پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵

بررسی علل پایین‌بودن حجم مراودات تجاری ایران با پاکستان

پاکستان همسایه شرقی ایران است که در طول سال بیش‌ از ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد، اما کم‌تر از یک‌ درصد از این نیاز خود را از طریق محصولات ایرانی تأمین می‌کند. براساس بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران در سال ۲۰۱۸، پاکستان ۸۴ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته که از این عدد ۲۴ میلیارد دلار مربوط به صادرات این کشور است و ۶۰ میلیارد دلار نیز به واردات اختصاص داشته. همچنین به‌رغم این‌که ایران با این کشور مرز زمینی مشترک و همچنین نزدیکی فرهنگی و اقتصادی دارد، اما آمارهای تجارت میان دو کشور نشان می‌دهد که صادرات و واردات میان این دو همسایه عدد بسیار محدودی است.

شعار سال: کارشناسان دلایل مختلفی را برای این موضوع عنوان می‌کنند؛ ازجمله نبود دیپلماسی فعال اقتصادی و همچنین بی‌توجهی به بازار هدف و نیازسنجی که باعث شده در تجارت با کشور پاکستان چندان موفق نباشیم. این در شرایطی است که به‌گفته کارشناسان هدف از دیپلماسی صرفاً سیاسی نیست، بلکه مقدمه‌ای است برای این‌که بتوان به منافع اقتصادی دست یافت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در خصوص دلایل کم‌بودن حجم مراودات تجاری ایران و پاکستان گفت: قاعدتاً از ظرفیت‌های دو طرف کم‌تر استفاده شده است که بخشی از آن به‌دلیل محرومیت سیستان‌وبلوچستان و مرزهای ماست که بسیاری از مبادلات بین کشورها را در مناطق و استان‌های نزدیک و همجوار شکل می‌دهد.

علی شریعتی‌مقدم اظهار داشت: در حقیقت به‌دلیل محرومیتی که در سیستان‌وبلوچستان داریم، میزان مراودات تجاری ایران و پاکستان در مقایسه با آنچه که در غرب کشور اتفاق می‌افتد، بسیار کم است و نتوانسته رشد کند.

شریعتی‌مقدم افزود: نکته بعدی این است که روابط دو کشور از مسائل سیاسی نیز بسیار تأثیرپذیر است، به‌خصوص ایران که اقتصادش تا حد زیادی از سیاست تأثیر می‌پذیرد و روابطش را بیش‌تر براساس سیاست تنظیم می‌کند. به همین دلیل و نیز به‌علت رابطه نزدیکی‌ای که ما با عراق و ترکیه داریم، حجم تجارتمان با این کشورها نسبت به پاکستان به‌مراتب بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: برای محصولات ایرانی و به‌خصوص محصولات بخش کشاورزی روی بازار پاکستان کم‌تر کار شده و به‌تبع آن از ظرفیت‌های موجود کم‌تر استفاده شده است.

 

در نیازسنجی بازار پاکستان خوب عمل نکرده‌ایم

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز در پاسخ به این سوال که چرا مراودات تجاری ایران و پاکستان به‌‌رغم داشتن مرز زمینی و اشتراکات فرهنگی تا این حد کم است، گفت: این موضوع درواقع به بسترها و توانمندی‌های پاکستان برمی‌گرد؛ برای مثال در زمینه انرژی‌ قطعاً می‌توانیم با این کشور مراوداتی داشته باشیم.

عباس آرگون در گفت‌وگو با «سبزینه» اظهار داشت: برای موفق‌شدن در این راه باید دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم تا این ارتباط بیش‌تر شود؛ یعنی نه فقط درمورد پاکستان بلکه در ارتباط با سایر کشورهای همسایه به جز عراق نیز به همین نسبت از فرصت‌های موجود بهینه استفاده نکرده‌ایم.

آرگون خاطرنشان کرد: درواقع نبود دیپلماسی فعال اقتصادی و همچنین بی‌توجهی به بازار هدف و  نیازسنجی  باعث شده که در تجارت با کشور پاکستان چندان موفق نباشیم.

وی افزود: نیازسنجی بازار هدف و این‌که بازار موردنظر چه کالاهایی را نیاز دارد، می‌تواند به ما کمک کند که این نوع تعاملات را داشته باشیم و برای افزایش صادرات گام‌های جدی برداریم.

آرگون در خصوص مشکلات نقل و انتقال پول نیز گفت: با پاکستان نیز قطعاً مثل اکثر کشورها مشکلات نقل و انتقال پول داریم و به‌دلیل تحریم‌ها همه کشورها در بحث نقل‌وانتقال پول با ما محدودیت دارند.

وی با بیان این‌که همه کشورها با توجه به این‌که نمی‌خواهند روابطشان را با دیگر کشورها از دست بدهند، قطعاً از تحریم‌ها علیه ما به‌نوعی تبعیت می‌کنند، افزود: باوجوداین، بازار پاکستان بازار خوبی است و نزدیکی و قرابت فرهنگی ما با این کشور یک فرصت است که می‌توانیم صادراتمان را توسعه دهیم.

 این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: با توجه به این‌که عمده مزیت‌های ما عمدتاً در حوزه انرژی، فرش، صنایع‌دستی، صنایع غذایی، خشکبار و... است، بنابراین با فراهم کردن بسترها و شناخت بازار هدفی مانند پاکستان می‌توان برای افزایش صادرات اقدامات موثری انجام داد.                                      

 آرگون در ادامه به اهمیت دیپلماسی در توسعه صادرات اشاره کرد و افزود: دیپلماسی قطعاً نقش ویژه‌ای دارد و باید تسهیل‌کننده امور باشد؛ یعنی باید روابط سیاسی خوبی داشته باشیم و در کنار آن توسعه اقتصادی را پیگیری کنیم.

وی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا دیپلماسی فعال سیاسی ایجاد می‌کنند تا بتوانند کالاهایشان را صادر و کالاهای مورد نیازشان را تأمین کنند. درواقع هدف از این دیپلماسی صرفاً سیاسی نیست، بلکه مقدمه‌ای است برای این‌که بتوانند به منافعی که دارند، دست پیدا کنند.

 

افزایش مبادلات با حذف موانع تجارت

یک عضو دیگر اتاق بزرگانی ایران و رئیس انجمن تولیدکنندگان سم نیز گفت: حذف موانع تجارت و حرکت به سوی تجارت آزاد، افزایش مبادلات ایران و پاکستان را به همراه دارد. در حوزه فعالیت صنف خود، تا جایی که اطلاع دارم، در بحث کود و سم هیچ رابطه تجاری با پاکستان نداریم؛ چراکه پاکستان تولیدکننده تکنیکال سموم نیست و خود واردکننده سم از کشورهای هند و چین است.

مسعود گیل‌آبادی در گفت‌وگو با «سبزینه» اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به این‌که دولت برای تولید سم و کود داخلی ارز چهارهزار و 200 تومانی تخصیص داده است، اجازه صادرات آن را نیز نداریم؛ چراکه به آن یارانه تعلق گرفته است و درنتیجه باید در بازار داخل مصرف شود. به این ترتیب حجم صادرات کود و سم از ایران به پاکستان نیز صفر است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم افزود: با این تفاسیر درصورت آزادسازی مجوز صادرات، می‌توانیم با این کشور مراوده داشته باشیم و کود و سم داخلی‌ خود را به این کشور صادر کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ: 14 اسفند 98، کد خبر: 81971، www.sabzineh.org

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین