پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
اینکه تصور شود با هر اقدام تحریمی آمریکا، می توان بشکلی منفعلانه اقدام به دور زدن تحریم نمود، برداشتی صد در صد اشتباه به واسطه ایجاد فرسودگی تدریجی در سیستم است. به منظور مقابله با تحریم ،هر کنش تحریمی ، نیازمند واکنش و اندرکنشی هزینه ساز برای طرف مقابل همراه با ارتقا تاب آوری و توسعه توانمندی های داخلی باید باشد. در واقع تحلیل میدان نیروی ایجاد شده و برآیند خروجی ها ، بشدت وابسته به وضعیت تقابلی سیستم ها و شبکه ها در تعامل و تقابل با یکدیگر دارد. در این بین، انفعال نه تنها چاره کار نبوده، بلکه در میان مدت، مسلما باعث فرسایش منجر به فرونشست نمی شود.

شعار سال: با نگاهی تحلیلی - تجربی به الگوی تحریمی ایران توسط آمریکا به راحتی و شفافیت می توان مسیرهای احتمالی آتی آن را پیش بینی نمود و الزاما باید در برابر آن موضع گیری و اقدام فعال کرد.

مبنای طراحی الگوی تحریمی مورد اشاره ، توامانی از الگو سازی سیستماتیک- شبکه ای بوده و از خصوصیات آن می توان به اجرای گام به گام یا مرحله ای  تحریم ها، اجرای غیر فراگیر و سخت سازی تدریجی هسته و لایه های تحریمی ، اجرا بر مبنای قدرت دولت آمریکا و همراهی هم پیمانان ( چند جانبه گرائی) ، اجرای مستقیم تحریم های جدید و ارتباط بخشی آن به قوانین بین المللی و همراستا سازی سازمان ها و نهادهای بین المللی ، ایجاد بحران های مستقیم و غیر مستقیم منطقه ای و بین المللی و ورود به کنش ها و واکنش های تند و کند و بهانه یابی و بهانه گیری در راستای مشروع سازی تحریم های جدید ، ورود اشخاص حقیقی و حقوقی شاکی و همچنین نهادهای مدنی و دیپلماسی عمومی به تحریم، حرکت تدریجی تحریم از خرید و فروش متقابل ایران و آمریکا به خرید و فروش ایران با سایر کشورها ، حرکت تدریجی تحریم به سمت شبکه پولی- بانکی و صادرات اصلی کشور یعنی نفت،گاز، محصولات پتروشیمی ، تحریم شخصیت های اثرگذار حقیقی و حقوقی ایرانی یا مرتبط با ایران که در خط عملیاتی یا فرماندهی دور زدن تحریم فعال هستند، بالا بردن هزینه مالی دور زدن تحریم توسط ایران ، صادرات محصولات دستکاری شده تحریمی با هدف خرابکاری در صنایع کشور، تحریم فناوری های خاص و صنایع خاص در طیفی از واردات محصولات تا آموزش نیروی انسانی و ...... ، اشاره نمود.

حرکت های تحریمی آتی ایالات متحده ، احتمالا گرایش به سمت تحریم فراگیر صنایع و مواد معدنی ، تشدید تحریم صنایع پتروشیمی ، تحریم صرافی ها ، محدود سازی مبادلات پایاپای و غیر نقدی و نقدی مرزی ایران با کشورهای همسایه، توسعه ارتباط و نزدیک سازی منجر به رفع نیاز حوزه ها و صنایع کشورهای همسایه به شرکت ها و نهادهای غیر ایرانی تامین کننده این نیازمندی ها ، تعریف پذیری و کنترل کردن کانال های مبادلات پولی و کالائی ایران با دیگر کشورها و ...، خواهد داشت.

تداوم این حرکت ها ، با فرض ثابت بودن رویه های مدیریت تحریم توسط ایران و تداوم اقدامات کنونی، باعث ایجاد نوعی انزوای بین المللی و فرونشست و بن بست اقتصادی- سیاسی خواهد شد.

بنظر می رسد، ورود راهبردی ایران به پیمان های متقابل با کشورهای دارای شرایط متشابه ، کشورهای همگرا در موضوعات خاص نظیر جهان اسلام یا پیمان های منطقه ای،ورود چند سطحی به پیمان با کشورهای مستقل قدرتمند نظیر چین و روسیه،ورود به پیمان با کشورهای دارای کدورت یا رقابت با  ایالات متحده و ... ،می تواند تا حدی روی معاملات و مبادلات بین المللی تاثیرگذار باشد.

توسعه شبکه پولی- بانکی دو جانبه ، توسعه شبکه مالی مستقر در خارج از ایران( همانند تجربه دهه 70 کشور چین) ، تاکید بر ارزهای دیجیتال ، کنار نهادن تدریجی دلار از عرصه تجارت بین الملل ، تقویت استقلال بانک مرکزی و ارتقا حضور بین المللی آن و ..، برخی از سیاست های قابل دنباله گیری برای مدیریت تحریم و کم اثرسازی آنهاست.

فاصله گیری و کم رنگ کردن تجارت متقابل منجر به ایجاد وابستگی ایران به خرید کشور همسایه ، گنجاندن بندهای خاص در قراردادها برای فسخ یا کاهش خرید حتی در شرایط تحریم، کم رنگ کردن روند امتیاز دهی قیمتی برای خرید محصولات ، کم رنگ کردن تدریجی پرداخت هزینه بالاسری مبادلات پولی به واسطه ها ، توسعه مستمر و ایجاد ارزش افزوده قابل توجه در معاملات طرف های خارجی با ایران و ..... ، بخش دیگری از مدیریت تحریم هاست.

ارتقا و تقویت حضور موثر بین المللی ( دیپلماتیک، نظامی،حقوقی ، سیاسی ،..... ) و منطقه ای ، توسعه دیپلماسی عمومی، تقویت حضور نهادهای مدنی و تخصصی در حوزه دیپلماسی عمومی ، تقویت کارگزاران سیاسی و دیپلماتیک کشور در سایر کشورها ( برخلاف شرایط حاضر که  انتصاب برخی از سفرا ، بیشتر شبیه شوخی و ارایه رانت به افراد خاص است تا تاکید بر شایسته سالاری) و ... ، از دیگر راهکارهای قابل اشاره است.

ورود فراگیر و همه جانیه و چند لایه به حوزه حقوق بین الملل و باز کردن پرونده های حقوقی متعدد ، برای هرگونه اقدام ایذائی ایالات متحده آمریکا ، تخصصی کردن نهادهای امنیتی برای تقویت حضور موثر و ماموریت گرا در عرصه های بین المللی ،  تقویت حضور نظامی بازدارنده در منطقه و .... ،گروه دیگری از اقدامات قابل ذکر است.

تقویت حمایت ها از رسانه های خصوصی با اهداف برون مرزی، توسعه و تقویت همکاری با موسسات خصوصی دارای تخصص رصد و تحلیل مستمر اطلاعات برون مرزی ، توسعه همکاری با فعالان بین المللی حوزه رسانه و شبکه های اجتماعی ( برون مرزی) و ..... ، از جمله اقدامات مفید فایده قابل ذکر است.

سطح بندی واقعی اثرگذاری های تحریم در داخل ، تمرکز روی صنایع نیازمند فناوری های حساس ، برنامه ریزی واقع گرا برای بومی سازی فناوری های حساس و حرکت تدریجی برای کم رنگ سازی و رفع وابستگی فناورانه ، ایجاد شبکه های تشویقی هم یاب منجر به تشکیل تیم های بین رشته ای با ماموریت دهی برای تولید فناوری ، ایجاد موقعیت های نمایشگاهی کاملا تخصصی برای شناسائی توانمندی ها(دستاوردهای جدید فناوری)، ایجاد نمایشگاه  از نیازمندی های فناورانه و فراهم سازی مشوق های حمایتی منجر به تقویت تولید و ...، برخی از مصادیق قابل بیان در این خصوص است.

یکپارچه کردن سیستم برنامه ریزی کشور  و  هزینه کرد بودجه مبتنی بر اولویت ها، کاهش سریع و نظام مند حجم نیروی انسانی فعال در دولت، کوچک سازی و واگذار سازی واقعی ( کشور در این حوزه بشدت آسیب دیده است)، استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی و فاصله گیری از بودجه ریزی کیلوئی فعلی ، مقید کردن دولت به رعایت انضباط مالی و مدیریت بدهی ها ، تاکید روی استقرار نظام عادلانه و فراگیر مالیات ، شتاب بخشی به تغییر نسل صنایع کشور از نسل یک و دو به سمت نسل سوم و چهارم با مکانیزم های حمایتی و تشویقی تولید و در عین حال صادرات محور ، توسعه و تقویت شرکت های واقعی دانش بنیان( در مقابل شرکت های علی الظاهر دانش بنیان شده) ، تفکیک نظام بودجه ریزی کشور از نظام درآمد نفتی مستقر در حساب های بانک مرکزی و ...، مصادیقی از این مورارد هستند.

بدین منظور تخصصی سازی روندهای تصمیم سازی، سیاستگذاری ، تصمیم گیری و قانونگذاری و همچنین بازوهای نظارتی مجلس ، تخصصی سازی ساختار و ماموریت های دستگاه های امنیتی با توسعه فعالیت های برون مرزی و فناورانه کردن،  یکپارچه شدگی ، کلان نگری و سطح مداری اقدامات ، توسعه و بازساخت  دستگاه های نظارتی و بازرسی کشور با تاکید بر تقویت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات ، باز مهندسی دستگاه قضائی کشور با تاکید بر فعالیت تخصصی دارای سرعت کافی ، حساسیت های فوق العاده به بحث فسادهای احتمالی در دستگاه قضا ، تقویت و تشدید ماموریت پذیری دستگاه های نظامی کشور برای بازدارندگی فعال ، در عرصه بودگی مستمر، تاکید بر تقویت توانمندی های دفاعی خاص، سرریز کردن فناوری به سمت صنایع غیر نظامی ، تخصص گرائی و شایسته سالاری و پاسخگو کردن دولت در مقابل تصمیمات خرد و کلان و ....، از جمله تغییرات مورد نیاز برای تحقق این مهم است.

توجه داشته باشیم که ورای بحث تحریم ها و تشدید تحریم ها، برای تحقق اسناد چشم انداز ، برای ورود به چهل سال دوم انقلاب، برای تمدن سازی اسلامی- ایرانی ، برای ساخت جامعه ای مبتنی بر ارکان سه گانه جمهوریت مبتنی بر قانون اساسی ، اسلامیت مبتنی بر دین مبین اسلام و انقلابی بودگی مبتنی بر فرمایشات حضرت امام و رهبر معظم انقلاب، برای مشارکت حداکثری آحاد اجتماع و ..... ، نیازمند چنین برنامه ها، اقدامات و تغییراتی هستیم .

نویسنده : دکتر جواد محمد قلی نیا

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین