پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
در برخی مواقع کندوهای خالی در کنار بساط عسل فروش‌ها دیده می‌شود در حالی که هیچ عسلی در کندوها تولید نمی‌شود و صرفاً برای جلوه سازی چیده شده‌اند.
شعارسال: طرح ساماندهی عسل فروش‌های غیرمجاز در حاشیه جاده‌های اردبیل سال‌ها است مطرح شده اما به فرجام نمی‌رسد.

عسل که یکی از سوغاتی‌ها و غذاهای شناخته شده استان اردبیل محسوب شده و شهرت جهانی یافته است نه تنها در سوتدبیر های بازار مناسبی برای عرضه ندارد بلکه به دستاویز تقلب و سوءاستفاده بدل شده است.

ساماندهی عسل فروش‌های غیرمجاز که بارها از سوی زنبورداران و تولیدکنندگان بومی درخواست شد و از طریق رسانه‌ها نیز انعکاس یافت با استقرار مجدد عسل فروشان غیرمجاز در جاده‌های اردبیل به ویژه محور اردبیل سرعین به فرجام نرسیده و نشان می‌دهد این طرح بیشتر دچار شعارزدگی است و در واقعیت راه به جایی نبرده است.

به گزارش مهر، مطابق اعلام حمل‌ونقل و پایانه‌های استان بیشترین تردد در سفرهای تابستانی و نوروزی در محور اردبیل سرعین به ثبت می‌رسد و این محور در واقع ویترین گردشگری استان است.

با این وجود استقرار عسل فروش‌های غیرمجاز موجب شده است نه تنها عسل‌های تقلبی به نام عسل سبلان به فروش برسد بلکه چهره گردشگری استان نیز مخدوش شود.

* استقرار افراد غیربومی در جاده‌ها

رئیس اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: این افراد اغلب غیربومی بوده و تولیدکننده استان نیستند.

فردین صفوی متذکر شد: در برخی مواقع کندوهای خالی در کنار بساط عسل فروش‌ها دیده می‌شود در حالی که هیچ عسلی در کندوها تولید نمی‌شود و صرفاً برای جلوه سازی چیده شده‌اند.

وی اظهاراتی مبنی بر عرضه عسل ملکه، عسل چهل گیاه تبلیغاتی از این دست را فاقد وجاهت دانست و افزود: استقرار این افراد و اجازه فعالیت به آن ها به تولیدات خود استان ضربه می‌زند.

صفوی تأکید کرد: اگر به دنبال برند سازی و معرفی صحیح عسل اردبیل هستیم در ابتدا باید از عرضه عسل‌های فاقد وجاهت بهداشتی و بی نام و نشان جلوگیری شود.

وی توزیع عسل‌هایی به رنگ‌های مختلف از جمله قرمز و سبز را تقلب آشکار دانست و تأکید کرد: نه تنها عسل واقعی به این رنگ وجود ندارد بلکه فروشندگان با تقلب از شیشه‌های رنگی استفاده می‌کنند.

* زور بازوی فروشنده غیرمجاز می‌چربد

با وجود اینکه این اظهارات به مدت چند سال است مطرح می‌شود، عملاً ادارات متولی در جمع‌آوری عسل‌های تقلبی جاده‌ها موفق عمل نکرده‌اند.

در پی انعکاس ایرادات عرضه عسل به شکل ذکر شده اداره کل راه و شهرسازی استان بنرهایی را در جاده‌ها نصب کرد که اعلام شده بود عرضه عسل در حریم جاده ممنوع است.

با این وجود در بازدید خبرگزاری مهر مشخص شد تمامی این بنرها جمع‌آوری شده است و در پی جمع‌آوری بار دیگر بساط‌های عسل فروشی وارد میدان شده‌اند.

مدیر راهداری راه و شهرسازی استان اردبیل نیز در گفتگو با مهر در خصوص علت عدم برخورد با فروشندگان متخلف اضافه کرد: برخوردها هفتگی است اما دوباره برمی‌گردند.

علی یوسف زاده با اظهار بی‌اطلاعی از جمع‌آوری بنرهای اعلام ممنوعیت بساط عسل فروش‌ها افزود: برای برخورد اداره راه و شهرسازی مستقیماً نمی‌تواند وارد عمل شود و لازم است نیروی انتظامی و دادستانی کمک کنند و به همین دلیل زمان بر است.

* بازار فروش عسل راهکاری که اجرا نمی‌شود

با برخوردهای صوری و مقطعی نه تنها عسل فروش‌ها از جاده‌ها نمی‌روند بلکه به جمع آن ها فروشندگان تخمه، عروسک، لباس، دمپایی و میوه نیز اضافه شده است.

تا جایی که جاده‌های گردشگری اردبیل منظر یک بازارچه روستایی را به خود گرفته و متأسفانه تعداد کثیری از این اشخاص فروشندگان غیربومی هستند.

در عین حال به منظور ساماندهی عسل فروشان اتحادیه تعاونی کشاورزی راه‌اندازی کمپ موقت فروش عسل را درخواست کرده بود که به دلایل مختلفی مورد موافقت قرار نگرفت.

در ادامه این اتحادیه با اختصاص زمینی به دنبال راه‌اندازی بازار فصلی فروش عسل است. بطوریکه صفوی در این خصوص تأکید کرد: اتحادیه زمینی در بند الماس اجاره کرده بود تا در این مکان بازار فروش عسل دایر شود.

وی با بیان اینکه این طرح با مخالفت راه و شهرسازی همراه شد و کانکس‌ها را جمع‌آوری کردند، اضافه کرد: خود شرکت تعاونی زنبورداران در مسیر شام اسبی پنج هکتار زمین دارد که در نظر داریم بازار فصلی عسل در آن جا راه‌اندازی کنیم.

رئیس اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان با بیان اینکه این زمین معارض داشت و به مدت ۱۸ ماه است برای رفع معارض آن تلاش می‌شود، ادامه داد: به دلیل خریدوفروش قول‌نامه‌ای زمین معارض داشت که شرکت تعاونی توانست رأی مثبت دادگاه را از آن خود کند.

صفوی ادامه داد: به منظور راه‌اندازی بازار عسل لازم است جهاد کشاورزی استان مجوزهایی را آماده کند و بعد از صدور مجوزها غرفه‌ها احداث و فعالیت بازارچه آغاز شود.

وی متذکر شد: با توجه به وسعت زمین بازارچه می‌توان تا ۲۰۰ غرفه ایجاد کرد و تولیدکنندگان بومی عسل را در آنجا مشغول به کار کرد.

این اظهارات البته مورد تائید مدیر راهداری استان نیز واقع شده است. یوسف زاده در این خصوص تصریح کرد: بر اساس آخرین مصوبه‌ای که در این خصوص مطرح شده است زمینی برای راه‌اندازی بازارچه و ساماندهی عسل فروش‌ها پیش بینی شده است.

به نظر می‌رسد موضوعی که به سادگی قابل حل است به کمک برند عسل اردبیل نمی‌آید. عسل اردبیل به دلیل کیفیت و مرغوبیت آن سرآمد عسل‌های تولیدی کشور است. موضوعی که البته دلیل آن اینبار به توان مسئولان بازنمی‌گردد بلکه پوشش گیاهی و گل‌های دامنه سبلان موجب این کیفیت است. امروز بهره‌برداری صحیح از این امکان می‌تواند نام اردبیل را جهانی سازد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساوالان خبر، تاریخ انتشار: 3 مرداد 1395، کد خبر: 137479 ، www.savalankhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین