پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
در حالی که خراسان شمالی همچنان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، خبر تخلیه و تخریب بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد همه را شوکه کرد.
شعار سال:طی روزهای اخیر و درحالی که هنوز خراسان شمالی با کرونا دست و پنجه نرم می کند، خبر تخلیه و تخریب بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد همه را شوکه کرد. بنا بود این بیمارستان که در محل مجموعه تاریخی مفخم بجنورد قرار دارد و ملکی وقفی است، تخریب شده و در اختیار یک موسسه مالی و اعتباری قرار بگیرد تا تبدیل به مجموعه گردشگری شود.
 
البته این موضوع در اواخر سال ۹۸ نیز مطرح شده بود؛ که آن زمان به دلیل انتقادات فراوان، طرح ملغی شد، اما به نظر می رسد این بار مسئله جدی تر است.
 
تشکل های دانشجویی استان از همان ابتدا به ماجرا وارد شدند و موضوع را پیگیری کردند. سید محمد جعفری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در تشریح چیستی ماجرا گفت: عمارت مفخم و بیمارستان امام رضا (ع) که یک ملک موقوفی است، قصه طولانی دارند.
 
جعفری ادامه داد: از سال گذشته بنا بود بیمارستان امام رضا (ع) تخریب و واگذاری شود، که با اقداماتی جلوی آن گرفته شد، اما دوباره این موضوع به جریان افتاد.
 
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان کرد: استانداری خراسان شمالی با همکاری یک موسسه مالی بخش خصوصی قصد دارد بیمارستان را تخریب و تخلیه و به مجموعه عمارت مفخم به منظور فعالیت گردشگری اختصاص دهد. در این راستا از همان ابتدا به بررسی اطلاعات موجود پرداختیم و در نهایت مخالفت صریح خود با این تصمیم را اعلام می‌کنیم؛ البته دلایل مستندی داریم.
 
جعفری در ادامه به بیان ادله در راستای مخالفت با این اقدام پرداخت و گفت: این ملک طبق اسناد و مدارک، وقفی است. شرعی و قانونی تصرف این ملک، خلاف است.
 
به گفته این فعال دانشجویی، بیمارستان امام رضا(ع) در سال ۱۳۲۸ توسط حاکم وقت بجنورد وقف امور درمانی شده و اکنون نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد. وقف نامه بیمارستان در اختیار دفتر حقوقی دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.
 
وی افزود: در شرایط فعلی که در جنگ با کرونا قرار داریم، تخریب یک بیمارستان ضربه سنگینی را به حوزه درمان استان وارد می‌کند. این بیمارستان در شمال بجنورد که محل مراجعه اقشار کم درآمد و نیازمند بجنورد است، قرار دارد. در سال ۹۸ حدود ۲۵۸ هزار و در ۴ ماه نخست سال جاری نیز ۷۰ هزار مراجعه به این بیمارستان ثبت شده و ۲ هزار نفر نیز بستری شده اند؛ لذا این بیمارستان اهمیت ویژه‌ای برای بجنورد دارد.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به تعرفه‌های پایین این بیمارستان اشاره کرد و بیان داشت: حذف این بیمارستان یقیناً به ضرر مردم خواهد بود.
 
وی افزود: ما هیچ مخالفتی با توسعه موضوع‌های گردشگری در استان نداریم، اما این اقدام به ضرر مردم خواهد بود. اگر یک زمین در همان محله اهدا و بیمارستان مجهزی در آنجا ساخته شود، سپس می‌شود به فکر تخریب بیمارستان امام رضا (ع) بود. هرچند باز هم به دلیل وقفی بودن بیمارستان، اشکالات جدی به این طرح نیز وارد است.
 
تخریب بیمارستان کج سلیقگی است / اوقاف اجازه این کار را صادر نکرده

 مسئولان ارشد استانی به ماجرا وارد شدند؛ اما هرکدام با یک نگاه. سیدمحمد پاکمهر، نماینده ۵ شهر خراسان شمالی در مجلس با اشاره به اختصاص ۹۰ درصد از تخت‌های بیمارستان دیگر شهر بجنورد (امام حسن (ع)) به بیماران کرونایی و کمبود شدید تخت‌های بیمارستانی در خراسان شمالی، از بین بردن ظرفیت فعلی بیمارستان را اوج کج‌سلیقگی مدیران نامید.
 
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سلامت را اولویت نخست جامعه عنوان کرد و افزود: هیچ‌کسی با احداث مجموعه‌های فرهنگی و اقتصادی مخالف نیست، اما باید به نیت واقف نیز احترام گذاشت.
 
حجت الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف خراسان شمالی نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در این خصوص تاکنون هیچ اجازه ای صادر نشده است و سازمان اوقاف در این موضوع تابع شرع و قانون است.
 
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی کار باید نظر خود را صراحتاً اعلام کند و کار را در دست بگیرد؛ مگر اینکه به صراحت بگوید با اعطا این مجموعه به بخش خصوصی موافق است.
 
نامه وزیر بهداشت به وزیر کشور/ این کار خلاف شرع و قانون است

حالا توپ در زمین وزارت بهداشت قرار گرفته؛ البته وزارت بهداشت در نوبت های متفاوت  مخالفت صریح خود را با تصمیم های گرفته شده اعلام کرده است. در آخرین موضع وزیر بهداشت طی نامه ای خطاب به وزیر کشور خواستار توقف این طرح شد.
 
در این نامه آمده است: تغییر جهت وقف و استفاده از بیمارستان خارج از نیات واقف، برخلاف قوانین و شرع مقدس است.



از سوی دیگر ۱۴ تشکل دانشجویی خراسان شمالی نیز طی نامه ای به استاندار خراسان شمالی با ذکر نواقص تصمیم های اتخاذ شده، تخریب بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد را به ضرر مردم دانستند.
 

بیمارستانی دیگر ساخته می‌شود

اما حبیب یزدان پناه، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: نگاه بر این است تا علاوه بر تملک کامل فضای گردشگری مفخم، فضایی جامع‌تر، بهتر و مناسب‌تر همراه با استانداردهای روز برای بیمارستان امام رضا بجنورد در نظر گرفته شود تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.
 
مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی ادامه داد: بر اساس اعلام استاندار، محلی دیگر در این منطقه از شهر بجنورد باید برای ساخت کلینیک، مرکز درمانی و اورژانس دیده شود و پس‌ از آن تخلیه بیمارستان محقق می شود.
 

وی در انتها گفت: استاندار تأکید بر فضایی دو برابر محل فعلی دارد و تخلیه بیمارستان مشروط برای ایجاد فضای درمانی مشابه و حتی بهتر در همین منطقه از شهر است.
 
هرچند بازار ارائه نظرات کارشناسی داغ بود و منتقدان سعی داشتند با بیان آسیب های این تصمیم ، مسئولان را از ادامه راه منصرف کنند؛ اما استاندار خراسان شمالی در واکنش به این انتقادات، به دور از هرگونه استدلال، منتقدان را به باد انتقاد گرفت.
 
منتقدان نمی‌فهمند

محمد علی شجاعی گفت: بیمارستان امام رضا (ع) قرار نیست در طرح جدید تخریب و یا تعطیل شود؛ من به عنوان نماینده دولت در استان بیشتر به فکر تخت‌های بیمارستانی هستم. در طرح جدید، بحث جایگزینی و تغییر مکان بیمارستان مطرح است. این موارد در دیدار با وزیر بهداشت و رییس سازمان اوقاف هم طرح شده است.
 
وی افزود: عده ای دوست دارند استان را به همین شکل نگه دارند، اما ما کارمان را می‌کنیم و اعتنایی به این افراد نداریم. برخی فکر می‌کنند که شرع را بهتر از ما می‌فهمند؛ که نمی فهمند و دلسوز تر از ما هم نیستند.
 
این لحن تند استاندار باعث شد موج دیگری از اعتراض ها در فضای مجازی شکل بگیرد.
 
یک کاربر توئیتر در این خصوص نوشت: چقدر این ادبیات آشناست. با همین دست فرمان و این توجیه که منتقدان نمی فهمند هفت سال از عمر این سرزمین تباه شده و سنگین ترین خسارت ها تحمیل شده است.
 

مرتضی اصلانی نیز نوشت: حالا که نماینده عالی دولت به اجبار به خواسته مردم رضایت داده، با لحنی تند قصد دارد عرصه را بر مطالبه گران تنگ کند.
 

علی جعفری با انتقاد از ادبیات استاندار نوشت: انکار بس است! بیایید ماجرا را شفاف سازی کنید.
 

در این بین برخی فعالان دانشجویی در توئیت هایی خبر از وجود فشارها برای عدم ادامه مطالبه دادند.
 
یکی از دانشجویان بسیجی دانشگاه بجنورد در صفحه شخصی خود نوشت: خودی و غیر خودی نیت کرده اند جلوی موذن جامعه را بگیرند. از ما می خواهند بی عدالتی را ببینیم و سکوت کنیم.
 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در توئیت معناداری نوشت: در گام دوم آقایان دچار محافظه کاری شده اند. از یک توئیت بچه بسیجی نترسید. از خدا بترسید.
 


 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری   دانشجو ،تاریخ انتشار:  3 شهریور 1399،کدخبر:  870802 ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین