیامدن این مربی چه کسی یا کسانی بودند؟
من همان هفته اول که او از ایران رفت گفتم ایشان دیگر بازنخواهد گشت و باید رهایش کنیم. چون کار غیر‌اخلاقی و غیر‌حرفه‌ای انجام داد. مربی حرفه‌ای روز مسابقه تیمش را رها نمی‌کند. اول خود او مقصر بود و دوم مسؤولان استقلال که گذاشتند کار به اینجا بکشد. البته وزارت ورزش و وزارت امور خارجه هم نباید از خودشان هزینه می‌کردند، چون این بدعتی می‌شود که تیم‌های دیگر هم انتظار کمک خواهند داشت.
 
* مدیران استقلال ۳ روز در دوحه قطر با وکلای استراماچونی جلسه گذاشتند که فایده‌ای هم نداشت، البته شایعه شده بود اصلا جلسه‌ای تشکیل نشده و استقلالی‌ها دروغ می‌گویند!
در این زمینه به مدیران استقلال اعتماد می‌کنم و جلسه برگزار شده است اما آقای استراماچونی نمی‌خواست به ایران بازگردد. 
 
* این اتفاق در باشگاه پرسپولیس هم رخ داده و کالدرون هم ممکن است هرگز به ایران بازنگردد.
امیدوارم این اتفاق تکرار نشود. 2 تیم استقلال و پرسپولیس افتخار این کشور هستند و نباید بگذاریم به بحران برسند. اگر پرسپولیس هم مثل استقلال سرمربی‌اش بازنگردد این تیم هم صدمه خواهد دید.
 
* چطور می‌شود مربیان خارجی‌ مثل ویلموتس، کی‌روش، استراماچونی و کالدرون همگی به راحتی ایران را برای همیشه ترک می‌کنند؟
2 علت دارد؛ یکی اینکه مدیران ما قراردادها را بد می‌نویسند و از کسی کمک نمی‌گیرند. دوم اینکه مدیران به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند. به هر حال کسانی که با خارجی‌ها قرارداد می‌بندند باید شرایط کشور را بسنجند. منابع مالی و امکانات تیم را ببینند و بعد قرارداد امضا کنند. خارجی‌ها مثل ایرانی‌ها نیستند و پول‌شان را سر ساعت می‌خواهند. آنها مثل مرحوم دهداری و امیر آصفی، امیر قلعه‌نویی، منصور پورحیدری و... نیستند که گذشت داشته باشند یا حتی پولی هم نگیرند.
 
* همه این مربیان می‌گویند مسؤولان فوتبالی ما دروغ می‌گویند.
من اعتقاد ندارم و به خودم هم جرأت نمی‌دهم بگویم مسؤولان ما دروغ می‌گویند. من فقط می‌گویم مسؤولان ما ممکن است سوء‌محاسبه راجع به دریافت‌ها و پرداخت‌ها داشته باشند و دچار اشتباه شده باشند.
 
* فرهاد مجیدی با وجود نارضایتی هواداران استقلال، جانشین استراماچونی شد؛ نظر شما درباره این انتخاب چیست؟
نظر هیأت‌مدیره بوده است که فرهاد مجیدی سرمربی استقلال باشد و باید هم احترام گذاشت. باید به مجیدی فرصت داد خودش را اثبات کند. از پیش‌داوری و قضاوت قبل از حضور در میدان خودداری کنیم. همه هواداران باید حمایت و کمک کنند تا او موفق شود. هیأت‌مدیره هم با توجه به شرایط موجود به این گزینه رسیده است و آرزوی موفقیت برای مجیدی و هیأت‌مدیره استقلال دارم.
 
* صحبت از هیأت‌مدیره استقلال شد؛ به شما هم پیشنهاد عضویت در هیأت‌مدیره این تیم شده بود؟
بله! با من صحبت کرده بودند. ابتدا هم بر این باور بودم که استقلال نیاز دارد و باید کمک کنم. حتی چراغ سبز هم نشان داده بودم اما گرفتاری‌های فکری و شغلی‌ام طوری است که اجازه نداد. شرایط استقلال طوری است که باید تمام‌وقت در اختیارش بود، من هم واقعیتش این شرایط را نداشتم که همه فکر و انرژی‌ام را برای این تیم بگذارم. به‌رغم اینکه وزارت ورزش به من اعتماد کرد و از محبت آنها هم ممنون هستم اما چند روز پیش از حضور در هیأت‌مدیره استقلال عذرخواهی کردم.
 
* این خیلی خوب است که شما صندلی را تحت هر شرایطی نمی‌خواهید؛ برخلاف شما خیلی‌ها با وجود ناکارآمدی همچنان در هیأت‌مدیره استقلال حضور دارند.
الان هر کسی که چه به استقلال و چه به پرسپولیس می‌رود، باید تمام وقت خودش را وقف تیم کند. نمی‌شود تنها هفته‌ای 5-4 ساعت زمان برای تیم گذاشت. شاید برای برخی‌ها حضور در باشگاه‌‌های استقلال و پرسپولیس نام و معروفیت بیاورد اما بدون انرژی و وقت گذاشتن، حضورشان مفید نخواهد بود.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز ، تاریخ انتشار 16 دی 98 ، کد خبر :214854 ، vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین