پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۸۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
هم اکنون از مجموع ۱۶ محدوده آبی موجود در استان بوشهر چهار دشت ممنوعه بحرانی، هشت دشت ممنوعه و چهار دشت دیگر نیز به دلیل ساحلی و لب شور بودن فاقد پتانسیل کشاورزی است.
شعارسال: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: این استان با توجه به وضعیت نامطلوب دشت‎های برای نخستین بار در کشور طرح سازگاری با کم آبی را تدوین کرد که اجرای آن نیاز به همت و مشارکت اجتماعی دارد.

علی محمدی افزود: این استان ۱۶ محدوده مطالعاتی وجود دارد که خشکسالی‌های متوالی، برداشت بی‌رویه از منابع آبی، بارندگی‌ها کم با پراکنش نامناسب زمانی و مکانی باعث شده تا دشت‌های این استان یکی پس از دیگری ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شود.

وی ادامه داد: هم اکنون از مجموع ۱۶ محدوده آبی موجود در استان بوشهر چهار دشت ممنوعه بحرانی، هشت دشت ممنوعه و چهار دشت دیگر نیز به دلیل ساحلی و لب شور بودن فاقد پتانسیل کشاورزی است.

مدیر عامل آب منطق‌های بوشهر بیان کرد: براین اساس در عمل همه محدوده‌های مطالعاتی و دشت‌های استان بوشهر فاقد کمیت و کیفیت مناسب آب‌های زیر زمینی است و از نظر مدیریت مصرف منابع آبی، آب‌های زیر زمینی استان شرایط خوبی ندارد.

محمدی اضافه کرد: هرچند در سال آبی جاری میزان بارش متوسط کل استان ۳۷۳میلی متراست این درحالی است که میزان بارش در همین مدت در سال آبی گذشته ۳۴۰ میلی مترثبت شده، اما این میزان بارش هم نمی‌تواند سفره‌های زیرزمینی را تقویت کند.

وی ادامه داد: این میزان بارش در مقایسه با آماربلند مدت استان که ۲۵۶ میلی متر است نسبت به سال گذشته ۹ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۴۶ درصد افزایش بارش برای استان ثبت شده‌است.

محمدی اضافه کرد: با توجه به بارش‌های ۲ سال گذشته نباید متصور شد وضع منابع آبی استان بوشهر در حال بهبود است، زیرا برداشت از منابع زیر زمینی به حدی بوده که باید سال‌ها بارش داشته باشیم تا این منابع بهبود یابد.

محمدی تاکید کرد: با وجود محدودیت سفره‌های زیرزمینی، اما برداشت‌های زیادی در این بخش صورت می‌گیرد به نحوی که منابع آب زیرزمینی استان سالانه با ۳۲ میلیون مترمکعب کسری مخزن روبرو است.

محمدی افزود: این بدان معنی است که به سفره‌های آب زیرزمینی بدهکاریم و جبران این کسری مخزن به سال‌های پر بارش زیادی نیاز دارد.

وی ادامه داد: به دلیل برداشت‌های بی رویه، برخی از دشت‌های استان از جمله دشت بوشکان، دهرود، خون، گلدشت و تنگ ارم که در گذشته به عنوان قطب کشاورزی و منابع طبیعی استان محسوب می‌شد، دچار مشکلات فراوانی از جمله خشک شدن چاه‌ها و مهاجرت ساکنان روستا‌ها به شهر شده‌است.

محمدی گفت: اگرچه استان بوشهر همواره یکی از استان‌های پیشرو در مدیریت منابع آب است، اما خشکسالی‌های ۲ دهه گذشته، برداشت‌های بی رویه از منابع آب و اصلاح نیافتن الگوی کشت در استان باعث افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی شده‌است.

وی افزود: این روند موجب بروز مشکلاتی، چون فرونشست و آسیب پذیری بخش کشاورزی در استان شده‌است و ادامه آن می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور موجب بروز چالش‌هایی در تامین آب استراتژیک این استان شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ادامه داد: در این شرایط ارائه الگوی کشت مناسب برای حفظ منابع آب‌های زیرزمینی و کشاورزی متناسب با شرایط منطقه ضروری است.

محمدی اظهار داشت: همچنین با افزایش آگاهی نسبت به منابع در دسترس و مدیریت مصرف بهینه آن، می‌توان از بروز آسیب به منابع آب جلوگیری کرد که یکی از روش‌های این مهم، نصب کنتور‌های حجمی هوشمند است.

وی هدف از نصب کنتور‌های حجمی را مدیریت بهتر آب‌های زیر زمینی، جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی و احیای دشت‌ها عنوان کرد.

وی گفت: برای حفظ منابع آبی استان بوشهر با حمایت بانک کشاورزی در زمینه پرداخت تسهیلات تامین مالی، ۸۰۰ کنتور حجمی هوشمند در این استان نصب می‌شود.

محمدی افزود: بر همین اساس و در اجرای دستورالعمل اجرای بند ح ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه و تفاهم‌نامه همکاری شرکت مدیریت منابع آب ایران و بانک کشاورزی، این شرکت در نظر دارد تا فرآیند نصب کنتور‌های حجمی هوشمند روی چاه‌های آب در استان بوشهر را سرعت دهد.

وی بیان کرد: جامعه هدف و عمده بهره برداران منابع آب زیرزمینی، کشاورزان استان هستند و بر همین اساس ضروری است تا با پرداخت تسهیلات مناسب، کمترین فشار برای خرید و نصب کنتور را تحمل کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۸۳۸۹۸۴۲۳، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
حتي اين منابع هم ميتونن با رويكرد درست مديريتي به اين سطح كم كاهش پيدا نكنن و مردم بتونن از بركات اين سفره ها بهره مند بشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین