پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
دستگاه‌های نظارتی باید در این روز‌های واپسین مجلس دهم، نظارت جدی داشته باشند تا لابی‌های موثر برخی منجر به راهی شدن آن‌ها به مجموعه‌های پولدار و پولساز نشود، چون طبیعتا نمایندگان باید به سراغ شغلی بروند که پیش از نمایندگی به آن اشتغال داشته اند. حتما نماینده شدن شأنی از این بابت که آن‌ها باید بتوانند در جای جدید و بهتری مشغول به کار شوند، در حالی که شاید استحقاق آن را ندارند، ایجاد نمی‌کند...
شعار سال: انتقال نمایندگان مجلس و یا نزدیکان و فرزندان آن‌ها در مجموعه ها، شرکت ها، هولدینگ‌ها و وزارتخانه‌های پولساز و پولدار، یکی از موضوعات و حاشیه‌هایی است که گاه و بیگاه شاهد انتشار اخباری پیرامون آن بوده ایم؛ موضوعی که به عنوان یکی از چالش‌های بهره گیری از رانت قدرت در جهت منتفع شدن افراد از برخی مزایا و به خصوص حقوق‌های بالای پرداختی در این مجموعه هاست که از جمله آن‌ها می‌توان به وزارت نفت، هولدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد.

انتقال چند تن از نمایندگان مجلس دهم از وزارتخانه‌هایی نظیر آموزش و پرورش به وزارت نفت، از جمله حواشی بود که خبر‌های مختلفی پیرامون آن طی سال‌های اخیر منتشر شد. آخرین مورد از این دست خبر‌ها هم مربوط به اردیبهشت ماه سال گذشته است که نماینده آمل در مجلس دهم، طی نامه نگاری با وزیر نفت توانسته بود دخترش را به یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه بفرستد.

همچنین پیشتر لیستی از نمایندگانی که توانسته بودند راهی وزارت نفت بشوند و در این وزارتخانه مسئولیت بگیرند، منتشر شده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به محمد سعید انصاری، نماینده سابق آبادان – صندوق‌های بازنشستگی نفت، عبدالله تمیمی نماینده سابق شادگان - صندوق‌های بازنشستگی نفت، حسن شبانپور نماینده سابق مرودشت- معاونت پارلمانی وزارت نفت، حمید کریمی نماینده سابق ایلام – شرکت نفت مناطق مرکزی، شمس اله بهمیی نماینده سابق رامهرمز - معاون پشتیبانی و فناوری مرکز توسعه مدیریت وزارت نفت، سید شریف حسینی نماینده سابق اهواز- مدیرکل حسابرسی و امور مجامع وزارت نفت، سید موید حسینی صدر نماینده سابق خوی – مشاور وزیر نفت در امور پتروشیمی، امیرعباس سلطانی نماینده سابق بروجن – عضو هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره و علی مروی نماینده سابق نیشابور – رئیس هیات مدیره پتروپارس اشاره کرد.

همچنین سعید حیدری طیب نماینده سابق کرمانشاه – نماینده وزیر نفت در هیات عالی گزینش، جلیل جعفری نماینده سابق خلخال – عضو هیات مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سید عماد حسینی نماینده سابق قروه – رئیس هیات مدیره تاپیکو، سید معروف صمدی نماینده سابق سنندج – فعال در فاز ۱۵ و ۱۶، سید محمد بیاتیان نماینده سابق بیجار – فعال در فاز ۱۴، مرتضی زرین گل نماینده سابق کردستان - معاونت توسعه طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس، احمد سجادی نماینده سابق سرخس- شرکت نفت مناطق مرکزی، ابوالقاسم رحمانی نماینده سابق اقلید – مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی، محمد سقایی نماینده سابق استهبان و نی‌ریز - مشاور وزیر و مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک، محمد ابراهیم محبی نماینده سابق سنقر - سرپرست هسته گزینش مرکزی، حمیدرضا کاتوزیان نماینده سابق تهران – رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، پورفاطمی نماینده سابق تنگستان – رئیس امور فرهنگی شهرک‌های مسکونی صنعت نفت، محمد فیروزی نماینده سابق نطنز - مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت خیز و غلامحسین فروغی نیا نماینده سابق شیراز - مدیر منابع انسانی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی دیگر نمایندگان راهی شده به وزارت نفت بوده اند.

همچنین پس از آنکه «هدایت الله خادمی» نماینده ایذه و باغملک مسائل و موضوعاتی را پیرامون وزیر و عملکرد وزارت نفت عنوان کرد و وزارت نفت نیز در ازای آن، خبر از دریافت حقوق ۲۷ میلیونی این نماینده مجلس از این وزارتخانه داد، خبر‌هایی از دریافت چگونگی انتقال و دریافت حقوق‌های بالای ۲۰ میلیون تومانی توسط نمایندگانی ‎بهروز نعمتی، علی ادیانی و محسن بیگلری نمایندگان تهران، قائم‌شهر و سقز، از وزارت نفت منتشر شد.

این موضوعات و مسائل از جمله دریافت حقوق‌های آنچنانی در مجموعه‌هایی نظیر وزارت نفت، هولدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی است که جذابیت اشتغال در چنین جا‌هایی را برای نمایندگان مجلس جذاب می‌کند. به خصوص در شرایط فعلی که بیش از ۷۵ درصد ترکیب مجلس یازدهم نسبت به مجلس دهم تغییر پیدا کرده است و بسیاری از نمایندگان از چند هفته دیگر باید با پارلمان خداحافظی کنند.

حتما اکنون بسیاری از نمایندگانی که نتوانسته اند برای دوره یازدهم راهی مجلس بشوند، وضعیت کاری خود را برای بعد از هشتم خرداد ماه ۹۹ مشخص کرده اند؛ اما حتما باید نظارت جدی صورت بگیرد که مبادا نمایندگان به واسطه جایگاهی که دارند و همچنین شرایط مناسب مجموعه‌هایی نظیر وزارت نفت، تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، برای رهسپار شدن به این بخش‌ها تلاش کنند.

دستگاه‌های نظارتی باید در این روز‌های واپسین مجلس دهم نظارت جدی داشته باشند تا لابی‌های موثر برخی منجر به راهی شدن آن‌ها به مجموعه‌های پولدار و پولساز نشود، چراکه طبیعتا نمایندگان باید به سراغ شغلی بروند که پیش از نمایندگی به آن اشتغال داشته اند. حتما نماینده شدن شأنی از این بابت که آن‌ها باید بتوانند در جای جدید و بهتری مشغول به کار شوند، در حالی که شاید استحقاق آن را ندارند، ایجاد نمی‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1399 ، کدخبر: ۹۷۶۵۷۸ ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین