پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۲۷۲۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
نشست تخصصی راهبردی کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت الزامات تحقق جهش تولید و بررسی آثار کرونا بر تولید با حضور تعدادی از اعضای مجمع و نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

شعارسال:نشست تخصصی راهبردی کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت الزامات تحقق جهش تولید و بررسی آثار کرونا بر تولید با حضور تعدادی از اعضای مجمع و نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد.
 
***  نشست تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام
 

به گزارش خبرگزاری صنایع، از محل این نشست، نشست تخصصی راهبردی کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت الزامات تحقق جهش تولید و بررسی آثار کرونا بر تولید با حضور تعدادی از اعضای مجمع، معاونین وزارتخانه‌های مختلف و تعدادی از کارشناسان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور، برگزار شد.
 
در ابتدای این جلسه غلامرضا مصباحی‌مقدم که هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری می‌باشد، مدیریت جلسه را برعهده گرفت و ضمن خوشامدگویی به حاضران جلسه، اظهار داشت:
 
با توجه به انتخاب شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، بخش اعظمی از برنامه‌های کشور به حوزه تولید اختصاص یافته است و به همین دلیل محوریت جلسه امروز الزامات تحقق شعار سال و بررسی آثار کرونا بر تولید، خواهد بود و تعدادی از کارشناسان و معاونین وزارتخانه‌های مختلف ضمن بیان نظرات خود، برنامه‌ها و اقدامات خود در این حوزه را گزارش خواهند داد.
 
  

نشست تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
*** الزامات جهش تولید؛ چالش‌ها و فرصت‌ها
 
در دامه این نشست سید مصطفی میرسلیم که هم‌اکنون ریاست کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد و منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم می‌باشد نیز ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین بر اهمیت تحقق شعار سال تاکید و اظهار داشت:
 
این دومین جلسه ما از ابتدای سال جاری پیرامون الزامات جهش تولید می ‌باشد و تلاش داریم تا با بررسی فرصت‌ها و چالش‌های این حوزه، راهکارهای مورد را تنظیم وبرای بهره‌برداری به دستگاه‌های اجرایی و بخصوص ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کنیم.
 
 

نشست تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
 
*** مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی
 
در ادامه این جلسه، ابوالفضل کیانی بختیاری که در حال حاضر مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و عضو کارگروه کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص می‌باشد و میزبان این نشست در ساختمان آموزش سازمان متبوعش بود به ارائه گزارش کوتاهی پیرامون اقدامات صورت گرفته در این حوزه پرداخت.
 
وی در ادامه پیرامون اقدامات صورت گرفته در کارگروه حمایت از جهش تولید کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت:
 
در این خصوص پژوهش‌های خوبی صورت گرفته و برای این جلسه نیز سه گزارش با محورهای، ۹۹ تهدید و فرصت در سال جهش تولید، بررسی آثار کرونا بر تولید و مقاله پژوهشی درباره مدل مفهومی راهبردی جهش تولید، ارائه خواهد شد.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه تصریح کرد:
 
مدل مفهومی راهبردی جهش تولید برای ۳۵۰۰ شرکت دانش بنیان و مدیران صنعتی ۵۰۰ شرکت برتر ارسال شده است.
 
 

نشست تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
 
 
***  ارائه ۳ گزارش تشریحی
 
در ادامه نشست تخصصی راهبردی کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت الزامات تحقق جهش تولید و بررسی آثار کرونا بر تولید، سه گزارش با موضوعات ۹۹ تهدید و فرصت در سال جهش تولید، بررسی آثار کرونا بر تولید و مقاله پژوهشی درباره مدل مفهومی راهبردی جهش تولید، برای حضار ارائه شد.
 
*** گزارش نمایندگان دستگاه‌های مختلف

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صنایع از محل نشست تخصصی راهبردی کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت الزامات تحقق جهش تولید و بررسی آثار کرونا بر تولید، نمایندگان دستگاه‌های مختلف ضمن تشریح اقدامات دستگاه‌های متبوع خود پیرامون شعار سال، چالش‌ها و راهکارهای تحقق آن در کشور را تشریح کردند.
 
*** معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایدرو/ تاثیر کرونا
 
محمدرضا عبدالهی که به نمایندگی از سازمان ایدرو در این نشست حضور داشت با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، اظهار داشت:
 
اثر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان به حدی است که آن را آغازی بر رکود جهانی عنوان می‌کنند.
 
در اقتصاد مثالی وجود دارد که می گوید بال زدن یک پروانه در ژاپن می تواند طوفانی در آمریکا ایجاد کند.
 
به همین دلیل ویروس کرونا در کوتاه مدت و بلند مدت می تواند در شیوه زندگی و کار دنیا تغییر بزرگی ایجاد کند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه تولید رکن اصلی اقتصاد در همه جهان است، تصریح داشت:
 
بعلت شیوع کرونا، تولید از ۳ جهت، کاهش تقاضای داخلی، کاهش تقاضای خارجی و محدودیت نقدینگی متاثر شده است.
 
*** خسارت ۴ هزار میلیارد دلاری کرونا به اقتصاد جهان
 
 معاون برنامه ریزی و توسعه ایدرو در بخش پایانی اظهارات خود نیز، بیان داشت:
 
در گزارش آثار جهانی بانک توسعه آسیایی آمده است؛ هزینه کرونا بر اقتصاد جهان حدود ۴ هزار میلیارد دلار یعنی  ۵ درصد تولید ناخالص جهان خواهد بود.
 
طبق پیش‌بینی انجام شده، تاریخ بازگشت چین به اقتصاد قبل کرونا در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.
 
همچنین تاریخ بازگشت اقتصاد آمریکا به شرایط قبل از کرونا، در اوایل سال ۲۰۲۳ است و متوسط بازگشت اقتصاد جهان به حالت قبل از کرونا در اواسط  مهر و آبان ۲۰۲۰ خواهد بود.
 
 

مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
  
***  عضو مجمع تشخیص مصلحت/ آثار اجتماعی و سیاسی ناشی از کرونا
 
مجید انصاری نیز در ادامه به آثار اجتماعی و سیاسی ناشی از کرونا پرداخت و تاکید کرد:
 
اگر آثار اجتماعی و سیاسی ناشی از کرونا درست دیده نشود فاصله طبقاتی که کرونا ایجاد خواهد کرد بسیار شدید خواهد بود.
 
این عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه تصریح کرد:
 
بیکار شدن افرادی که به دلیل بحران کرونا شغلشان را از دست داده یا از دست می‌دهند، پس‌لرزه‌های شدیدی در جامعه ایجاد خواهد کرد و شاهد خانوارهایی خواهیم بود که نفس اقتصادی‌ آنها گرفته شده است.
 
کنشگران سیاسی چه دولت و چه سازمان‌های مردم نهاد، باید در این باره برنامه‌ای جدی و مشخص داشته باشند تا وقایعی مثل آبان ماه گذشته که همچون تلنگری بود، تکرار نشود.
 
حوادث پساکرونا از وقایع آبان گذشته بسیار بیشتر خواهد بود و باید روی این موضوع بیشتر توجه شود.
 
***  نماینده پژوهشکده مطالعات فناوری
 
محمدی که بعنوان نماینده پژوهشکده مطالعات فناوری در این نشست حضور داشت، بعنوان سخنران بعدی، ۳ پیشنهاد برای مقابله با تبعات منفی کرونا و تحقق جهش تولید مطرح و اظهار داشت:
 
همانطور که رهبری تاکید کردند، باید از خام فروشی پرهیز کنیم ولی ۳۱ درصد نفت و گاز کشور را با خام فروشی صادر می کنیم و ۶۴ درصد را می سوزانیم.
 
اگر در صنایع پایین دستی کار فراوری روی مواد خام صورت بگیرد، ارزش افزوده زیادی خواهد داشت ولی متاسفانه این کار انجام نمی‌شود.
 
اگر جلوی خام فروشی پتروشیمی را بگیریم و شهرک‌های صنعتی پایین دستی را فعال کنیم از طرفی تولید ثروت و از طرف دیگر اشتغال بالایی خواهیم داشت.
 
 
***  توسعه صادرات
 
نماینده پژوهشکده مطالعات فناوری در ادامه اظهار داشت:
 
در کنار صادرات انرژی به کشورهای همسایه، می توانیم محصولات پزشکی را صادر کنیم و از فرصت کرونا برای توسعه بازارکشورمان استفاده کنیم.
 
در بحران‌ها به جای حمایت مالی از بنگاه‌ها، باید در قالب طرح‌هایی برای تحریک بازار و تسهیل صادرات استفاده کنیم.
 
 
محمدی در پیشنهاد سوم خود نیز اظهار داشت:
 
پیشنهاد آخر بنده تقویت صنعت ماشین‌سازی، ماشین‌آلات و تجهیزات است که می‌تواند جهت افزایش و رونق تولید بسیار موثر است.



نشست تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت الزامات تحقق جهش تولید و آثار کرونا بر تولید

***  معاون وزیر نفت
 
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت سخنرانی بعدی این نشست بود که با خبری خوش صحبت‌های خود را آغاز نمود.
 
هوشنگ فلاحتیان با اشاره به برنامه‌های وزارت نفت در سال جهش تولید، اظهار داشت:
 
درحوزه پتروشیمی تا پایان سال جاری ۱۷ طرح پتروشیمی جدید به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی در ادامه اضافه کرد:
 
 ظرفیت محصولات پتروشیمی از حدفاصل سال ۹۲ تا ۱۴۰۰  از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن در اوایل سال ۱۴۰۰ می رسد.
 
 
 
فلاحتیان در ادامه به پروژه های جهش سوم پتروشیمی نیز اشاره کرد و گفت:
 
پروژه‌های جهش سوم پتروشیمی در وزارت نفت طراحی شده و در قالب ۲۷ پتروشیمی عظیم است که باید ۲۳ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری شود.
 
یک پروژه جدید هم در حوزه صنعت پتروشیمی، در وزارت نفت تدوین شده است که عملیات این پروژه‌ها در سال جدید آغاز می‌شود.
 
*** صرفه جویی ۵۰ درصدی درمصرف بنزین
 
معاون وزیر نفت در پاین صحبت‌های خود، گفت:
 
مصرف بنزین در سال گذشت روزانه ۹۰ میلیون لیتر بوده است که به دلیل وجود کرونا، در سال جاری ۴۶ میلیون لیتر مصرف را ثبت کردیم که به دلیل کاهش تقاضا با کاهش ۵۰ درصدی مواجه هستیم.
 
***  معاون وزیر نیرو

معاون وزیر نیرو نیز در نشست الزامات تحقق جهش تولید بعنوان سخنران بعدی با تاکید بر اینکه کرونا تاثیر زیادی بر میزان مصرف آب داشته است، اظهار داشت:
 
 در روزهای اخیر نسبت به دوره قبل ۱۲ درصد مصرف آب بیشتر شده است و انتظار داریم در پیک کرونا در تابستان میزان مصرف بالاتر برود که این ما را نگران می کند.
 
در صورت افزایش مصرف روزانه آب در تابستان، به نسبت قبل ۲۰ درصد افزایش مصرف آب خواهیم داشت.
 
معاون وزیر نیرو در  بخش دیگری از صحبت‌های خود به چالش وزارتخانه متبوعش در سال جهش تولید پرداخت و گفت:
 
مردم در دوره شیوع کرونا از پرداخت هزینه های آب و برق امتناع کرده‌اند و این برای وزارت نیرو چالش برانگیز است چرا که وزارت نیرو هزینه های خود را از این طریق تامین می کند.
 



نشست تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت الزامات تحقق جهش تولید و آثار کرونا بر تولید
 
*** رییس کمیته کشاورزی مجمع تشخیص مصلحت
 
به گزارش خبرنگار صنایع در ادامه این نشست، رئیس کمیته کشاورزی مجمع تشخیص مصلحت نظام به چالش‌ها و نگرانی‌های تهیه مواد غذایی که در شرایط کرونا در سال جهش تولید وجود دارد، اشاره و اظهار داشت:
 
در شرایطی که دنیا با بحران کرونا و تهیه مواد غذایی و کشاورزی مواجه است و برخی کشورها از صادرات محصولات غذایی خود امتناع می کنند، برخی کشورها مواد غذایی سایر کشورها را پیش خرید کرده‌اند که این اقدام نیز برای ما چالش‌برانگیز است.
 
رییس کمیته کشاورزی تشخیص مصلحت نظام در ادامه بیان داشت:
 
 در شرایط کرونا و پساکرونا باید سبک زندگی و غذایی افراد را تغییر دهیم و از آنچه در داخل کشور وجود دارد، استفاده کنیم تا بتوانیم تاب‌آوری لازم را داشته باشیم.
 
 
***  عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف
 
 عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه صنعت می تواند اقتصاد کشور را رشد دهد، اظهار داشت:
 
بر خلاف آنچه گفته می‌شود در کشور با مشکل کمبود نقدینگی و پول مواجه نیستیم و برای اثبات آن می‌توان به فروش‌های خودروسازان کشور اشاره کرد.
 
بعنوان مثال اگر ایران‌خودرو برای ثبت نام خودرو چند دقیقه سایتش را باز کند، هزاران میلیارد پول مردم را جمع می کند، پس کشور کمبود پول و نقدینگی ندارد، بلکه مشکل کشور مدیریتی است.
 
 
*** رئیس کمیته دانش بنیان اتاق بازرگانی

در ادامه این نشست، افشین کلاهی نیز به نمایندگی از اتاق بازرگانی ایران به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به برخی تصمیمات اشتباه در دولت، آنها را بنوعی چالش‌های تولید دانست و گفت:
 
متاسفانه اخیرا باخبر شدیم که دولت تصویب کرده از ورود برخی تجهیزات الکترونیکی  که در دنیا فقط یک یا دو کشور تولید می‌کند، جلوگیری شود و واردات آنها را ممنوع کرده است.
 
این در حالی است که در بسیاری از بخش‌های تولید به این قطعات و تجهیزات نیاز است و این تصمیم می‌تواند مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کند که بهتر است هرچه زودتر نسبت به آن تجدیدنظر شود.
 
*** معاون سازمان امور مالیاتی
 
معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود
 
احمد زمانی با اشاره به اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان، اظهار داشت:
 
سازمان مالیات تلاش کرده با توجه به شیوع کرونا و مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است، نهایت همکاری را با واحدهای تولیدی داشته باشد.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد:
 
اما با توجه به این شرایط، باید برنامه ریزی مناسب و اجرایی برای پرداخت مالیات از سوی مودیان صورت گیرد تا این مشکل به یک چالش در سال جهش تولید تبدیل نشود.
 
 

نشست تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت الزامات تحقق جهش تولید و آثار کرونا بر تولید
 
*** مدیرمسئول خبرگزاری صنایع
 
در ادامه نشست تخصصی راهبردی کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت الزامات تحقق جهش تولید و بررسی آثار کرونا بر تولید، مدیرمسئول خبرگزاری صنایع به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
سیفی با اشاره به اینکه خبرگزاری صنایع اولین و تنها خبرگزاری تخصصی و رسمی کشور در حوزه صنعت است و ارتباط نزدیک و زیادی با تولیدکنندگان دارد، بهتر و بیشتر از هر نهاد دیگری با مشکلات و چالش‌های تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید آشنا است.
 
وی در ادامه پیرامون چند دغدغه‌ اصلی و مهم تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنعت، اظهار داشت:
 
کارشناسان و فعالان حوزه تولید معتقدند متاسفانه تولید در کشور ما بصرفه نیست و مسئولان باید تلاش کنند تا به طرق مختلف و با اتخاذ سیاست‌های چندوجهی، تولید را از بازارهای رقیب خود مثل سکه، دلار و مسکن، بصرفه‌تر و جذاب‌تر کنند.
 
کارشناس مسائل اقتصادی و صنعتی در ادامه به موقعیت بخش خصوصی در کشور اشاره کرد و گفت:
 
متاسفانه بسیاری از فعالان بخش خصوصی از حضور دولت در مقابل آنها گلایه دارند و معتقدند دولت باید در کنار و کمک بخش خصوصی باشد نه رقیب و مقابل آنها.
 
در واقع باید در کشور ما برای رونق تولید و کمک به بخش خصوصی، قوانینی وضع شود که هر حوزه‌ای که بخش خصوصی امکان فعالیت و پیشرفت در ان را دارد، حضور بخش دولتی در آن حوزه ممنوع شود
 
*** توسعه صادرات در راستای تحقق جهش تولید
 
سیفی در ادامه توسعه صادرات را یکی از الزامات رونق تولید دانست و گفت:
 
در سال جاری باید با فراهم کردن مسیر توسعه صادرات، انگیزه لازم را به تولیدکنندکان برای افزایش صادرات ارائه داد.
 
مسئولین برای تحقق شعار سال باید توسعه صادرات را بعنوان یکی از راهبردهای اصلی مدنظر داشته باشند و در این مسیر باید تا حد امکان بازیگران این حوزه را که کارشناسان و فعالان حوزه صادرات می‌باشند را افزایش دهد.
 
بعنوان مثال ما در کشورمان بیش از ۶۰ شرکت مدیریت صادرات داریم که تخصص آنها صادرات محصولات تولید داخل است اما متاسفانه دستگاه‌های مربوطه مثل سازمان توسعه تجارت و سازمان صنایع کوچک آنطور که باید از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده نمی‌کنند.
 
وی در ادامه تصریح کرد:
 
متاسفانه مسئولان ما حتی در کوچکترین موارد نیز، انگیزه‌ای برای صادرکنندگان کشور ایجاد نکردند.
 
بعنوان مثال در سال گذشته از بودجه مشوق‌های صادراتی چیزی حدود ۱٫۵ درصد آن وصول و میان تعداد زیادی از صادرکنندگان تقسیم شد که این آمار خود به خوبی گویای بسیاری از مسائل بخصوص در حوزه حمایت دولت از صادرکنندگان است.
 
 
*** نقشه راه صادرات
 
سیفی در ادامه خاطرنشان کرد:
 
حتی در حوزه صادرات نقشه راه مشخصی نیز وجود ندارد و برای اثبات این موضوع همان بس که بسیاری از صادرکنندگان ما با زحمت فراوان بازارهایی را در کشورهای مختلف جذب و ایجاد می‌کنند، اما متاسفانه با یک تصمیم یک شبه و مقطعی و ایجاد ممنوعیت برای صادرات، بازارهای بدست آمده از دست می‌رود و بعد از آن که ممنوعیت‌ها رفع می‌شود، بدست آوردن آن بازار دیگر یا امکان‌پذیر نیست یا بسیار سخت خواهد بود و همه این موارد بدلیل نبود یک نقشه راه صادرات در کشور است.
 
*** مقررات‌زدایی/ خرید و فروش مجوزها تعطیل شود
 
پژوهشگر مسائل اقتصادی و صنعتی در ادامه به رویکرد مقررات‌زدایی و نقش ان در بهبود محیط کسب و کار و تسهیل روند تولید در کشور پرداخت و تصریح کرد:
 
در کشور ما متاسفانه به دلیل قوانین مزاحم و در برخی موارد حتی متناقض، تولید با سختی انجام می‌شود.
 
چرا باید در کشور ما برای شخصی که می‌خواهد وارد حوزه تولید شود، سرمایه‌گذاری و اشتغال ایجاد کند تا این قوانین سخت و دست و پاگیر وضع شود؟
 
چرا در کشور ما شخصی که می‌خواهد وارد تولید شود، باید بخش زیادی از سرمایه خود را به خرید مجوز اختصاص دهد؟
 
مسئولین ما باید تلاش کنند تا حد امکان این مجوزها را حذف و مسیر را برای تولیدکنندگان، تسهیل و فراهم کنند.
 
متاسفانه در حال حاضر در کشور ما برخی مجوزها با قیمت‌های گزاف میلیونی و حتی میلیاردی خرید و فروش می‌شود و این براستی یک فاجعه است.
 
البته سال گذشته مسئولان در وزارت اقتصاد اقدامات خوبی در این حوزه انجام دادند اما کافی نبوده و همچنان باید تلاش کنند که گرفتن هر مجوزی در کشور ما براحتی و بدون هزینه انجام شود و هیچ مجوزی در کشور خرید و فروش نشود و در واقع با این اقدام و سایر اقدامات فضای تولید را برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران تسهیل و جذاب کنند.
 
*** نظام آماری کارآمد

مدیرمسئول خبرگزاری صنایع در پایان صحبت‌های خود، اظهار داشت:
 
علاوه بر مواردی که مطرح شد، همچنان می‌توان به مسائل دیگری مثل دیپلماسی اقتصادی، دولت الکترونیک، تعیین و حمایت از صنایع پیشران به عنوان الزامات تحقق جهش تولید اشاره کرد اما شاید یکی از مهمترین نیازهای رونق و جهش تولید مستمر و پایدار و پیش‌نیاز موارد مطرح شده، وجود یک نظام آماری کارآمد باشد که مسئولان باید قبل از هر مورد دیگری به آن توجه ویژه داشته باشند زیرا در واقع نظام آماری کارآمد پاشنه آشیل تولید است.

  

غلام‌رضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
 
*** عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
در پایان این نشست، غلامرضا مصباحی مقدم در جمعبندی این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و با انتقاد از طرح صرفا نکات منفی، اظهار داشت:
 
گزارش‌هایی که نمایندگان و کارشناسان مختلف در این جلسه ارائه دادند گزارش‌های خوب و قابل توجهی بود اما باید به این نکته توجه داشت که گزارش‌ها علاوه بر منطبق بودن بر واقعیت‌ها باید امیدبخش باشد.
 
ما نباید موارد مثبت و قابل توجه را نادیده بگیریم، بعنوان مثال اخیرا با عرضه سهام شستا در بورس حدود ۷ هزار میلیارد تومان از نقدینگی موجود در کشور جذب شد.
 
 
*** توجه به مسائل بی‌فایده مانعی برای پیشرفت
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اضافه کرد:
 
نکته مهم دیگری که باید در رابطه با موارد مطرح شده و گزارش‌ها در نظر گرفت، عدم توجه به موارد منفی و بدون فایده است که در واقع توجه به آنها می‌تواند کشور را از مسیر پیشرفت بازدارد.
 
مثلا ما نباید درگیر تحریم‌ها شویم زیرا امریکا هرآنچه که تاکنون می‌توانسته انجام داده و اقدام و حربه دیگری برای انجام ندارد.
 
یا مثلا در مورد fatf بیش از حد نباید به این موضوع توجه کرد زیرا اثرات این موضوع بمراتب کمتر از تحریم‌های امریکا است، پس نباید بدون دلیل خودمان را درگیر مسائل بیهوده کنیم.
 
 
*** بودجه بدون نفت
 
مصباحی مقدم در سومین بخش از صحبت‌های خود به موضوع نقش نفت در بودجه پرداخت و اظهار داشت:
 
مسائل و رخدادهای اخیر پیرامون کاهش ارزش نفت به ما نشان داد که وقت آن رسیده نفت را از بودجه کنار بگذاریم.
 
در حوزه نفت باید به سمت بخش خصوصی و تولید فراورده‌های نفتی و پتروشیمی حرکت و به صادرات بنزین فکر کرد.
 
 

سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
 
*** رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
به گزارش خبرگزاری صنایع، سید مصطفی میرسلیم نیز در پایان نشست تخصصی راهبردی کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت الزامات تحقق جهش تولید و بررسی آثار کرونا بر تولید، ضمن مثبت خواندن نشست، اظهار داشت:
 
جمعبندی این نشست در ۷ محور، ویرایش و تنظیم خواهد شد و برای بهره‌برداری به دو ستاد مرتبط با محوریت این جلسه ارسال خواهد شد.
 
سیدمصطفی میرسلیم در ادامه تصریح کرد:
 
جمع بندی گزارش‌ها و راهکارهای پیشنهادی در قالب ۷ محور کاربردی به ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال خواهد شد تا از این موارد بتوانند در راستای تحقق جهش تولید و همچنین مدیریت آثار شیوع ویروس کرونا بر تولید استفاده نمایند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   خبرگزاری   صنایع ،تاریخ انتشار:  6 اردیبهشت   1399،کدخبر: 168545 ،www.sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین