پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 17
کد خبر: ۲۷۱۰۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
یک کارشناس اقتصادی در واکنش به جدیدترین گزارش شاپرک درباره سهم هر ایرانی از کارتخوان‌های فعال در کشور گفت: با توجه به تعداد صنوف فعال در کشور، تعداد کارتخوان‌های موجود رقمی غیر طبیعی نیست ضمن اینکه در صورت وجود نظارت و حسابرسی‌های مالیاتی این امر نمی‌تواند یک تهدید در نظام بانکی تلقی شود. دستگاه کارتخوان
شعار سال: سحر گلی زاده، جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی شاپرک در خصوص سرانه و ضریب نفوذ ابزار‌های کارتخوان فروشگاهی حاکی از آن است که در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۸ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۲۴۹ دستگاه کارتخوان فعال بوده است که با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور یعنی ۵۹ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۷۴۲ نفر که متقاضی دریافت خدمات بانکی و پرداخت هستند، به ازای هر ۷.۱ ایرانی (۷ ایرانی) یک دستگاه کارتخوان فعال و دارای تراکنش در کشور وجود داشته است.

در این میان این سوال مطرح است که آیا این میزان کارتخوان در جامعه ایران زیاد نیست و این امر نمی‌تواند عملیات سفطه بازانه را در اقتصاد کشور بیشتر کند. آیا نصب این میزان کارتخوان می‌تواند به شفافیت بیشتر درباره درآمد‌ها و مالیات بیانجامد؟

هادی حق شناس در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک اعم از سوپرمارکت‌ها و ... حساب‌هایشان را در یک بانک متمرکز نمی‌کنند گفت: اکنون حدود ۴۰ بانک دولتی و نیمه دولتی و موسسات اعتباری در کشور وجود دارد که اگر از مجموع حدود ۴ میلیون صنوف عرضه کالا و خدمات، به طور میانگین ۵ کارتخوان نیز داشته باشند مجموع کارتخوان‌های فعال به حدود ۲۰ میلیون خواهد رسید.

وی اظهار کرد: این عدد غیر طبیعی نیست ضمن اینکه برخی مشاغل خانگی نیز به طور غیر رسمی فعالیت دارند که اگر تعداد کارتخوان‌های این مشاغل را نیز به حساب آوریم، مجموع کارتخوان‌ها به رقمی بیش از ۲۰ میلیون خواهد رسید.

حق شناس ادامه داد: این موضوع را نه می‌توان یک تهدید و یا یک فرصت تلقی کرد.
وی تاکید کرد: البته اگر تعداد انواع بانک‌ها در کشور افزایش یابند بازار پولی رقابتی خواهد بود و این امر را می‌توان یک مزیت به حساب آورد همانطور که رقابت در سایر مشاغل نیز مفید خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد:، اما اگر هیچ نظارت و حسابرسی مالیاتی بر روی این کارتخوان‌ها وجود نداشته باشد می‌توان این موضوع را یک تهدید بزرگ درنظر گرفت؛ همانند چند سال گذشته که برخی کارتخوان‌ها را به خارج از کشور منتقل و برای خرید و فروش ارز از آن استفاده می‌کردند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 28 فروردین 1399 ، کدخبر: 63059 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
0
برای بحث مالیات با یک کنترل الکترونیکی ساده میشه همه این کارتخوان ها رو رصد کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین