پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۲۹۸۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
اگر همچنان برخی افراد که مدافع سند ۲۰۳۰ هستند در تدوین برنامه‌ها نقش داشته باشند باید تحریف سند تحول را انتظار داشت.

شعار سال: بازگشایی مدارس و رهنمودهای رهبری امسال بازگشایی مدارس با شرایطی خاص و دشوار هم‌زمان است و به دلیل بیماری کرونا  حضور دانش‌آموزان در مدارس مانند سال‌های گذشته امکان پذیر نیست و توصیه‌های مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش برای حضور دانش‌آموزان نگرانی خانواده‌ها و مدیران مدارس را مرتفع نساخته است و از طرف دیگر آموزش در فضای مجازی تجربه جدیدی است که چه از نظر امکانات و چه از نظر مهارتی برای فرهنگیان خانواده‌ها و دانش‌آموزان با مشکلاتی همراه می باشد در این موقعیت حساس دیدار مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش با مقام معظم رهبری از طریق فضای مجازی از طرفی موجب می شود تا با توانی افزون‌تر برای تدبیر امور و اداره مدارس تلاش نمایند و از طرف دیگر معظم‌له با یادآوری مهم‌ترین مسائل تعلیم و تربیت نقشه راه را برای مسئولان ترسیم فرمودند که توجه جدی به این رهنمودها ضروری است از جمله آن‌ها سند تحول، منزلت معلم، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، فعالیت‌های پرورشی، عدالت آموزشی و فضای مجازی، اصلاح مدارس دولتی، مدارس سمپاد و مهد کودک‌ها مهم‌ترین موارد تاکید مقام معظم رهبری در این دیدار بود. 

اما بیت الغزل این سخنان را باید مطالبه اجرای سند تحول و مؤاخذه دلایل 9 سال تاخیر در این مورد دانست. علت آن هم نقش کلیدی و زیربنایی سند تحول است در رفع یا کاهش مشکلات کنونی نهاد تعلیم و تربیت.

گزاف نیست اگر سند تحول را برنامه راهبردی برای انقلابی تربیتی بنامیم انقلابی که الگوی شکست‌خورده تربیتی غرب را به مصاف فرا می‌خواند و انسان طراز اسلام را با فضیلت‌های ایمان و شجاعت و نوع‌دوستی و ایثارگری و دانش‌پژوهی و زیبایی‌شناختی و استکبار ستیزی در برابر الگوی انسان خودخواه و شهوت پرست و مستکبر نظام سلطه قرار می دهد.

براساس همین اهمیت کمتر شناخته‌شده سند تحول است که رهبر معظم انقلاب بارها ضرورت اجرای آن را مؤکداً یادآوری فرموده‌اند تا آن‌جا که سیاست‌های اجرایی سند را به سران سه قوه و نه صرفاً وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ کرده‌اند.

حتی به‌ رسانه ملی توصیه فرموده‌اند که در زمینه فرهنگ سازی و تبیین سند و اهداف آن مسئولیت خطیر خویش را ایفا نماید.

روشن است که برای عملیاتی شدن سند، مدیران اموزش وپرورش بیشترین وظیفه رابرعهده دارنداما قراین حکایت از آن دارد که نشانه‌های قانع‌کننده‌ای در ارتباط با تحول در خط مقدم تعلیم و تربیت یعنی در مدارس مشاهده نمی‌شود  شاید یکی از دلایل این مشکل آن باشد که پیش‌نیاز اجرای سند سپردن امور به مدیران تحول خواه است چه در ستاد و چه در صف و اگر در  اجرای سند افرادی دخیل باشند که یا با روحیه محافظه‌کاری باعث کندی یا تعطیل آن می گردند یا به دلیل تفکر بیگانه سند را به بی‌راهه می‌برند. 

چنان‌که به‌عنوان مثال در زیرنظام نیروی انسانی سخن از ضرورت کرسی یونسکو به میان آورده‌اند و در اهداف دوره‌های تحصیلی مصوب سال هفتاد و نه بازنگری کرده‌اند و در سال ۹۷ واژه‌هایی نظیر امربه‌معروف و نهی از منکر و ولایت‌فقیه را حذف نموده اند و یا در زیر نظام تخصیص بودجه و منابع مالی آموزش‌وپرورش را دستگاهی مصرفی معرفی کرده‌اند و ضرورت هدایت آن به سوی خصوصی‌سازی را توصیه نموده‌اند.

واقعیت آنست که اگر همچنان برخی افراد که پیشینه دفاع از تعلیم و تربیت غربی وسند ۲۰۳۰ را دارند در تدوین برنامه‌ها و زیرنظام‌های سند چه در کمیسیون‌ها و چه در شورای عالی حضور و نقش داشته باشند باید نگرانی تعطیل  و تحریف سند تحول را جدی گرفت. 

اما برای اجرای سند که گامی در راه انقلاب تربیتی است نهادهای دیگری نیز باید وارد میدان شوند:

۱-شورای عالی انقلاب فرهنگی که تصویب‌کننده سند است و مسئولیت نظارت بر اجرای آن را برعهده دارد و بخش عمده‌ای از مسئولیت معطل ماندن سند بر عهده اوست.

۲-مجلس شورای اسلامی که اگرچه در برنامه ششم سیاست‌های ابلاغی تحول را مورد توجه قرار داد اما اگر در طراحی بودجه سالانه آموزش‌وپرورش سند تحول مبنا قرار نگیرد نباید فراتر از یک توصیه اخلاقی انتظاری از سند داشت البته مجلس شورای اسلامی براساس وظیفه نظارتی خود باید روند پیشرفت اجرای سند را نیز رصد نماید.

۳-رسانه ملی که می‌تواند و باید سند تحول را برای فرهنگیان و نیز به زبان ساده برای عموم جامعه تبیین نماید تا به موازات برنامه‌های ستادی حرکتی آگاهانه و مردمی و مطالبه گرانه در جامعه برای اجرای سند در مدارس پدید آید.

۴-البته توسط برخی مدارس تلاش‌های تحسین‌برانگیزی برای آشنایی با اهداف سند صورت گرفته و تجربه‌های موفقی به دست آمده‌است که می‌تواند توسط وزارت آموزش و پرورش شناسایی و تکثیر شود بخصوص از معلمان جوان و فارغ‌التحصیلان تازه نفس دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجائی انتظار می رود که ضمن تدبر در اهداف و برنامه‌های سند رسالت خود را در تحقق انقلاب تربیتی در مدارس ایفا نمایند.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری الف، تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: 3990615011، alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین